Qigong to pojęcie składające się z dwóch części – „qi”, czyli energii życiowej oraz „gong”, czyli umiejętności perfekcyjnego opanowania czegoś. Mianem tym określa się ćwiczenia oddechowe mające swój początek jeszcze w starożytnych Chinach. Qigong to specjalna odmiana ćwiczeń, których zadaniem jest pobudzenie przepływu życiowej energii qi w ciele, aby wzmocnić odporność i procesy samoleczenia.

Qigong - sposób na długowieczność

Założenia Qigong

Metoda zakłada, że oddychanie jest dla zdrowia tym, czym powietrze jest dla życia. Niektórym może wydawać się dziwne, że oddychanie może zostać uznane za sztukę i formę aktywności fizycznej, takie osoby jednak nigdy nie próbowały nietypowych form ćwiczeń. Ćwiczenia Qigong obejmują wiele aspektów, między innymi:

  • właściwą postawę ciała;
  • kontrolowane oddychanie;
  • skoncentrowaną medytację;
  • świadome kierowanie przepływem energii w ciele;
  • delikatne ruchy.

Wbrew pozorom, połączenie wszystkich tych czynników nie jest wcale takie proste. Muszą one harmonijnie ze sobą współgrać. Wraz z wydłużaniem czasu praktykowania, ćwiczący uczy się świadomie kierować przepływ swojej energii życiowej do wybranych obszarów i narządów (np. dotkniętych chorobą). Ćwiczenia Qigong polegają na wykonywaniu płynnych, miękkich sekwencji ruchowych połączonych z prawidłowym, świadomym oddechem i koncentracją uwagi na samym sobie.

Zgodnie z założeniami chińskiej medycyny starożytnej, ćwiczenia powinno się wykonywać z samego rana, gdy dopiero wstaje słońce. Jednocześnie najlepiej ćwiczyć w cichym i spokojnym miejscu, gdzie mamy dostęp do dużej ilości świeżego powietrza. W rzeczywistości jednak każda pora dnia będzie dobra na rozpoczęcie praktyki.

Sklep Spirulina

Czym jest energia qi?

Głównym i jednocześnie szerokim pojęciem w tym temacie jest energia qi. Opisuje podstawową energię życiową istoty ludzkiej. To siła nieuchwytna i niewidzialna, aczkolwiek stanowiąca kluczową substancję łączącą umysł i ciało.

Starożytni Chińczycy twierdzili, że qi rządzi krwią w ciele człowieka. Zgodnie z ich założeniem, dobre krążenie krwi to element nieodłącznie związany z dobrym przepływem energii qi. Jeśli przepływ qi zostanie zaburzony, dojdzie do powstawania skrzepów krwi. Z kolei jeżeli qi przestanie krążyć, ustanie także krążenie krwi. To porównanie przybliża, jak ważna dla Chińczyków jest i była omawiana energia, będąca podstawą wielu ćwiczeń.

Styl lecący żuraw

Qigong często zwie się stylem lecącego żurawia, ponieważ ruchy niejednokrotnie do złudzenia przypominają płynne ruchy skrzydeł żurawia. Ponadto ptak ten jest chińskim symbolem pokojowego usposobienia i długowieczności. Twórcom Qigong chodziło także o to, aby metoda rozprzestrzeniała się na cały świat, podobnie jak żuraw lecący w nieznane, dalekie trasy. Co oczywiście się udało. Qigong jest współcześnie doceniany i praktykowany na całym świecie.

Wpływ Qigong na zdrowie

Regularnie wykonywane ćwiczenia Qigong mogą pozytywnie wpłynąć na zdrowie fizyczne i psychiczne. Wyróżnia się między innymi następujące, korzystne działania omawianej metody:

Wykonano kilka badań mających na celu określenie wpływu ćwiczeń Qigong na zdrowie osób chorujących przewlekle. W tym badaniu wzięli udział pacjenci z chorobą zwyrodnieniową, astmą, cukrzycą i zaburzeniami żołądkowymi. Wyniki badań jednoznacznie wskazały delikatną poprawę stanu zdrowia oraz znaczącą poprawę samopoczucia badanych osób. Przez wprowadzenie umysłu w stan wyciszenia i spokoju ćwiczenia te stabilizują aktywność kory mózgowej, pobudzają krążenie krwi, obniżają ciśnienie, pomagają przy bezsenności oraz zmniejszają przewlekłe bóle.

Qigong przynosi korzyści każdemu, bez względu na ogólny stan zdrowia, wiek czy płeć. Przywraca bowiem wewnętrzną harmonię i równowagę, a także umożliwia całkowite wyciszenie się, które jest tak pożądane w dzisiejszych czasach. Ćwiczenia sprawdzą się idealnie przede wszystkim u osób zestresowanych, żyjących w pośpiechu lub prowadzących siedzący tryb życia, jednak powinny stanowić formę dbania o siebie w przypadku każdego człowieka.

Zobacz również: Ćwiczenia oddechowe w rehabilitacji.

Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Jahnke R., Larkey L., Rogers C., Etnier J., Lin F., A Comprehensive Review of Health Benefits of Qigong and Tai Chi, Am J Health Promot., 6/2010.
  2. Konwerska-Hrabowska J., Przykład leczniczego działania Qi-Gong.
  3. Lin H., Wielka księga medycyny chińskiej, Wydawnictwo KDC, Warszawa 2000.
Rehabilitacja Wrocław