Szukaj
Szukaj

Ai Chi

Spis treści

Kolagen naturalny do picia

Kolagen naturalny do picia

Ai Chi to coraz popularniejsza metoda rehabilitacji w wodzie, opierająca się na ćwiczeniach wykonywanych w pozycji stojącej. Za twórcę tej koncepcji uznaje się Juna Konno. Łączy ona wschodnią i zachodnią filozofię pracy z ciałem, umysłem oraz energią duchową. Może być stosowana zarówno u osób chorych, jak i zdrowych. Oddziałuje wszechstronnie na organizm i wiąże się z licznymi korzyściami zdrowotnymi.

Ai Chi

Na czym polega Ai Chi?

Ćwiczenia wykonywane są przez pacjenta w pozycji stojącej, a woda powinna sięgać do ramion. Pozycją wyjściową do rozpoczęcia sesji Ai Chi są szeroko rozstawione, skierowane na zewnątrz stopy, kolana natomiast ugięte tak, aby ramiona zanurzone były w wodzie. Po przyzwyczajeniu się do środowiska wodnego wykonuje on sekwencję ćwiczeń składającą się z powolnych, ale bardzo obszernych ruchów, połączonych z głębokim oddychaniem (około 14-16 oddechów na minutę). Metoda bazuje na przekonaniu, że ciało każdego człowieka składa się z kanałów, przez które przepływa energia. Ich blokadę uznaje się za podstawową przyczynę chorób. Podczas wykonywania sekwencji ćwiczeń pacjent nie może odczuwać żadnych ograniczeń, napięcia czy stresu. Musi skupić się na oddychaniu, precyzji, równowadze.

Zaleca się praktykowanie Ai Chi w wodzie o temperaturze około 30-33 stopnie Celsjusza. Jeśli pacjent nie ma dostępu do pływalni z tak ciepłą wodą, przed rozpoczęciem ćwiczeń powinien wykonać krótką rozgrzewkę na brzegu basenu. Ćwiczenia mogą być wykonywane zarówno samodzielnie, jak i w większej grupie. Nie jest konieczne użycie żadnego sprzętu dodatkowego. W praktyce program ćwiczeń składa się z 16 podstawowych pozycji wykonywanych indywidualnie, które można połączyć w 4 główne grupy:

  1. Oddychanie w ruchu.
  2. Ruchy kończynami górnymi.
  3. Ruchy kończynami dolnymi.
  4. Ruchy wszystkimi kończynami.

Metoda Ai Chi łączy w sobie wiele innych koncepcji, m.in.: Tai Chi, Shiatsu, Watsu i Qigong. Program terapii opiera się na rozciąganiu meridianów i tworzeniu równowagi między yin i yang.

Ai Chi – efekty

Metoda Ai Chi zmniejsza wzmożone napięcie mięśniowe i pozwala na głęboką relaksację psychiczną oraz fizyczną. Przeciwdziała skutkom stresu i redukuje dolegliwości bólowe. Zwiększeniu ulega zakres ruchomości stawów i ich mobilność. Dzięki pracy nad rozciąganiem meridianów podczas terapii wpływamy na elongację kręgosłupa, co pomaga w utrzymaniu prawidłowej postawy ciała. Aby odnieść korzyści osoba ćwicząca nie może jednak bać się wody, ani czuć się w niej niekomfortowo.

Patronite
Patronite

Ai Chi – wskazania

Najczęstszymi wskazaniami do terapii Ai Chi są:

Metodę wykorzystuje się zarówno w przebiegu problemów przewlekłych, jak i jako element powrotu do zdrowia po operacjach. Mogą z niej korzystać osoby zdrowe, które chcą zadbać o swoje zdrowie w środowisku wodnym. Na taki krok często decydują się seniorzy.

Ai Chi – przeciwwskazania

Choć Ai Chi jest metodą bezpieczną, istnieje kilka przeciwwskazań do jej prowadzenia. Są to przede wszystkim:

Specjalista zajmujący się prowadzeniem terapii powinien przeprowadzić z pacjentem wywiad zdrowotny i na tej podstawie podjąć decyzję o jej rozpoczęciu.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Miłkowski K., Chmiela E., Walicka-Cupryś K., Podstawy terapii w wodzie. Wybrane metody i koncepcje, Rehabilitacja 2015.
  2. Filipowicz M., Ogonowska-Słodownik A., Ai Chi – metoda terapii w wodzie, Rehabilitacja, 3/2018.
  3. Łubkowska W., Szark-Eckardt M., Korygowanie postawy ciała poprzez pływanie i ćwiczenia w wodzie, Bydgoszcz 2015.
Sklep Spirulina
Sklep Spirulina

Zapisz się do newslettera!

Szukaj
Kategorie wpisów
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Bezpłatne konsultacje
Kubek dla Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Popularne w zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *