Promocja Black Friday Spirulina Febico 1+1 Gratis

Chodzenie na szpilkach uważane jest za symbol atrakcyjnego wyglądu kobiet. Mówi się również, że każda z pań powinna w swojej szafie posiadać chociaż jedną parę butów na obcasie, nawet gdy nie używa ich często. Jednak wiele kobiet w dobie dzisiejszych czasów nie wyobraża sobie bez nich życia. Są one bowiem nieodzownym elementem eleganckiego wizerunku, nadają kobiecie poczucie estetyki i pewności siebie.

Na temat szpilek słyszy się również wiele w świecie medycyny i fizjoterapii.  Głównie z jednej przyczyny, a mianowicie – niestety, noszenie ich nie pozostaje bez wpływu na nasze zdrowie.

Chodzenie na szpilkach - jak wpływa na zdrowie kobiety?

Chodzenie na szpilkach

Duża część kobiet uważa, iż chodzenie w szpilkach sprawia, że czują się bardziej atrakcyjne. Dzieje się tak, ponieważ buty na obcasie:

  • sprawiają, że kobieta staje się wyższa i szczuplejsza – chodzenie w szpilkach wymaga zachowania wyprostowanej sylwetki ciała oraz intensywnego napinania mięśni brzucha i nóg, przez co stają się one bardziej smukłe;
  • sprawiają, że chód kobiety staje się bardziej atrakcyjny poprzez stawianie kroków w sposób bardziej ostrożny, a a także wykonywania mniejszych kroków co wywołuje delikatne kołysanie bioder.

Wykazano, że obcas nie wyższy niż 3,5 cm stanowi dobry punkt podparcia dla stopy.

Wpływ na zdrowie kobiety

Chodzenie na szpilkach ma bezsporne walory wizualne. Jednak jak wpływa na zdrowie kobiety i poszczególne części ciał?

Stopy

Podczas chodzenia w butach na obcasach nawet 3/4 masy ciała spoczywa głównie na palcach i przedniej części stopy.  Utrudnia to m.in. przepływ krwi w stopie prowadząc do jej obrzęków. Częste noszenie szpilek przyczynia się również do obniżenia łuku poprzecznego stopy, a co za tym idzie płaskostopia. Zmianie położenia względem siebie ulegają również więzadła, ścięgna i kości stopy. Stałe chodzenie w butach na wysokich obcasach wywołuje zgrubienie i usztywnienie ścięgna Achillesa, a także skrócenie mięśni łydek jak i wzrost ciśnienia w naczyniach krwionośnych stóp. Zbyt wąskie lub źle wyprofilowane buty prowadzą do powstania odcisków i nieestetycznych deformacji stóp w postaci halluksów.

Sklep Spirulina

Kolana

Chodzenie w szpilkach obciąża również nasze kolana. Po długich spacerach w tego rodzaju butach zaczynają boleć stawy, więzadła, a torebka stawowa zostaje wyraźnie osłabiona. Przyczynia się to do powstawania napięć mięśniowych, a po upływie czasu powoduje uszkodzenie stawów kolanowych.

Biodra

Częste zakładanie obcasów wymusza na biodrach ich kołysanie. Niestety podczas tej czynności narażone są na obciążenia. Stałe chodzenie w szpilkach powoduje, że stawy biodrowe mogą szybciej się zużywać, ścięgna będą mniej sprawne i źle funkcjonować, a kości miednicy mogą ulec trwałym, niekorzystnym zmianom.

Kręgosłup

Chodzenie w butach na obcasie sprawia, że sylwetka kobiety natychmiastowo się prostuje. Jednak należy pamiętać, że długotrwałe noszenie obcasów prowadzi do obciążenia kręgosłupa co skutkuje bólem w okolicy karku i części krzyżowej. Niestabilna pozycja ciała podczas chodzenia w szpilkach zmusza kręgosłup do nieprawidłowego ułożenia (wygięcia), czyli do powstania nieprawidłowych krzywizn, takich jak na przykład tzw. hiperlordozy.

Chodzenie na szpilkach – dla kogo nie?

Istnieje pewna grupa kobiet, która powinna zrezygnować z noszenia wysokich obcasów. Tego rodzaju buty przeciwwskazane są m.in. kobietom:

  • w ciąży;
  • z zaawansowaną deformacją stóp np. paluch koślawy (haluks);
  • u których występuje wrodzona wada postawy ciała;
  • z urazami kręgosłupa.

Choć lekarze ortopedzi ostrzegają to nie należy od razu popadać w panikę. Wszystkie wyżej wymienione konsekwencje noszenia szpilek dotyczyć mogą tylko tych kobiet, które nie mogą się zupełnie z nimi rozstać. Jeśli korzystanie ze szpilek jest ograniczone do kilku razy w miesiącu nie ma się czym martwić. Natomiast jeśli są one elementem codziennego ubioru warto zastanowić się czy ładny wygląd ważniejszy jest niż zdrowie.

Warto zmieniać obuwie i nie ograniczać się do jednego rodzaju. Bezpieczna wysokość obcasa to 5 cm, jednak nie należy chodzić w nich codziennie. Dobrym rozwiązaniem jest noszenie butów na obcasie, na stabilnym koturnie, ale także korzystanie z wygodnych butów sportowych.

Bibliografia

  1. Klich S., Uścinowicz N., Zostawa P., Przegląd metod diagnostycznych w ocenie biomechanicznych oraz strukturalnych zmian w obrębie stóp, Rehabilitacja, 4/2013.
Polecane produkty:
Rehabilitacja Wrocław