Sklep Spirulina

Medytacja jest czymś więcej niż wyłącznie techniką relaksacyjną. Nie jest łatwa, ponieważ wymaga skupienia, czasu i wytrwałości. Jednakże jej praktykowanie przynosi człowiekowi liczne korzyści. Wywodzi się z buddyzmu i posiada wieloletnią historię.

Medytacja

Korzyści z medytacji

Medytacja oczyszcza umysł i ciało. Człowiek ją praktykujący staje się wrażliwszy na własne uczucia, bardziej uważny i spostrzegawczy, jeśli chodzi o szczegóły otaczającego go świata zewnętrznego. Już kilka minut medytacji dziennie przynosi głębokie oraz długotrwałe efekty. Ludzie praktykują ją najczęściej po to, aby:

  • zrelaksować się i uspokoić;
  • poprawić zdrowie, wewnętrzny spokój i harmonię;
  • poprawić koncentrację;
  • polepszyć jakość życia;
  • zwiększyć samoświadomość;
  • poprawić wyniki sportowe lub inne prywatne osiągnięcia.

Współcześnie wiele osób przechodzi kryzysy i załamania nerwowe, a wszechobecny stres i pośpiesz wcale nie ułatwia życia. Skutkiem tego jest utrata umiejętności rozluźniania się, co prowadzi między innymi do problemów zdrowotnych. Pierwszym krokiem medytacji jest właśnie nauka świadomej relaksacji i szybkiego osiągania stanu odprężenia.

Odprężenie z kolei wpływa na:

  • obniżenie ciśnienia tętniczego krwi;
  • zmniejszenie napięcia mięśniowego;
  • udrożnienie obkurczonych dróg oddechowych;
  • stymulację układu odpornościowego;
  • regulację gospodarki hormonalnej;
  • zwiększenie ukrwienia układu pokarmowego.

Dodatkowo podczas takiej relaksacji człowiek staje się bardziej kreatywny. Może wpaść na pomysły, które nie przyszłyby mu do głowy w normalnych okolicznościach, a także na rozwiązania prywatnych problemów. Podsumowując, dzięki medytacji można stać się zrelaksowaną, odprężoną osobą, żyjącą zgodnie z własnymi uczuciami. W efekcie wpływa to korzystnie na wszystkie aspekty życia.

Jak medytować?

W pierwszej kolejności należy znaleźć odpowiednie miejsce – ważne, aby było ono ciche. To szczególnie ważne na początku przygody z medytacją, ponieważ wprawiona osoba potrafi zrelaksować się w każdej sytuacji, nawet podczas jazdy samochodem czy kłótni.

Następnie należy skupić swoją uwagę na jednym, wybranym nieruchomym przedmiocie. Podczas wzmożonej koncentracji na takim obiekcie dochodzi do chwilowego wyłączenia myśli, należy wówczas skupić się na oddechu. Ten etap jest szczególnie trudny, ponieważ nie jest łatwo skupić się na jednym elemencie pomieszczenia nie będąc przy tym rozpraszanym przez inne przedmioty lub własne myśli. Na początku można także spróbować zamknąć oczy i powoli odliczać od 100 w tył, zgodnie z oddechem.

Najlepszą pozycją dla początkujących jest siad skrzyżny (tzw. “po turecku”). Osoby zaawansowane mogą korzystać z pozycji praktykowanych przez joginów. Ważne, aby taka pozycja podczas medytacji była wygodna i powodowała rozluźnienie. Należy więc dobrać ją indywidualnie.

Medytacja – wskazówki

Osoby początkujące mogą sięgnąć po pomoc w postaci filmików czy specjalnych kursów. Obecnie w internecie można znaleźć wiele filmów instruktażowych, niektóre z nich oferują dodatkowo możliwość medytacji wraz z widzem. Nie jest to jednak do końca praktyczne, ponieważ każda osoba rozluźnia się we własnym tempie i potrzebuje innego przedziału czasowego, aby odnaleźć własne “ja”. Można też zapisać się na zajęcia z medytacji, a nawet z jogi. Joga również pomaga się odprężyć i uczy cierpliwości, co może stanowić idealny wstęp do medytacji.

Niektóre osoby mają tak duży problem z rozluźnieniem się, że na początku można spróbować rozpocząć medytację przy relaksacyjnej, bardzo powolnej i cichej muzyce. Istnieją playlisty specjalnie ku temu przeznaczone. Należy wówczas wsłuchać się w melodię, co można połączyć np. z liczeniem do tyłu czy skupianiem się na oddechu.

Podsumowanie

Medytację może praktykować każdy człowiek, bez względu na wiek, płeć, status społeczny czy zawodowy. Technika wymaga jednak sporo praktyki, dlatego nie należy się zniechęcać, jeśli na początku nie będzie szczególnych efektów. Wyłącznie determinacja, poświęcony czas i upór w dążeniu do celu zapewni prawidłowe kształtowanie nawyków i odruchów niezbędnych podczas medytacji.

Zobacz również: Trening autogenny Schultza.

Bibliografia

  1. Harrison E., Naucz się medytować, Wydawnictwo Studio Astropsychologii, Białystok 2012.
Polecane produkty:
Rehabilitacja Wrocław