Witamina K – funkcje, niedobór, źródła

//Witamina K – funkcje, niedobór, źródła
Kwas hialuronowy

Witamina K jest bardzo ważna w procesie krzepnięcia krwi. Odkryta została w 1929 roku i od tego czasu dowiedziono, że istnieje w dwóch strukturalnie podobnych związkach, czyli K1 i K2. Uważano, iż oba związki mają w organizmie bardzo podobne role, ale ostatnie badania pokazują, że są one całkiem odmienne.

Witamina K

Witamina K i jej funkcje w organizmie

Witamina K1, znana również jako filochinon, wspomaga proces krzepnięcia krwi poprzez aktywację białek w wątrobie, które przenoszą wapń, fibryny i inne składniki w celu zainicjowania procesu krzepnięcia. Można ją znaleźć w wielu roślinach, szczególnie w zielonych warzywach.

Witamina K2 (menachinon) wspiera i wzmacnia białka GLA takie jak MGP (Matrix GLA Protein), hamując zwapnienia między innymi w chrząstkach i naczyniach krwionośnych, chroniąc przed nadmiernym odkładaniem się wapnia (kierując go do tkanki kostnej). Zapobiega tym samym sztywnieniu i pękaniu naczyń krwionośnych, zapaleniu stawów, zatorów czy odkładaniu się kamieni w nerkach.

Witamina K2 reguluje również ilość wapnia w kościach nie dopuszczając do jego wyczerpania, które może prowadzić do osteoporozy. Nowe spojrzenie na rolę K2 pomaga wyjaśnić dlaczego miażdżyca i osteoporoza posiadają podobne czynniki ryzyka, w tym podwyższony poziom cholesterolu, siedzący tryb życia, palenie, wiek i są jednocześnie spotykane u wielu pacjentów.

Witamina K2 wykazuje także istotne funkcje niezwiązane z krzepnięciem i przepływem wapnia w organizmie. Wykazano, że K2 bierze udział w aktywacji białek, które regulują wzrost i rozmnażanie komórek. Może to mieć potencjalnie duże znaczenie przy zapobieganiu raka. Wstępne badania i pierwsze analizy sugerują, że witamina K2 może chronić przed rakiem krwi, kości i prostaty.

Wykazano, że suplementacja wysokimi dawkami witaminy K2 zapobiega nawrotowi raka wątroby po zabiegu. Dodatkowo stwierdzono, że przyczynia się do wytwarzania energii w komórkach, co można wykorzystać w leczeniu chorób związanych z nieprawidłową produkcją energii, takich jak choroba Parkinsona.
Ze względu na wzrastającą ilość osób dotkniętych chorobami serca, osteoporozą czy rakiem, zainteresowanie badaczy witaminą K rośnie i jej ewentualnemu wkładowi w zapobieganie tym chorobom.

Niedobór witaminy K

Do przyczyn niedoboru można zaliczyć:

  • spożywanie tłuszczów trans
  • mało zróżnicowana dieta
  • używanie leków przeciwzakrzepowych
  • choroba pęcherzyka żółciowego
  • choroba Crohna
  • spożywanie fast foodów i dużej ilości produktów mrożonych
  • pestycydy w żywności

Źródła witaminy K

W układzie pokarmowym człowieka witaminę K w niewielkiej ilości wytwarzają bakterie symbiotyczne. Jednak stosowanie antybiotyków czy upośledzone wchłanianie mogą prowadzić do jej niedoboru.

Najwyższy poziom stężenia witaminy K1 można znaleźć w zielonych liściach warzyw, niektórych olejach roślinnych, ziarnach, owocach oraz produktach mlecznych. W krajach Unii Europejskiej średni poziom zawartości witaminy K1 wynosi około 70-80 µg i jest mniejszy od zalecanego spożycia (80-120 µg). Ostatnie badania pokazują jednak, że i ta dawka może być za mała.

Natto

Poza wątrobą zwierząt, jednego z najbogatszych źródeł, witamina K2 występuje w fermentowanej żywności. Duże ilości można również znaleźć w sfermentowanej kapuście czy Natto. Japońskie tradycyjne danie z fermentowanych ziaren soi i bakterii Laseczki Siennej, to najbogatsze źródło witaminy K2 i można powiązać je z lepszym stanem zdrowia kości u Japończyków.

Polecane produkty:

  Rehabilitacja kadry olimpijskiej

Zostaw komentarz