Reklama

Przeciążenie mięśni

Spis treści

Koenzym Q10 promocja

Przeciążenie mięśni to powszechne zjawisko, zwłaszcza wśród osób regularnie uprawiających aktywność bądź pracowników fizycznych. Mięśnie poddawane długotrwałej, obciążającej pracy (szczególnie w warunkach statycznych) ulegają wzmożonemu napięciu, skróceniu i bolesnym przykurczom. Dodatkowo powstają w nich miejsca o dużej wrażliwości na ucisk, tzw. punkty spustowe. W sytuacjach przeciążenia mięśni zaleca się odpoczynek oraz skorzystanie z usług fizjoterapeuty.

Przeciążenie mięśni

Przeciążenie mięśni – fizjologia

Znaczna większość zaburzeń funkcjonalnych wynika z nieprawidłowego używania układu ruchu, co wiąże się z pracą zawodową. Trudno znaleźć zawód, w którym nie dochodziłoby do dynamicznych, statycznych przeciążeń układu ruchu. Nie bez powodu ciągle apeluje się o prawidłową pozycję podczas wykonywania pracy, także tej siedzącej (bo i ona coraz częściej powoduje przeciążenia). Długotrwałe napięcia mięśni mogą doprowadzić do:

  • zmian morfologicznych i strukturalnych w tkance mięśniowej;
  • utraty sprężystości mięśni;
  • zaburzenia bilansu mięśniowego – skrócenia jednych mięśni i osłabienia innych;
  • powstania patologicznych wzorców ruchu i postawy.

Niektóre partie mięśniowe są bardziej narażone na przeciążenia niż inne. Poniżej dokładniej je przedstawimy.

Połączenie głowowo-szyjne

Przeciążenie mięśni podpotylicznych może skutkować wysunięciem głowy z równoczesnym wyprostem odcinka szyjnego kręgosłupa. Z kolei przeciążenie mięśnia prostownika grzbietu jest charakterystyczne dla osób długotrwale pracujących przed komputerem. Oba przypadki prowadzą do przewlekłych dolegliwości bólowych kręgosłupa, migren, problemów ze stawami skroniowo-żuchwowymi czy zmniejszonej wydolności organizmu. Do tej grupy należą również mięśnie pochyłe, których napięcie skutkuje zaburzonym wzorcem oddychania.

Obręcz kończyny górnej

W tej okolicy na przeciążenia szczególnie narażone są mięsień czworoboczny, mięsień dźwigacz łopatki oraz mięsień podłopatkowy. W pierwszym przypadku niemal zawsze zaobserwujemy dolegliwości bóle odcinka szyjnego kręgosłupa oraz uniesienie barku po stronie napiętej. Przy napięciu dźwigacza łopatki miejsce mają odstające łopatki oraz ból całej obręczy barkowej. Z kolei przeciążenie mięśnia podłopatkowego ogranicza ruch rotacji zewnętrznej w stawie ramiennym.

Ramię i przedramię

Najczęściej przeciążanym mięśniem ramienia jest biceps, czyli mięsień dwugłowy ramienia. Dochodzi do tego podczas pracy czy aktywności statycznej ze zgiętym stawem łokciowym, co może wpływać na dolegliwości zarówno w stawie ramiennym, jak i w stawie łokciowym. W przypadku przedramienia wyróżnia się mięsień odwracacz, którego przeciążenie skutkuje bólem w okolicy nadkłykcia bocznego.

Sklep Spirulina
Sklep Spirulina

Okolica grzbietu

Mięsień prostownik grzbietu wraz z mięśniem czworobocznym lędźwi są w dzisiejszych czasach zdecydowanie najczęściej przeciążane. Wzrost napięcia tego pierwszego jest charakterystyczny dla wszystkich zespołów bólowych lędźwi i problemów ze stawami międzykręgowymi. Często współistnieje z przodopochyleniem miednicy. Natomiast przeciążenie mięśnia czworobocznego lędźwi ogranicza skłony boczne w odcinku lędźwiowym kręgosłupa i może prowadzić do rozwoju skoliozy.

Obręcz kończyny dolnej

Przeciążenia mięśnia lędźwiowego większego zwykle współistnieją z zablokowaniem przejścia piersiowo-lędźwiowego, co wiąże się z bólem podczas rotacji tułowia. Dodatkowo mogą pojawić się dolegliwości ze strony narządów wewnętrznych czy stawów krzyżowo-biodrowych. W dzisiejszych czasach dużym problemem jest przeciążenie mięśnia gruszkowatego, którego napięcie nazwano odrębnym terminem – „zespół mięśnia gruszkowatego„. Objawy obejmują odcinek lędźwiowy kręgosłupa, okolicę pośladków, miednicę czy stawy biodrowe. Może nawet pojawiać się ucisk nerwu kulszowego przypominający rwę kulszową.

Kończyna dolna

W przypadku kończyny dolnej, przeciążeniu najczęściej ulegają mięsień prosty uda, mięśnie kulszowo-goleniowe oraz mięsień trójgłowy łydki. Można zaobserwować to szczególnie wśród osób aktywnych fizycznie, np. miłośników górskich wędrówek czy biegaczy, przy czym przeciążenie mięśnia prostego uda pojawia się również u osób prowadzących siedzący tryb życia. Udowodniono, że napięcia w kończynach dolnych nierzadko zwiększają ryzyko kontuzji stawów skokowo-goleniowych oraz wpływają na wystąpienie dolegliwości bólowych kręgosłupa.

Przeciążenie mięśni – co dalej?

Terapia w przypadku przeciążenia mięśni powinna wzmacniać naturalne procesy naprawcze tkanek. Wszystkie zastosowane metody zależą od tego, czy do przeciążenia doszło wskutek aktywności fizycznej, a więc wzmożonej pracy mięśni czy wskutek braku ruchu, a więc nieużywania mięśnia. W pierwszym przypadku zaleca się między innymi:

Z kolei przy przeciążeniach wskutek nieużywania mięśni zaleca się usunięcie dyskomfortu (np. używając wymienionych wyżej technik), a następnie wzmacnianie osłabionych grup mięśniowych, aby nie dopuścić do ich dysfunkcji w przyszłości. Każde przeciążenie mięśni może stanowić wskazania do wizyty u fizjoterapeuty.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Wojtyczek Ł., Zaburzenia czynnościowe w układzie mięśniowym, Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego, 1/2005.
  2. Nicpoń K., Bóle mięśniowe i kurcze bolesne w praktyce neurologa, Polski Przegląd Neurologiczny, 4/2007.

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Bezpłatne konsultacje
Kubek dla Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Najpopularniejsze w zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.