Reklama

Spirulina

Spis treści

Spirulina to naturalna alga, która charakteryzuje się niezwykle różnorodnym składem oraz korzystnymi dla zdrowia właściwościami. Wyróżniamy dwa rodzaje tej algi – słodkowodną, rosnącą w dziewiczych, wysokogórskich jeziorach, a także morską, pochodzącą ze słonych basenach wodnych o wysokim pH. Typową cechą Spiruliny jest jej niebieskozielona barwa.

 

Skład Spiruliny

Główną zaletą algi Spirulina jest jej niesamowicie wysoka zawartość białka, która sięga aż 60-65%. Dla porównania mięso i produkty rybne mają pomiędzy 15% a 35%. Białko znajdujące się w Spirulinie jest równie łatwo przyswajalne przez nasz organizm jak białko zwierzęce, a co bardzo ważne nie wykazuje żadnych obciążających efektów ubocznych dla organizmu. Spirulina zawiera wszystkie 8 niezbędnych aminokwasów egzogennych, które musimy dostarczać do organizmu z zewnątrz, ponieważ nie potrafimy ich wytwarzać. Właśnie dlatego Spirulina jest ulubionym białkiem roślinnym wśród sportowców i miłośników fitness.

Ponadto omawiana alga jest bogata w:

  • fikocyjaninę – barwnik o działaniu przeciwutleniającym, oddziałujący na szpik kostny, co z kolei powoduje produkcję białych krwinek i dotlenia czerwone krwinki;
  • beta-karoten – źródło witaminy A – jej ilość jest od 20 do 25 razy większa niż w marchewce;
  • witaminy B1, B2, B12 – witamina B12 ma wpływ na poprawę pamięci, jak również zapobiega anemii. Spirulina zawiera 2,5 razy więcej tej witaminy niż wątroba zwierzęca. Inne witaminy wchodzące w skład tej algi to biotyna, kwas pantotenowy (B5), kwas foliowy (B9, B11), witamina E oraz witamina C;
  • NNKT: kwas DHA (dokozaheksaenowy) i GLA (gamma-linolenowy) – bardzo ważny przy redukcji „złego” cholesterolu. Zapobiega też chorobom serca oraz nadciśnieniu;
  • węglowodany złożone;
  • minerały – w tym cynk, żelazo, wapń, magnez, potas, sód, selen, molibden, jod;
  • błonnik pokarmowy.

Spirulina posiada w swoim składzie ponad 4000 naturalnych substancji odżywczych, takich jak mikro- i makroelementy, witaminy, minerały, pierwiastki śladowe oraz inne składniki, które są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dla porównania 1 gram Spiruliny posiada tyle wartości odżywczych co 1 kilogram warzyw. Warto wspomnieć także o jodzie, którego zawartość zależy głównie od tego, w jakich warunkach hodowana była Spirulina. Jeśli w wodach morskich, zawartość jodu będzie wysoka. Jeśli zaś w wodach słodkowodnych, zawartość jodu będzie znikoma lub nie będzie jej wcale. Dzięki temu można dostosować rodzaj algi do własnych potrzeb. Słodkowodna może być stosowana również przez osoby z problemami tarczycy, które nie powinny spożywać jodu.

Zobacz również: Spirulina platensis – skład.

 

Spirulina widziana pod mikroskopem

Spirulina widziana pod mikroskopem

Korzyści przyjmowania – właściwości Spiruliny

Zawarty w Spirulinie kwas pantotenowy wpływa zapobiegawczo przed alergiami. Na Uniwersytecie Farmaceutyczno – Medycznym w Toyamie w Japonii przeprowadzono badania, które wykazały, że wapń zawarty w Spirulinie daje najlepsze efekty w leczeniu wirusów takich jak grypa, różyczka czy pokrzywka. Beta-karoten znajdujący się w aldze zapobiega nowotworom, zaś fikocyjanina i chlorofil hamują rozwój komórek rakowych.

W przypadku problemu z nerkami osoby potrzebują fosforu, który w połączeniu z innymi witaminami, likwiduje kamienie powstałe w wyniku nadmiernej kumulacji kwasu kwasu moczowego. Wspomaga to również proces oczyszczania dróg moczowych. Jak zatem widać, Spirulina działa korzystnie na wszystkie układu ustroju, a także na urodę. Poniżej bliżej przedstawiamy korzyści z przyjmowania tej algi.

Spirulina w ciąży

U kobiet, które są w ciąży poziom biotyny stopniowo zmniejsza się. Uważa się nawet, że może to wpływać na mniejszą masę płodu. Dodatkowo uzupełnienie biotyny (która zawarta jest w Spirulinie) poprawia stan psychiczny przyszłej mamy. Kobiety będące wegetariankami wykazują większe zapotrzebowanie na witaminę B12 i cynk. Cynk przyjmowany w czasie ciąży zmniejsza ryzyko na urodzenie dziecka o niedowadze. Wpływa również na poprawę ogólnego stanu płodu.

Kwas foliowy przyjmowany przed zapłodnieniem, jak również w pierwszych 6 tygodniach w dużym stopniu prowadzi do zmniejszenia wystąpienia wad ośrodkowego układu nerwowego u dziecka. W ostatnim trymestrze ciąży dochodzi do dużego zapotrzebowania na wapń i fosfor ze względu na kształtowanie się układu kostnego. Dodatkowo wapń przyjmowany w czasie ciąży prowadzi do obniżenia ciśnienia krwi i zmniejsza ryzyko wystąpienia przedwczesnego porodu. Nie należy pomijać również znaczenia NNKT, które warunkują prawidłowy rozwój układu nerwowego płodu, a które zawarte są w tej aldze.

Spirulina a cukrzyca

Diabetycy szczególnie potrzebują składniki pokarmowe takie jak beta-karoten, cynk, magnez, mangan, potas, witaminy A, B1, B2, B5, B6, B12 i C. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wszystkie te substancje znajdują się w Spirulinie.

Biotyna, co wykazały badania, pobudza proces przemiany glukozy, która powstaje w wątrobie i w niej jest magazynowana. Stabilizuje także poziom glukozy we krwi. Substancje te są szczególnie ważne dla osób chorych na cukrzycę. Dodatkowe dawki witaminy B7 (inaczej biotyna lub witamina H) wpływają na poprawę przemiany glukozy.

Spirulina a nadwaga i otyłość

Spirulina stosowana jest jako uzupełnienie brakujących substancji przez osoby odchudzające się. Dostarcza organizmowi niezbędnych witamin i minerałów. Charakteryzuje się niską zawartością tłuszczy i kalorii. Dodatkowo Spirulina reguluje metabolizm, a zawarta w niej tyrozyna pomaga kontrolować apetyt. Ze względu na pewne ilości błonnika, jej regularne przyjmowanie zmniejsza apetyt i tym samym – ryzyko podjadania między posiłkami.

Spirulina a układ nerwowy i mózg

Spirulina zawiera 8 aminokwasów, które dostarczone muszą być z pożywieniem, ponieważ organizm nie jest w stanie samemu ich wyprodukować. Nie może ich zabraknąć, gdyż są one potrzebnym budulcem do produkcji hormonów czy odżywki dla mózgu. Ich niedobór jest przyczyną dużej ilości chorób. Spirulina zbudowana jest z kompletnych aminokwasów, co przyczynia się do odbudowy układu nerwowego, a także ochrony komórek nerwowych.

Biotyna współdziała również z takimi aminokwasami jak izoleucyna, leucyna, walina. Są to substancje białkowe aktywne w mięśniach. Ma to duże znaczenie w zaopatrywaniu nerwów w energie. Biotyna ma również na prawidłową funkcję układu nerwowego, samopoczucie, witalność, jak również odczuwanie bólu.

Spirulina jako suplement dla seniorów

Niedobory składników odżywczych, a także niedostateczne już możliwości wchłaniania tych substancji, jak również okres menopauzy, wpływają znacznie na organizm osób starszych. Spirulina charakteryzuje się bardzo wysoką biodostępnością (wchłanianiem) i utrzymuje organizm w dobrej kondycji dostarczając niezbędne substancje. Osoby starsze częściej cierpią na niedożywienie – z różnych względów. Przyczyną może być przyjmowanie leków, które zmniejszają apetyt i biodostępność składników odżywczych czy mniejsza chęć na spożywanie posiłków związana z wiekiem i spowolnieniem przemiany materii. Bez względu na przyczynę omawiana alga może uzupełnić dzienne zapotrzebowanie osób starszych na składniki odżywcze, ponieważ zawiera je niemal wszystkie i to w wysokich ilościach.

Wpływ na urodę

Biotyna zawarta w aldze bierze udział w syntezie białek, cukrów i kwasów tłuszczowych, co ma duży wpływ na właściwą funkcjonowanie paznokci, skóry i włosów. Biotyna pomocna jest również w leczeniu młodzieńczego trądziku, ponieważ zapobiega nadmiernemu łojotokowi, a także wzmożonej czynności gruczołów łojowych. Dodatkowo alga bogata jest w antyoksydanty, czyli związki likwidujące nadmiar wolnych rodników tlenowych. Tym samym opóźnia procesy starzenia się skóry i poprawia samopoczucie. Jak wiadomo, dobry nastrój przekłada się również na piękny wygląd.

Spirulina a układ krążenia

Suplementacja ma wpływ również na układ krwionośny. Wykazano bowiem, że:

  • zmniejsza zbyt wysokie ciśnienie tętnicze krwi;
  • wpływa na elastyczność naczyń krwionośnych;
  • normalizuje poziom cholesterolu we krwi;
  • zapobiega tworzeniu się blaszek miażdżycowych;
  • wpływa pozytywnie na akcję serca.

Z powyższym działaniem ściśle łączy się także wpływ tej algi na gospodarkę tłuszczową organizmu. Jak wiadomo, nadmiar tłuszczu w ustroju negatywnie wpływa na czynność całego układu sercowo-naczyniowego, przede wszystkim zwiększając ryzyko powstawania blaszek miażdżycowych. Spirulina wpływa normalizująco na gospodarkę tłuszczową, a także wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową.

Więcej informacji o Spirulinie znajdą Państwo na stronie www.spirulina.pl, a także www.spirulinabio.pl.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Byczyński Ł., Duliński R., Wpływ dodatku Spiruliny na zawartość wybranych metali i karotenów w kulkach alginianowych, Superfoods with microalgae, 2018.
  2. Gumiela E., Szulińska M., Bogdański P., Wpływ suplementacji Spiruliny na wybrane parametry antropometryczne i biochemiczne, Forum Zaburzeń Metabolicznych, 4/2013.
  3. Kumari D., Babitha B., Jeffar S., Ibrahim M., Potential Health Benefits of Spirulina platensis, Pharmanest, 2/2011.
  4. Paul-Samojedny M., Wpływ biotyny na wygląd skóry i jej przydatków, Dermatologia.

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Bezpłatne konsultacje
Kubek dla Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Najpopularniejsze w zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Jedna odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *