Urazy sportowe

//Urazy sportowe

Uprawianie sportu i regularne ćwiczenia mają korzystny wpływ na zdrowie organizmu. Jednak czasem mogą one doprowadzić do urazów.

Urazy sportowe

Urazy sportowe mogą być spowodowane przez:

– wypadki – takie jak np. upadek;
– brak odpowiedniej rozgrzewki przed przystąpieniem do wykonywania ćwiczeń;
– przy użyciu nieodpowiednich techniki lub sprzętu;
– rozpoczynanie od zbyt trudnych ćwiczeń.

Prawie każda część ciała może ulec kontuzji, w tym mięśnie, kości, stawy i tkanka łączna (ścięgna i więzadła). Stawy skokowe i kolanowe to miejsca gdzie najczęściej dochodzi do uszkodzeń.

Co zrobić, jeśli masz uraz

Jeśli doznałeś kontuzji, prawdopodobnie od razu odczujesz ból oraz tkliwość, a także zauważysz obrzęk, zasinienie i ograniczenie ruchu lub sztywność w tym obszarze. Zdarza się, że objawy te można zauważyć dopiero kilka godzin po zakończeniu aktywności fizycznej.

Zatrzymaj się i przestań wykonywać ćwiczenia jeżeli czujesz ból, niezależnie od tego czy odczułeś go nagle lub pojawił się tylko na chwilę. Kontynuując aktywność fizyczną, gdy jesteś poszkodowany może to spowodować dalsze uszkodzenia i spowolnić czas regeneracji.
Jeśli uszkodzenie jest niewielkie, zwykle nie trzeba iść do lekarza. Jednak czasami warto odwiedzić specjalistę, który po zbadaniu  i przeprowadzeniu odpowiednio dobranych testów sprawdzi czy na pewno nic Ci nie dolega.
Jeśli uraz jest poważny i dotyczy kości (zwichnięcia, złamania) lub ciężkiego urazu głowy jak najszybciej zgłoś się do najbliższego szpitala.

Leczenie kontuzji sportowych

Drobne urazy mogą być traktowane w następujący sposób:

kontuzjowana część ciała musi odpocząć przez minimum 48-72 godziny. Zapobiegnie to dalszym uszkodzeniom. Regularne przykładanie lodu w tym miejscu jest bardzo wskazane w pierwszych godzinach po urazie. Zmniejszy to możliwość wystąpienia obrzęku. Dodatkowo można przyjmować leki przeciwbólowe takie jak paracetamol lub ibuprofen w celu zmniejszenia bólu. Jeżeli w ciągu kilku dni czy tygodni objawy będą się nasilały, koniecznie skontaktuj się z lekarzem rodzinnym, który po wstępnym wywiadzie skieruję Cię do specjalisty takiego jak np. fizjoterapeuta.
Poważne obrażenia jak np. złamania kości, zerwanie więzadeł, wymagają szczególnych procedur i natychmiastowej interwencji specjalisty.

W zależności od uszkodzenia, czas jaki potrzebny jest do odzyskania pełnej sprawności może wahać się od kilku tygodni do kilku miesięcy. Ważne jest, aby podczas regeneracji organizmu nie robić zbyt wiele zbyt szybko. Aktywność powinna być zwiększana stopniowo.

Zapobieganie urazom sportowym

Można zredukować ryzyko wystąpienia urazu stosując się do poniższych wskazówek:

– prawidłowo wykonana rozgrzewka – odpowiedni czas oraz rozgrzewka całego ciała;
– nie forsuj swojego organizmu ponad aktualne możliwości – stopniuj trudność;
– używaj odpowiedniego sprzętu do uprawiania sportu przeznaczonego do danej dyscypliny – buty do biegania, ochraniacze na piszczele itd;
– korzystaj z porad doświadczonych sportowców w danej dziedzinie.

Jeżeli rozpoczynasz swoją przygodę ze sportem, niezależnie od tego jaka to będzie aktywność fizyczna, skonsultuj się i skorzystaj z porady wykwalifikowanego trenera lub pracownika służby zdrowia – fizjoterapeuty.

Polecane produkty:

Autor: | 2015-10-11T18:39:36+00:00 14 Sierpień, 2015|Kategorie: Urazy|Tagi: , , |0 komentarzy

Zostaw komentarz