Fizjoexpert Futuro

Magnez to jeden z najważniejszych pierwiastków w naszym organizmie, często określany mianem pierwiastka życia. Ma to związek przede wszystkim z faktu, iż jony magnezu biorą udział w ogromnej ilości procesów fizjologicznych w naszym ciele. W dzisiejszych czasach, kiedy nieprawidłowa dieta, stres i używki stanowią nieodłączny element naszego życia, odpowiednia suplementacja magnezu jest niezwykle ważna, aby zachować dobre samopoczucie i uchronić się przed skutkami niedoboru magnezu.

Objawy niedoboru magnezu - jak walczyć ze skutkami niedoboru magnezu?

Objawy niedoboru magnezu

Aby w pełni zrozumieć, skąd się biorą objawy niedoboru magnezu, warto wiedzieć jaką rolę odgrywa ten pierwiastek w naszym organizmie. Wśród najważniejszych jego zadań jest udział w prawidłowej pracy serca oraz utrzymywanie w dobrej kondycji naszego układu immunologicznego. Co więcej, bierze on również udział w procesach przebudowy kości, wpływa na przemianę białek, węglowodanów oraz tłuszczów, warunkując tym samym dostarczanie energii do poszczególnych komórek naszego organizmu. Co więcej, zmniejsza on ryzyko występowania takich chorób układowych jak nadciśnienie tętnicze, astma czy cukrzyca. Jony magnezu wpływają również na układ nerwowy, poprawiając pamięć i sprawność procesów myślowych i usprawniając pracę neuronów. Odpowiedni poziom magnezu w organizmie hamuje również powstawanie kamieni nerkowych i poprawia zachodzenie procesów trawiennych. Przy prawidłowym stężeniu magnezu zmniejsza się również ból wywoływany przez skurcze mięśni, np. w trakcie kobiecej miesiączki.

Jakie wartości uznawane są za stężenie prawidłowe? To około 1000 mmol na cały organizm, co warunkuje dzienne zapotrzebowanie na poziomie około 14 mmol. Oczywiście dobrze zbilansowana dieta jest w stanie je pokryć w 100%, pod warunkiem że będzie uwzględniała dodatkowe wydalanie przez nerki. W związku z tym, aby zaspokoić potrzeby naszego organizmu, powinniśmy dostarczać każdego dnia około 20 mmol magnezu. Jeżeli stężenie magnezu we krwi spada poniżej 0,65 mmol/l mówimy o hipomagnezemii. Warto jednak pamiętać, że magnez to pierwiastek głównie wewnątrzkomórkowy, dlatego zdarza się, że pomimo prawidłowego stężenia we krwi również obserwujemy objawy jego niedoboru.

W przypadku stanu jakim jest niedobór magnezu, objawy początkowo są nieswoiste, co znacznie utrudnia określenie przyczyny ich pojawienia się. Najczęściej obserwujemy:

  • częste bóle głowy;
  • drżenie rąk i powiek;
  • spadek odporności;
  • utrudnione zasypianie i bezsenność;
  • przewlekłe zmęczenie;
  • kruche włosy i paznokci;
  • częste, mimowolne skurcze mięśni nóg i rąk;
  • rozdrażnienie;
  • trudności z koncentracją;
  • bóle stawowe.

Jak widać wiele z nich występuje również w przypadku przeziębienia czy przemęczenia, dlatego często są one bagatelizowane. Z uwagi na fakt, iż przewlekły niedobór magnezu prowadzi do o wiele poważniejszych skutków, w przypadku kiedy wspomniane objawy pojawiają się często, warto sprawdzić stężenie magnezu w organizmie. Przewlekłe niedobory magnezu prowadzą bowiem do tak poważnych objawów jak:

  • migreny;
  • stany depresyjne;
  • rozchwianie emocjonalne i towarzysząca mu agresja;
  • nerwobóle;
  • próchnica;
  • zwiększona łamliwość kości;
  • kołatanie serca;
  • przewlekła bezsenność.

Warto zaznaczyć, że przy znacznych niedoborach magnezu pojawiają się również mimowolne skurcze mięśni gładkich, wywołujące problemy m.in. z donoszeniem ciąży i bardzo bolesne miesiączki. Panowie, u których stwierdzono niski poziom magnezu, są narażeni także na problemy z płodnością, spowodowane zmniejszoną ruchliwością plemników.

Konferencje Bioptron

Z uwagi na poważne konsekwencje, poziom magnezu w naszym organizmie powinien być regularnie sprawdzany, a jeżeli istnieją podejrzenia, że nie dostarczamy mu jego odpowiednich ilości, konieczne jest wdrożenie suplementacji preparatami i lekami magnezowymi.

Niedobory magnezu a praca fizyczna

Skąd się biorą w naszym organizmie niedobory magnezu? W dużej mierze ma na to wpływ nasz intensywny styl życia. Niekorzystnie wpływają tu przede wszystkim:

  • źle zbilansowana dieta, bogata w produkty wysokoprzetworzone, z dużą ilością nasyconych kwasów tłuszczowych i fosforanów, zmniejszających wchłanialność tego pierwiastka w układzie pokarmowym;
  • picie wody ubogiej w magnez (wypłukiwany w trakcie wielu procesów filtracyjnych);
  • nadmierny, silny i długotrwale działający stres;
  • stosowanie leków ograniczających przyswajanie magnezu. Są to m.in. tabletki antykoncepcyjne, środki uspokajające, antybiotyki, preparaty o działaniu przeczyszczającym oraz moczopędnym;
  • stosowanie nawozów sztucznych, które zmniejszają ilość magnezu w zbieranych plonach.

Na niedobory magnezu narażone są przede wszystkim osoby, które ciężko pracują fizycznie, ponieważ dochodzi u nich do zwiększonej utraty jonów tego pierwiastka przez skórę oraz wraz z moczem. Drugą grupę stanowią osoby pracujące intelektualnie, w tym również uczniowie i studenci. Objawy niedoboru magnezu obserwowane są również często u osób stosujących restrykcyjne diety, u kobiet w ciąży oraz po menopauzie, czyli w okresach w których dochodzi do gwałtownych przemian hormonalnych.

Skurcze mięśni a magnez

Jak niedobór magnezu wpływa na pracę mięśni? Zacznijmy od tego, że przy intensywnej aktywności fizycznej dochodzi do wzmożonego wydzielania potu, stanowiącego mieszaninę płynów i elektrolitów, w tym właśnie jonów magnezu. Prowadzi to do wzmożonej utraty magnezu, w dużej mierze zgromadzonego właśnie w mięśniach szkieletowych i w efekcie do upośledzenia prawidłowej siły mięśniowej. Zaburzona zostaje również koordynacja mięśniowo-nerwowa, w efekcie czego pojawiają się bolesne skurcze mięśni, głównie w kończynach dolnych, czyli udach czy łydkach, ale również kończynach górnych, a nawet na powiekach! Skurcze takie są mimowolne i trwają od kilku do nawet kilkunastu minut. W skrajnych przypadkach, niedobór magnezu prowadzi nawet do zaburzenia rytmu serca, które jest jednym z najintensywniej pracujących mięśni w naszym organizmie. Z tego względu, zapotrzebowanie na magnez u osób aktywnych fizycznie jest znacznie większe niż u przeciętnego człowieka.

Jaki magnez na skurcze mięśni?

Jeżeli często łapią nas wspomniane wyżej skurcze mięśni to znak, że należy jak najszybciej rozpocząć suplementację magnezem. Oczywiście można próbować uzupełnić niedobory modyfikując swoją dietę, jednak jeżeli prowadzimy intensywny tryb życia może to być trudne. Na szczęście na rynku znajdziemy wiele różnych preparatów magnezowych, które pomogą nam przywrócić prawidłowy poziom tego pierwiastka w organizmie. Jaki magnez na skurcze sprawdzi się najlepiej? Przede wszystkim taki, który ma status leku, a nie suplementu diety. To gwarancja tego, że został on dokładnie przebadany, a jego działanie jest udowodnione naukowo. Suplementy diety, z dobrze przyswajalnymi postaciami magnezu sprawdzą się natomiast w ramach profilaktyki.
Jeżeli chodzi o magnez na skurcze, duże znaczenie ma to w jakiej postaci występuje on w danym preparacie, a także źródło jego pochodzenia. Od tego w dużej mierze zależy bowiem przyswajalność i wchłanialność magnezu. Preparaty magnezowe zawierające naturalne źródła tego pierwiastka z reguły dłużej pozostają w układzie trawiennym, a co za tym idzie w większym stopniu są wchłaniane do organizmu. Najlepszą przyswajalnością charakteryzują się cytrynian, asparaginian lub mleczan magnezu. Korzystnie na transport i wewnątrzkomórkowe utrzymanie jonów magnezu wpływa także dodatek w preparacie witaminy B6. Istotną rzeczą, na którą powinniśmy zwrócić uwagę wybierając preparat jest także jego dawka. Należy ją dopasować nie tylko do naszego zapotrzebowania, ale także preferencji odnośnie przyjmowania preparatu.

Pamiętajmy, że nawet przy suplementacji lekiem objawy niedoboru magnezu nie znikną od razu. Należy w tej kwestii wykazać się cierpliwością, ponieważ efekty są widoczne dopiero po kilku tygodniach regularnego stosowania.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Bibliografia

  1. https://journals.viamedica.pl/arterial_hypertension/article/view/38318/26939
  2. http://www.medonet.pl/zdrowie/zdrowie-dla-kazdego,magnez—objawy-niedoboru–w-czym-jest–produkty-bogate-w-magnez,artykul,1719855.html
  3. https://wylecz.to/na-nerwy-i-stres/jaki-magnez-wybrac/
  4. http://ptfarm.pl/pub/File/Bromatologia/2015/nr%204/Bromatologia%204_2015%20s%20677-689%20art%2011.pdf
  5. http://www.czytelniamedyczna.pl/706,znaczenie-magnezu-w-praktyce-lekarskiej-czesc-i-przyczyny-i-objawy-zaburzen-gosp.html

Artykuł sponsorowany

Rehabilitacja Wrocław