Medfile

Bóle mięśni, nagłe i przedłużające się skurcze nie są zazwyczaj objawem poważnej choroby, tylko skutkiem nadmiernej aktywności fizycznej. Jest to dolegliwość niegroźna, ale bardzo męcząca. Dokucza zarówno światowej klasy sportowcom jak i „niedzielnym ogrodnikom”.

Bóle mięśni

 

Rodzaje dolegliwości

Są dwa główne typy dolegliwości związanych ze stanem mięśni (bóle mięśni). Pierwszy powstaje po nadmiernym wysiłku fizycznym i objawia się bolesnością oraz sztywnością mięśni. Lekarze nazywają je bolesnością mięśni opóźnioną w stosunku do przyczyny, ponieważ ból nie pojawia się bezpośrednio po wysiłku, ale 1-2 dni później i trwa około tygodnia.
Drugi typ dolegliwości to nagłe, bolesne skurcze mięśniowe, trwające czasem nawet kilka minut. Występują najczęściej w mięśniach ud, podudzi oraz stóp. Mogą pojawiać się o każdej porze dnia i nocy, nawet podczas snu.

Przyczyny zaburzeń – bóle mięśni

Duży wysiłek fizyczny może wywołać ból mięśni, nawet u osoby w dobrej kondycji fizycznej. Jeżeli ktoś kto regularnie biega, zacznie nosić ciężkie meble, to na drugi dzień i tak odczuje ból rąk, szczególnie ramion – będzie miał tak zwane „zakwasy” – tak naprawdę są to mikrouszkodzenia włókien mięśniowych, a nie “zakwasy”. Goją się one w ciągu kilku dni. Te mikrourazy powstają najczęściej przy biegu w dół pochyłości oraz przy podnoszeniu ciężkich przedmiotów, ponieważ włókna mięśniowe wydłużają się wtedy, aby pokonać obciążenia. Ten typ wysiłku mięśni dominuje u większości sportów (praca ekscentryczna mięśni).

Sklep Spirulina

Wydaje się, że główną przyczyną nagłych skurczów mięśni jest zachwianie równowagi między jonami pierwiastków, które biorą udział podczas skurczów włókien mięśniowych, czyli sodu, potasu, wapnia i magnezu. Skurcze mięśni występują również podczas niedoboru płynów w organizmie oraz wtedy, kiedy chodzimy w butach na wysokich obcasach, śpimy w pościeli owiniętej mocno wokół nóg albo wystawiamy je spod kołdry. Po zbyt intensywnych ćwiczeniach skurcze mięśni bywają tak bolesne, że mogą wybudzić z głębokiego snu.

Objawy bólów mięśniowych:

  • nagłe stwardnienie mięśnia w trakcie wytężonego wysiłku fizycznego
  • bolesność i sztywność mięśni, które występują z pewnym opóźnieniem w stosunku do wywołującej te objawy nadmiernej aktywności fizycznej – zwykle 1-2 dni później
  • nagłe, bolesne skurcze mięśni, głównie w łydkach, występujące zazwyczaj w nocy
  • chorobowo podwyższone napięcie mięśni, są one spoiste i twarde w dotyku – mówi się wtedy o mięśniach twardych jak kamienie
  • w ciężkich postaciach, zauważalne drżenia włókien mięśniowych

Co może nam pomóc na bóle mięśni?

Dolegliwości mięśniowe nie pojawiają się gdy w organizmie panuje homeostaza (równowaga minerałów i pierwiastków). Trzeba stosować preparaty wapnia i magnezu, najlepiej naturalne suplementy diety, ponieważ ich wchłanialność jest na dużo wyższym poziomie niż syntetyków. Jeśli jemy dużo owoców i warzyw, nie musimy zażywać potasu. Osoby, które często odczuwają skurcze mięśni, powinny również przyjmować witaminę E. W bólach mięśni warto zastosować bromelainę i korę wierzby białej, które są podobnie skuteczne, jak konwencjonalne leki przeciwbólowe i mogą zastąpić kwas acetylosalicylowy lub ibuprofen. Zioła i naturalne suplementy nie powodują działań niepożądanych, nie obciążają wątroby oraz przyśpieszają gojenie mikrourazów mięśni. Bromelaina – to enzym uzyskiwany z ananasa – ma właściwości przeciwzapalne oraz pomaga usuwać nadmiar płynu gromadzącego się w miejscach uszkodzeń. Kora wierzby białej to skuteczny środek zwalczający ból. Jeśli bóle lub skurcze zakłócają sen, można podawać wyciąg z kozła lekarskiego. Wszystkie wymienione preparaty wspomagające można podawać łącznie, aż miną dolegliwości. W uogólnionych bólach mięśniowych występujących, na przykład w infekcji wirusowej, skuteczne są preparaty pluskwicy sercolistnej. Jeśli przyczyną bolesności mięśni jest przeziębienie lub grypa, można też stosować krwawnik. Jeśli bóle są wynikiem nadmiernego wysiłku fizycznego, należy smarować mięśnie maścią z arniką.

Co jeszcze można zrobić?

  • Jeść dużo owoców i warzyw żeby dostarczyć organizmowi potas i przeciwutleniacze oraz produkty pełnoziarniste, orzechy, pestki słonecznika i dyni, kiełki, które zawierają dużo magnezu.
  • Pić dużo płynów podczas ćwiczeń fizycznych, a także po ich zakończeniu.
  • Ćwiczenia zaczynać rozgrzewką, a kończyć rozciąganiem mięśni.
  • Jeśli ból mięśni jest bardzo silny, przykładać miejscowo lód żeby zmniejszyć stan zapalny.
Polecane produkty:

Aktualizacja:

Rehabilitacja Wrocław