eFizjoterapia

Mówi się, że sport to zdrowie i faktycznie regularne podejmowanie aktywności fizycznej może mieć korzystny wpływ na ludzki organizm. Będzie tak jednak wyłącznie wtedy, kiedy wraz ze zwiększoną aktywnością pójdzie urozmaicona i nieco zmieniona w stosunku do podstawowej dieta. Okazuje się bowiem, że dieta sportowa musi nieco różnić się od idealnego modelu podstawowej diety zrównoważonej.

Naturalne suplementy w sporcie

 

Naturalne suplementy w sporcie

W ostatnich latach obserwuje się intensywny wzrost spożycia suplementów zarówno w Polsce jak i na świecie. Rynek farmaceutyczny proponuje się coraz więcej preparatów przeznaczonych dla osób aktywnych fizycznie. Można je bardzo łatwo, kupić przez Internet
oraz w sklepach stacjonarnych, w tym w aptekach. Sportowcy i osoby uprawiające rekreacyjnie aktywność fizyczną chętnie sięgają po tego typu produkty z różnych motywów.

Białka

W czasie treningu dochodzi do mikrouszkodzeń mięśni. To właśnie dzięki naprawie tych uszkodzeń przez niewielkie komórki satelitarne mięśnie mogą się rozwijać – jest to podstawa zarówno rzeźbienia, jak i budowy masy mięśniowej. Tymczasem głównym składnikiem komórek mięśniowych są białka, i to bardzo specyficzne, których nie można w łatwy sposób suplementować. Bez nich mięśnie, zamiast się wzmacniać z każdym treningiem, mogą ulegać postępującemu osłabieniu. Tym bardziej, że przy bardzo wyczerpującym treningu, niektóre białka budulcowe mogą być zużywane jako źródło energii dla pracujących mięśni.

Białka można dostarczać do organizmu wraz z pożywieniem (produkty mięsne, jaja, jogurty proteinowe), jak również w postaci suplementów (proszki do rozdrabniania z wodą).

Sklep Spirulina

Minerały

Wiele minerałów może rozpuszczać się w wodzie i następnie uciekać z organizmu razem z potem. Przy okazjonalnej aktywności fizycznej albo nawet regularnej, ale nieszczególnie intensywnej, proces ten jest niemal niezauważalny. Dieta podstawowa w tym przypadku w zupełności wystarcza, aby pokryć całe zapotrzebowanie na sole mineralne.

W przypadku długodystansowych biegaczy, kolarzy czy wspinaczy i pływaków problem jest jednak poważniejszy. Ponieważ przy częstym podejmowaniu tego typu aktywności usuwanie soli mineralnych następuje szybciej i trudniej jest uzupełnić powstające niedobory.

Zobacz również: witaminy z grupy B

Naturalne suplementy czy syntetyczne?

Wielu sportowców sięga po syntetyczne odżywki, które mają dostarczać białko oraz po izotoniki, które zawierają pewną ilość syntetycznych soli mineralnych. W przypadku odżywek na masę można chociaż powiedzieć, że one działają, nawet jeśli przy okazji są bardzo szkodliwe dla wątroby i trzustki, to izotoniki nie działają (choćby dlatego, że „izo” odnosi się do normalnego stężenia, którego już w organizmie nie ma), a poza tym też mają pewne szkodliwe skutki uboczne. Stąd też coraz częściej zaleca się naturalne suplementy diety.

Wykorzystuje się do tego celu przede wszystkim algi Spirulina i Chlorella, które wyróżniają się bardzo wysoką zawartością białek oraz zróżnicowanym składem mineralnym. Są to suplementy, które działają jednak inaczej od syntetyków – na efekty zwykle trzeba poczekać nieco dłużej, ponieważ stężenia związków aktywnych są tu mniejsze, podobnie jak dawki, natomiast większa jest przyswajalność. Sam fakt, że naturalne suplementy są wydajniejsze w dłuższym czasie, nie jest oczywiście jeszcze dla wielu osób argumentem wystarczającym, ale nieprzekonanych powinno się uczulać na to, że syntetyki uszkadzają nie tylko wątrobę i trzustkę, ale także komórki nerwowe, na które Chlorella czy Spirulina działają osłonowo. To też ważne, bo odbudowa komórek nerwowych jest w wielu przypadkach niemożliwa, a przynajmniej bardzo trudna.

Zobacz również: kreatyna

Bibliografia

  1. Kurylas A., Kwiatkowska-Pamuła A., Gniza D., (i inni), Rodzaj suplementacji oraz motywy jej stosowania u mężczyzn podejmujących rekreacyjną aktywność fizyczną na siłowni, Journal of Education, Health and Sport, 7/2017.
Polecane produkty:
Rehabilitacja Wrocław