Usprawnianie po porodzie fizjologicznym

///Usprawnianie po porodzie fizjologicznym

Usprawnianie po porodzie fizjologicznym

zaczynamy po upływie 6-8 godzin od porodu.

Usprawnianie po porodzie fizjologicznym

I doba

1. Ćwiczenia poprawiające krążenie obwodowe i ćwiczenia oddechowe:
– ruchy stóp i dłoni w różnych płaszczyznach, w pełnym zakresie;
– przeplatamy ćwiczeniami oddechowymi torem mieszanym.
2. Nauka prawidłowego odkasływania:
– efektywny kaszel (na szczycie wydechu);
– zaciśnięte pośladki zawsze przy kaszlu dla ustabilizowania mięśni krocza i dna miednicy.
3. Ćwiczenia czynne kręgosłupa szyjnego, kończyn górnych.
4. Ćwiczenia czynne i izometryczne mięśni grzbietu i pośladków (w leżeniu na plecach).
5. Ćwiczenia czynne kończyn dolnych bez ruchów angażujących mięśnie brzucha:
– nie zginać ani nie unosić obu kończyn dolnych jednocześnie;
– nie unosić wyprostowanej kończyny;
– nie wykonywać odwodzenia i przywodzenia;
– nie unosić podudzia przy zgiętym udzie.
6. Unoszenie miednicy przy zgiętych kończynach dolnych (najpierw zginamy jedną, następnie druga dołącza) – ważne ćwiczenie, poprawia perystaltykę jelit.
7. Nauka wstawania z ominięciem siadu (kobieta po porodzie nie powinna siadać na 2 pośladki przez ok. 10 dni, by nie napierać na mięśnie krocza i dna miednicy):
– poprzez klęk podparty schodzi bokiem lub tyłem do stania przy łóżku;
– z leżenia bokiem zsuwa się po zewnętrznej powierzchni uda opierając się dłońmi o łóżko.

Uwagi
Ćwiczenia bardziej obciążające wykonujemy w 2-3 seriach po 6-7 powtórzeń.
Nie wykonujemy żadnych ćwiczeń w leżeniu przodem, ani w siadzie.
Uczucie słabości przy anemii nie zwalnia z ćwiczeń, należy pobudzać układ krążenia.
Pacjentka powinna powtórzyć zestaw ćwiczeń 2 razy w ciągu dnia.

II doba:

1. Powtórzenie ćwiczeń z poprzedniego dnia.
2. Ćwiczenia izometryczne mięśni prostych brzucha (pacjentka wykonuje 3 razy dziennie).
3. Delikatne ćwiczenia czynne mięśni skośnych brzucha.
4. Spacerowanie.

III doba

1. Powtórzenie ćwiczeń z I i II doby.
2. Ćwiczenia Kegla – izometryczne napinanie mięśni dna miednicy (zaciskanie pochwy) – 3 razy dziennie po 30 napięć.
3.  Ułożenie pacjentki na brzuchu ze zwiniętą poduszką nad spojeniem łonowym – na 20-30 minut. Pacjentka powinna poleżeć tak również wieczorem. Ułożenie to sprzyja obkurczaniu się (inwolucji) macicy i poprawia pracę narządów jamy brzusznej.

IV-V doba

Dodajemy ćwiczenia ogólnousprawniające i kondycyjne (bez ćwiczeń w pozycji siedzącej).
Niewskazane są przysiady w pozycji rozkrocznej i inne ćwiczenia powodujące rozciąganie mięśni krocza.

Przez dalszy okres połogu (6-8 tygodni) pacjentka powinna wykonywać wszystkie ćwiczenia usprawniające, również ćwiczenia czynne mięśni brzucha.

Polecane produkty:

Zostaw komentarz