Chodzenie na szpilkach – jak wpływa na zdrowie kobiety?

//Chodzenie na szpilkach – jak wpływa na zdrowie kobiety?
Fotodepilacja Wrocław

Chodzenie na szpilkach uważane jest za symbol atrakcyjnego wyglądu kobiet. Mówi się również, że każda z pań powinna w swojej szafie posiadać chociaż jedną parę butów na obcasie, nawet gdy nie używa ich często. Jednak wiele kobiet w dobie dzisiejszych czasów nie wyobraża sobie bez nich życia. Są one bowiem nieodzownym elementem eleganckiego wizerunku, nadają kobiecie poczucie estetyki i pewności siebie. Na temat szpilek słyszy się również wiele w świecie medycyny i fizjoterapii.  Głównie z jednej przyczyny, a mianowicie – niestety, noszenie ich nie pozostaje bez wpływu na nasze zdrowie.

Chodzenie na szpilkach - jak wpływa na zdrowie kobiety?

 

Duża część kobiet uważa, iż chodzenie w szpilkach sprawia, że czują się bardziej atrakcyjne. Dzieje się tak, ponieważ buty na obcasie:

  • sprawiają, że kobieta staje się wyższa i szczuplejsza – chodzenie w szpilkach wymaga zachowania wyprostowanej sylwetki ciała oraz intensywnego napinania mięśni brzucha i nóg, przez co stają się one bardziej smukłe
  • sprawiają, że chód kobiety staje się bardziej atrakcyjny poprzez stawianie kroków w sposób bardziej ostrożny, a a także wykonywania mniejszych kroków co wywołuje delikatne kołysanie bioder

Chodzenie na szpilkach a zdrowie kobiety

Chodzenie na szpilkach ma bezsporne walory wizualne. Jednak jak wpływa na zdrowie kobiety i poszczególne części ciał?

1. Stopy.

Podczas chodzenia w butach na obcasach nawet 3/4 masy ciała spoczywa głównie na palcach i przedniej części stopy.  Utrudnia to m.in. przepływ krwi w stopie prowadząc do jej obrzęków. Częste noszenie szpilek przyczynia się również do obniżenia łuku poprzecznego stopy, a co za tym idzie płaskostopia. Zmianie położenia względem siebie ulegają również więzadła, ścięgna i kości stopy. Stałe chodzenie w butach na wysokich obcasach wywołuje zgrubienie i usztywnienie ścięgna Achillesa, a także skrócenie mięśni łydek jak i wzrost ciśnienia w naczyniach krwionośnych stóp. Zbyt wąskie lub źle wyprofilowane buty prowadzą do powstania odcisków i nieestetycznych deformacji stóp w postaci halluksów.

2. Kolana.

Chodzenie w szpilkach obciąża również nasze kolana. Po długich spacerach w tego rodzaju butach zaczynają boleć stawy, więzadła, a torebka stawowa zostaje wyraźnie osłabiona. Przyczynia się to do powstawania napięć mięśniowych, a po upływie czasu powoduje uszkodzenie stawów kolanowych.

3. Biodra.

Częste zakładanie obcasów wymusza na biodrach ich kołysanie. Niestety podczas tej czynności narażone są na obciążenia. Stałe chodzenie w szpilkach powoduje, że stawy biodrowe mogą szybciej się zużywać, ścięgna będą mniej sprawne i źle funkcjonować, a kości miednicy mogą ulec trwałym, niekorzystnym zmianom.

4. Kręgosłup.

Chodzenie w butach na obcasie sprawia, że sylwetka kobiety natychmiastowo się prostuje. Jednak należy pamiętać, że długotrwałe noszenie obcasów prowadzi do obciążenia kręgosłupa co skutkuje bólem w okolicy karku i części krzyżowej. Niestabilna pozycja ciała podczas chodzenia w szpilkach zmusza kręgosłup do nieprawidłowego ułożenia (wygięcia), czyli do powstania nieprawidłowych krzywizn, takich jak na przykład tzw. hiperlordozy.

Chodzenie na szpilkach – dla kogo nie?

Istnieje pewna grupa kobiet, która powinna zrezygnować z noszenia wysokich obcasów. Tego rodzaju buty przeciwwskazane są m.in.:

  • kobietom w ciąży
  • kobietom z zaawansowaną deformacją stóp np. paluch koślawy (haluks)
  • kobietom, u których występuje wrodzona wada postawy ciała
  • kobietom z urazami kręgosłupa

Co robić? Zakładać czy nie?

Choć lekarze ortopedzi ostrzegają to nie należy od razu popadać w panikę. Wszystkie wyżej wymienione konsekwencje noszenia szpilek dotyczyć mogą tylko tych kobiet, które nie mogą się zupełnie z nimi rozstać. Jeśli korzystanie ze szpilek jest ograniczone do kilku razy w miesiącu nie ma się czym martwić. Natomiast jeśli są one elementem codziennego ubioru warto zastanowić się czy ładny wygląd ważniejszy jest niż zdrowie.

Warto zmieniać obuwie i nie ograniczać się do jednego rodzaju. Bezpieczna wysokość obcasa to 5 cm, jednak nie należy chodzić w nich codziennie. Dobrym rozwiązaniem jest noszenie butów na obcasie, na stabilnym koturnie, ale także korzystanie z wygodnych butów sportowych.

Polecane produkty:

  Materace Hilding
Autor: | 2017-05-23T15:02:27+00:00 29 Marzec, 2017|Kategorie: Zdrowie|Tagi: , , , , , |1 komentarz

1 komenarz

  1. Marta 31 marca 2017 w 10:01- Odpowiedz

    Świetny artukul dla każdej kobiety (i ich partnerów ;p )! Super, ze nie popada w skrajności lecz w 100% uświadamia i przekazuje rzetelne informacje. Dziękuje Wam bardzo za ten wpis!

Zostaw komentarz