Ludzka flora bakteryjna to zespół mikroorganizmów, głównie bakterii, tworzących w układzie pokarmowym złożony ekosystem. Przekładając to na prostszą wersję, możemy powiedzieć, że flora bakteryjna to nic innego jak bakterie mieszkające w naszym układzie pokarmowym. Skład flory bakteryjnej odpowiada za nasze zdrowie i odporność.

Co to jest flora bakteryjna?

Co zaburza naszą florę bakteryjną?

Prawidłowy skład flory bakteryjnej to podstawa zdrowia i dobrego samopoczucia. Niestety, zaburzamy ją sami poprzez:

  • Spożywanie przetworzonej żywności
  • Dietę z małą ilością błonnika
  • Ciągły stresem
  • Palenie papierosów
  • Nadmierne spożywanie alkoholu
  • Zażywanie leków, w tym antybiotyków

Żeby cieszyć się dobrą kondycją i zdrowiem, należy dbać o naszą florę bakteryjną. W przeciwnym wypadku mogą się pojawić objawy świadczące o zaburzeniach pracy tego złożonego ekosystemu.

Sklep Spirulina

Objawy zaburzeń flory bakteryjnej

Na początek wymieńmy objawy, które mogą świadczyć o zaburzeniach w naszej florze bakteryjnej:

  • Spadek odporności – czy wiesz, że w układzie pokarmowym znajduje się ok. 70% komórek odpowiedzialnych za odporność? Dlatego przy zaburzeniu flory bakteryjnej często dochodzi do infekcji wirusowych czy bakteryjnych.
  • Zaburzenia układu pokarmowego – cierpisz na wzdęcia, zaparcia, bóle brzucha czy biegunki? Takie objawy mogą świadczyć o zaburzeniach flory jelitowej. Zła dieta uboga w błonnik pokarmowy niszczy dobre bakterie w układzie pokarmowym.
  • Natężenie alergii, gdy nasz układ odpornościowy jest osłabiony, rośnie ryzyko rozwoju alergii, brak zrównoważenia bakterii w jelitach może też doprowadzić do natężenia alergii pokarmowej.
  • Przyrost wagi, zaburzenia we florze bakteryjnej mogą mieć związek z tyciem. Rodzaj mikroflory może powodować odkładanie tkanki tłuszczowej przez organizm. A wiadomo, że otyłość doprowadza do różnych chorób.
  • Czujesz się ciągle zmęczony, a Twoja kondycja psychiczna nie jest w najlepszym stanie. Zły metabolizm cukrów w organizmie powoduje, że ciągle odczuwamy zmęczenie. Brak prawidłowej równowagi pomiędzy różnymi bakteriami i grzybami w układzie pokarmowym może doprowadzić nawet do obniżenia nastroju. W naszym przewodzie pokarmowym wytwarzana jest też serotonina tzw. hormon szczęścia, za jej produkcję w ogromnej mierze odpowiedzialne są bakterie jelitowe.

Jak utrzymać naszą mikroflorę jelitową na odpowiednim poziomie?

Na pewno zdrowy tryb życia pomoże nam w utrzymaniu dobrej kondycji organizmu. Należy pod lupę wziąć swoją dietę, wprowadzić produkty bogate w błonnik, jeść dużo warzyw i owoców, unikać produktów mocno przetworzonych. Zacznijmy jeść kiszonki np. ogórki czy kapustę, wprowadźmy do naszego jadłospisu jogurty (ale tylko te z krótkim składem, najlepiej mleko + bakterie), zsiadłe mleko czy kefir.

W aptekach można kupić też gotowe produkty, pomagające utrzymać prawidłowy poziom flory bakteryjnej.

O florze bakteryjnej kilka ciekawostek znajdziesz też pod adresem: https://www.lakcid.pl/zdrowe-jelita/czym-jest-mikroflora-i-jaka-role-spelnia-w-organizmie

Materiał informacyjny

Rehabilitacja Wrocław