Rozgrzewka przed treningiem

//Rozgrzewka przed treningiem

Rozgrzewka jest jednym z najważniejszych elementów każdego treningu. Prawidłowo przeprowadzona, niewątpliwie może być bardzo korzystna w osiągnięciu założonego efektu.

Rozgrzewka dynamiczna

 

Rozgrzewka dynamiczna

Jeśli chodzi o trening sportowy, niezależnie od dyscypliny, trenerzy często myślą, że rozgrzewka powinna składać się z ćwiczeń przygotowujących do treningu i technik takich jak bieg, krążenia stawów, a także rozciąganie statyczne. Zdecydowanie jednak bardziej opłaca się zastosować rozgrzewkę dynamiczną. Daje ona dużo lepsze efekty.

Rozgrzewka dynamiczna, jako przygotowanie do treningu, angażuje wszystkie stawy naraz podczas wykonywania danego ruchu. Dodatkowo rozluźnia je, a także rozciąga. Ten rodzaj ćwiczeń podczas rozgrzewki obejmuje takie ruchy jak na przykład chodzenie z wyrzutem kończyn, skłony z dotykaniem palców u stóp czy podnoszenie kolan.

Na poniższym filmie Grzegorz Kossakowski (złoty medalista Mistrzostw Polski) oraz Sebastian Eisler (fizjoterapeuta polskiej reprezentacji Bobslei i Skeletonu) omawiają elementy dobrej rozgrzewki przed treningiem oraz jakie niesie ze sobą zalety.

Badania pokazują, że dynamiczne podejście, w tym dynamiczne rozciąganie, zwiększa aktywny zakres ruch, co jest zbliżone do ruchów wykonywanych podczas treningu. Może to wpłynąć na zwiększenie wydajności oraz poprawić osiągane wyniki. Niektórzy eksperci sugerują nawet, aby wykonywać kilka krótkich interwałów o niższej częstotliwości w zaplanowanych odstępach czasu (na przykład: szybki marsz przed biegiem lub przysiady przed ćwiczeniami na masę).

Jeśli chodzi o statyczne rozciąganie, najlepiej wykonywać je po treningu. Liczne badania wykazały, że statyczne podejście do rozgrzewki może zmniejszyć wydajność oraz znacznie zwiększyć ryzyko wystąpienia urazu.

Jak się przygotować do treningu?

Rozgrzewkę dynamiczną należy rozpocząć kilkuminutowym truchtem, który stopniowo przygotuje układ ruch do nadchodzącego wysiłku fizycznego i psychicznego. Rodzaj rozgrzewki dynamicznej zależy od aktywności, którą będziemy wykonywać. Przed treningiem sprinterskim, któremu towarzyszą duże przeciążenia, należy wykonać intensywną rozgrzewkę. W efekcie uchroni ona ciało przed kontuzją i pozwoli na maksymalne wykorzystanie swoich możliwości. Inaczej rozgrzewa się mięśnie przed wysiłkiem długodystansowym, przed którym nie można dopuścić do dużego zmęczenia układu ruchu, gdzie rozgrzewka powinna być powolna i dostosowana do planowanego treningu.

Polecane produkty:

Autor: | 2017-05-26T10:14:21+00:00 05 Sierpień, 2016|Kategorie: Sport|Tagi: |0 komentarzy

Zostaw komentarz