Szukaj
Szukaj

Ból łydki

Spis treści

Pytanie


Witam,
proszę o poradę, jakieś 2 dni po ostatnim lekkim treningu zacząłem odczuwać ból łydki. Biegam w sumie od 1,5 roku, ból pojawia się przy prostowaniu nogi podczas chodzenia. Zauważyłem, że ból da się rozchodzić, ale jak usiądę na dłuższą chwilę i wstanę to znowu zaczyna boleć. Jaka może być tego przyczyna?

Bartek

 

Odpowiedź


Panie Bartku,
przyczyn bólu łydki może być wiele. W celu dokładnego znalezienia co wywołuje tego rodzaju dolegliwości zalecam wizytę u fizjoterapeuty, który podczas spotkania będzie mógł przeprowadzić odpowiednie testy funkcjonalne stosowane w fizjoterapii. To pozwoli nie tylko na znalezienie przyczyny, ale również dobrania odpowiedniego leczenia. Jeżeli jednak nie ma Pan w chwili obecnej możliwości umówienia się i spotkania z fizjoterapeutą, poniżej przedstawiam potencjalne przyczyny wywołujące bólu łydki.

  1. Przeciążenie mięśni – regularnie wykonywany trening bez przerw może być przyczyną bólu. To właśnie regeneracja jest kluczowym czynnikiem, który pozwala unikać kontuzji i przeciążenia mięśni, które są regularnie, nadmiernie eksploatowane. Dlatego wysiłek powinien być przeplatany przerwami, aby nie doprowadzić do kontuzji. W trakcie odpoczynku po długotrwałym wysiłku pojawi się również tzw. superkompensacja, czyli faza powrotu danej funkcji do poziomu spoczynkowego po wysiłku. W tym czasie następuje również zwiększona gotowość do wysiłku, czyli tak zwana zdolność robocza. Spowoduje to, że będzie Pan miał jeszcze więcej siły, a poprzednie treningi będą wydawały się łatwiejsze. Dzięki temu podniesie się Pana poziom zdolności fizycznej, a organizm będzie zregenerowany, co przełoży się na zmniejszoną możliwość wystąpienia ewentualnych kontuzji.
  2. Nadmierne napięcie mięśni – ból w łydce może być spowodowany wzmożonym napięciem mięśni łydek, zwłaszcza gdy pojawia się podczas treningu. Dodatkowo, zbyt długotrwały trening może prowadzić do pojawiania się stanu zapalnego i / lub mikrouszkodzeń w mięśniach.
  3. Nieprawidłowa technika biegu – nieodpowiednia technika biegu może nadmiernie obciążać, niektóre partie mięśniowe, w tym mięśni podudzia. To z kolei może prowadzić do pojawienia się bólu łydki.
  4. Nieodpowiednie obuwie – niewłaściwie dobrane buty do biegania mogą wywoływać nadmierne obciążanie m.in. mięśni łydek i okolicy stopy, co prowadzi do pojawiania się bólu.
  5. Zespół ciasnoty przedziałów powięziowych – tego rodzaju dolegliwość może prowadzić do zaburzenia krążenia krwi, unerwienia, a także upośledzać prawidłową funkcję mięśni. Przy wystąpieniu zespołu w przedziale tylnym podudzia wyróżnia się podział na powierzchowny i głęboki. Przy wzroście ciśnienia w przedziale powierzchownym tylnym obserwuje się osłabienie siły mięśniowej mięśnia trójgłowego łydki i ból przy zginaniu grzbietowym stopy. Natomiast przy wzroście ciśnienia w przedziale głębokim tylnym obserwuje się ból przy prostowaniu palców, osłabienie siły mięśniowej mięśni zginaczy palców i mięśnia piszczelowego tylnego oraz osłabienie czucia na obszarze unerwianym przez nerw piszczelowy tylny. Leczenie pacjentów z tą dolegliwością opiera się na obniżeniu ciśnienia w zajętym przedziale powięziowym. Przy przewlekłej postaci zespołu ciasnoty przedziałów powięziowych kluczowa jest fizjoterapia. Wykorzystuje się terapię manualną, kinesiotaping, masaż (m.in. masaż tkanek głębokich, masaż funkcyjny) i suche igłowanie. Dzięki temu można skutecznie rozluźnić tkanki miękkie i zmniejszyć ciśnienie w przedziale powięziowym.

Jak Pan widzi, istnieje wiele możliwych przyczyn bólu łydki. Jeżeli dolegliwość jest bardzo uciążliwa lub utrzymuje się dłuższy czas, konieczne będzie skonsultowanie się z fizjoterapeutą na żywo, który znajdzie przyczynę podczas badania. Następnie dobierze odpowiednią fizjoterapię, przeprowadzi zabiegi dobrane indywidualnie do Pana przypadku i pokaże jakie ćwiczenia wykonywać samemu, aby w przyszłości dolegliwość nie powracała. Warto wiedzieć, że często zaleca się rolowanie mięśnia trójgłowego łydki oraz stretching włókien mięśniowych. Jeśli jednak doszło do uszkodzenia włókien mięśniowych to rozciąganie i rolowanie w nieodpowiednim czasie mogą pogłębiać problem.

Pomogłem? Będzie mi bardzo miło, jeśli odwdzięczysz się kawą za konsultację: buycoffee.to/fizjoterapeuty. Dziękuję 🙂

Pozdrawiam i życzę miłego dnia
Kamil Radlak
Centrum Fizjoterapeuty
centrum.fizjoterapeuty.pl
Tel. 513 776 935

Fizjoterapia Wrocław



Polecane produkty:

Zapisz się do newslettera!

Szukaj
Kategorie wpisów
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Bezpłatne konsultacje
Kubek dla Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Popularne w zdrowie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *