Bóle mięśni – jak sobie z nimi radzić?

//Bóle mięśni – jak sobie z nimi radzić?
Fotodepilacja Wrocław

Bóle mięśni, nagłe i przedłużające się skurcze nie są zazwyczaj objawem poważnej choroby, tylko skutkiem nadmiernej aktywności fizycznej. Jest to dolegliwość niegroźna, ale bardzo męcząca. Dokucza zarówno światowej klasy sportowcom jak i „niedzielnym ogrodnikom”.

Bóle mięśni

 

Rodzaje dolegliwości

Są dwa główne typy dolegliwości związanych ze stanem mięśni (bóle mięśni). Pierwszy powstaje po nadmiernym wysiłku fizycznym i objawia się bolesnością oraz sztywnością mięśni. Lekarze nazywają je bolesnością mięśni opóźnioną w stosunku do przyczyny, ponieważ ból nie pojawia się bezpośrednio po wysiłku, ale 1-2 dni później i trwa około tygodnia.
Drugi typ dolegliwości to nagłe, bolesne skurcze mięśniowe, trwające czasem nawet kilka minut. Występują najczęściej w mięśniach ud, podudzi oraz stóp. Mogą pojawiać się o każdej porze dnia i nocy, nawet podczas snu.

Przyczyny zaburzeń – bóle mięśni

Duży wysiłek fizyczny może wywołać ból mięśni nawet u osoby w dobrej kondycji fizycznej. Jeżeli ktoś kto regularnie biega, zacznie nosić ciężkie meble, to na drugi dzień i tak odczuje ból rąk, szczególnie ramion – będzie miał tak zwane „zakwasy” – tak naprawdę są to mikrouszkodzenia włókien mięśniowych, a nie “zakwasy”. Goją się one w ciągu kilku dni. Te mikrourazy powstają najczęściej przy biegu w dół pochyłości oraz przy podnoszeniu ciężkich przedmiotów, ponieważ włókna mięśniowe wydłużają się wtedy, aby pokonać obciążenia. Ten typ wysiłku mięśni dominuje u większości sportów (praca ekscentryczna mięśni).

Wydaje się, że główną przyczyną nagłych skurczów mięśni jest zachwianie równowagi między jonami pierwiastków, które biorą udział podczas skurczów włókien mięśniowych, czyli sodu, potasu, wapnia i magnezu. Skurcze mięśni występują również podczas niedoboru płynów w organizmie oraz wtedy, kiedy chodzimy w butach na wysokich obcasach, śpimy w pościeli owiniętej mocno wokół nóg albo wystawiamy je spod kołdry. Po zbyt intensywnych ćwiczeniach skurcze mięśni bywają tak bolesne, że mogą wybudzić z głębokiego snu.

Objawy bólów mięśniowych:

  • nagłe stwardnienie mięśnia w trakcie wytężonego wysiłku fizycznego
  • bolesność i sztywność mięśni, które występują z pewnym opóźnieniem w stosunku do wywołującej te objawy nadmiernej aktywności fizycznej – zwykle 1-2 dni później
  • nagłe, bolesne skurcze mięśni, głównie w łydkach, występujące zazwyczaj w nocy
  • chorobowo podwyższone napięcie mięśni, są one spoiste i twarde w dotyku – mówi się wtedy o mięśniach twardych jak kamienie
  • w ciężkich postaciach, zauważalne drżenia włókien mięśniowych

Co może nam pomóc na bóle mięśni?

Dolegliwości mięśniowe nie pojawiają się gdy w organizmie panuje homeostaza (równowaga minerałów i pierwiastków). Trzeba stosować preparaty wapnia i magnezu, najlepiej naturalne suplementy diety, ponieważ ich wchłanialność jest na dużo wyższym poziomie niż syntetyków. Jeśli jemy dużo owoców i warzyw, nie musimy zażywać potasu. Osoby, które często odczuwają skurcze mięśni, powinny również przyjmować witaminę E. W bólach mięśni warto zastosować bromelainę i korę wierzby białej, które są podobnie skuteczne, jak konwencjonalne leki przeciwbólowe i mogą zastąpić kwas acetylosalicylowy lub ibuprofen. Zioła i naturalne suplementy nie powodują działań niepożądanych, nie obciążają wątroby oraz przyśpieszają gojenie mikrourazów mięśni. Bromelaina – to enzym uzyskiwany z ananasa – ma właściwości przeciwzapalne oraz pomaga usuwać nadmiar płynu gromadzącego się w miejscach uszkodzeń. Kora wierzby białej to skuteczny środek zwalczający ból. Jeśli bóle lub skurcze zakłócają sen, można podawać wyciąg z kozła lekarskiego. Wszystkie wymienione preparaty wspomagające można podawać łącznie, aż miną dolegliwości. W uogólnionych bólach mięśniowych występujących, na przykład w infekcji wirusowej, skuteczne są preparaty pluskwicy sercolistnej. Jeśli przyczyną bolesności mięśni jest przeziębienie lub grypa, można też stosować krwawnik. Jeśli bóle są wynikiem nadmiernego wysiłku fizycznego, należy smarować mięśnie maścią z arniką.

Co jeszcze można zrobić?

  • Jeść dużo owoców i warzyw żeby dostarczyć organizmowi potas i przeciwutleniacze oraz produkty pełnoziarniste, orzechy, pestki słonecznika i dyni, kiełki, które zawierają dużo magnezu.
  • Pić dużo płynów podczas ćwiczeń fizycznych, a także po ich zakończeniu.
  • Ćwiczenia zaczynać rozgrzewką, a kończyć rozciąganiem mięśni.
  • Jeśli ból mięśni jest bardzo silny, przykładać miejscowo lód żeby zmniejszyć stan zapalny.

Polecane produkty:

Rehabilitacja Wrocław

Zostaw komentarz