RSQ Technologies

Joga jest powstałą w Indiach dyscypliną polegającą na samodoskonaleniu i medytacji, co ma prowadzić między innymi do rozwoju duchowego. Współcześnie joga praktykowana jest celem poprawy elastyczności tkanek miękkich, zwiększenia zakresu ruchomości w stawach oraz ogólnej poprawy samopoczucia.

Joga

Czym jest joga?

Mówiąc ściślej, znana powszechnie joga stanowi jedną z form rekreacji ruchowej i coraz częściej znajduje się w ofercie klubów fitness. Polega na przyjmowaniu określonych pozycji ciała, zwanych asanami, przy kontroli prawidłowego oddechu. Taka pozycja powinna być utrzymana przez określony czas. Jednocześnie należy nauczyć się “wyłączyć” umysł, aby całkowicie skupić się na wykonywanych zadaniach ruchowych bez dekoncentracji uwagi.

Asany

Słowo “asan” po przetłumaczeniu oznacza “pozycję wygodną”. Każde ułożenie ciała typowe dla określonej asany jest optymalne dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Należy wspomnieć, że asany nie są typowymi ćwiczeniami fizycznymi, które wykonuje się w serii biorąc pod uwagę liczbę powtórzeń. Ćwiczenia jogi polegają bowiem na bardzo powolnym przyjęciu danej pozycji, trwaniu w niej przez określony czas, a następnie powolnym wyjściu z asany.

Dodatkowo asany dzieli się na:

  • stojące;
  • balansujące;
  • balansujące z podparciem na rękach;
  • odwrócone;
  • wygięć do tyłu;
  • skrętów;
  • skłonu w przód;
  • siedzące;
  • leżące i relaksacyjne.

Przyjmując wybraną pozycję, szczególną uwagę przykłada się do jej wykonania. Wszystkie części ciała muszą być ułożone harmonijnie, zgodnie ze wskazówkami. Przyjmując wybraną pozycję należy stosować techniki oddechowe.

Korzyści zdrowotne

Dzięki trwaniu w określonej pozycji przez dłuższy czas, skupieniu się i relaksacji, joga powoduje:

  • poprawę gibkości i sprawności, a tym samym likwidację przykurczy;
  • izometryczne napięcie mięśni i ich rozciągnięcie;
  • wydłużenie kręgosłupa poprzez czynną pracę mięśni;
  • zwiększenie ruchomości w stawach;
  • kształtowanie nawyku prawidłowej postawy ciała.

Techniki oddechowe uczą prawidłowego oddychania, co bezpośrednio przekłada się na utrzymanie zdrowia i sprawności fizycznej. W efekcie, przyjęcie prawidłowej postawy i skupienie się na właściwym oddechu powoduje lepsze dotlenienie organizmu, pobudza krążenie i reguluje ciśnienie krwi. Co się z tym wiąże – dochodzi do poprawy trawienia, oczyszczenia organizmu z toksyn oraz zwiększenia intensywności przemiany materii.

Joga a kręgosłup

Wydłużenie kręgosłupa odbywa się przez aktywizację mięśni, co zmniejsza obciążenie krążków międzykręgowych. Z kolei pozycje skrętne:

  • zwiększają ruchomość kręgosłupa angażując mięśnie krótkie przykręgosłupowe;
  • wzmacniają mięśnie skośne brzucha i mięśnie grzbietu;
  • masują narządy wewnętrzne, co sprzyja lepszemu trawieniu i wyszczupla talię kształtując zgrabną sylwetkę.

Skłony w przód zwiększają ruchomość kręgosłupa, likwidują napięcia mięśniowe odcinka lędźwiowego, a także likwidują przykurcze mięśni kulszowo-goleniowych. Natomiast kłony w tył poprawiają ruchomość kręgosłupa, wzmacniają mięśnie grzbietu, zapobiegają nadmiernemu przeciążeniu krążków międzykręgowych w wyniku długotrwałego utrzymywania pozycji siedzącej.

Ponadto asany kształtują prawidłowe wysklepienie klatki piersiowej, co sprzyja jej rozszerzeniu i otwarciu. Ćwiczenia w pozycjach leżących odciążają kręgosłup od ucisku osiowego, rozluźniają i odprężają.

Wskazania

Joga jest aktywnością zalecaną dla wszystkich, bez względu na wiek, płeć czy poziom sprawności. Mogą ją uprawiać nawet kobiety w ciąży, co ma korzystny wpływ na poród. Należy jednak utrzymywać wówczas określone asany i w razie zaleceń lekarza zrezygnować z jogi (np. jeśli ciąża jest zagrożona). Joga może się także przyczynić do poprawy sprawności osób starszych poprzez spowolnienie procesów inwolucyjnych.

Przeciwwskazania

Mimo że joga zaliczana jest do najbezpieczniejszych aktywności, posiada również kilka przeciwwskazań względnych. Z pomocy doświadczonego instruktora powinny skorzystać osoby cierpiące na poważniejsze schorzenia kręgosłupa. Jogin wyjaśni wówczas jak przyjmować asany w sposób bezpieczny, a z których lepiej zrezygnować. Pod okiem instruktora powinny ćwiczyć też kobiety w ciąży. W ich przypadku niewskazane jest samodzielne ćwiczenie w domu. Kolejną grupą osób narażonych na niebezpieczeństwo są osoby z zaburzeniami równowagi oraz osteoporozą.

Bibliografia

  1. Kirk M., Boon B., DiTuro D., Hatha joga, Wydawnictwo Vital, Białystok 2014.
  2. Cory M., Joga – kompletny przewodnik dla początkujących, Wydawnictwo Vital, Białystok 2019.
  3. Grabara M., Joga jako odpowiednia dla każdego forma ćwiczeń ruchowych, Turystyka i Rekreacja, 5/2009.
  4. Wielobób M., Terapia jogą, Kraków 2011.
Polecane produkty:
Rehabilitacja Wrocław