Metoda RICE – najlepsza przy urazach tkanek miękkich

/, Urazy/Metoda RICE – najlepsza przy urazach tkanek miękkich
Kwas hialuronowy

W przypadku odniesienia obrażeń takich jak skręcenie, odkształcenie, naciągnięcie lub naderwanie mięśnia bardzo ważna jest pierwsza pomoc, natychmiastowe leczenie, które może zapobiec powikłaniom i ułatwić późniejsze leczenie. Jednym z najbardziej popularnych schematów postępowania w przypadku wystąpienia urazu jest skorzystanie ze schematu słowa RICE – popularny skrót, który oznacza z angielskiego: R – Rest (odpoczynek), I – Ice (lód), C – Compression (kompresja, ucisk), E – Elevation (elewacja, uniesienie w górę). Korzystając z tych niezbędnych środków pierwszej pomocy można złagodzić ból, zmniejszyć i ograniczyć obrzęk, a także ochronić dotknięte tkanki miękkie.

Metoda RICE

 

Urazy tkanek miękkich

W przypadku pojawienia się urazu, na uszkodzonych tkankach miękkich mogą pojawić się siniaki, opuchlizny i krwawienia (wewnętrzne lub zewnętrzne), a także może dojść do stanu zapalnego. Wyleczenie następuje jeżeli uszkodzone tkanki są zastąpione kolagenem, popularniej zwanym jako blizny. W większości przypadków, aby powrócić do uprawiania sportu, duża część uszkodzonych tkanek wymaga kompletnego odbudowania.

Metoda RICE – sposób leczenia ostrych urazów

Rest – odpoczynek – jest niezbędny dla ochrony uszkodzonych mięśni, ścięgien, więzadeł czy innej tkanki. Jeśli doszło do urazu przestań grać lub wykonywać czynność, która go spowodowała, ponieważ mogłoby to pogłębić obrażenia. Unikaj obciążania uszkodzonej części ciała, poproś o pomoc w celu przeniesienia się w bezpieczne miejsce. Odpoczynek jest niezbędny, aby uzyskać pożądane efekty i aby doszło do wyleczenia urazu.

Ice – lód – gdy dojdzie do uszkodzenia, przyłóż zimny okład. Może to być pokruszony lód wsypany do specjalnego okładu (worka) lub też, gdy nie mamy nic innego pod ręką, zimny worek z mrożonkami owinięty w cienki ręcznik. Wykonanie tego jest konieczne, aby schłodzić kontuzjowany obszar i nie dopuścić do powstania obrzęku. Kolejnym, niezwykle skutecznym krokiem jest bezpośredni masaż lodem.
Zimno zapewni krótkoterminowe złagodzenie bólu, a także ograniczy obrzęk poprzez obkurczenie naczyń krwionośnych, którymi krew chce się dostać w zwiększonej ilości do zranionego obszaru.

Pamiętaj!
Gdy dojdzie do uszkodzenia, nigdy nie stosuj lodu bezpośrednio na skórę, zawsze owiń cienkim materiałem np. ręcznikiem.
Nie pozostawiaj lodu na uszkodzonej części ciała dłużej niż 20 minut, ponieważ może to doprowadzić do uszkodzenia skóry, a nawet odmrożenia. Najlepiej jest utrzymywać okład 15 minut, a następnie odstawić do czasu, aż skóra ponownie będzie ciepła.

Compression – kompresja, ucisk – pomaga ograniczyć i zmniejszyć obrzęk, który może opóźnić gojenie. Niektórzy ludzie odczuwają zmniejszenie się bólu po zastosowaniu ucisku. Łatwy sposób kompresji w obszarze uszkodzenia to założenie opaski elastycznej lub owinięcie bandażem elastycznym. Jeżeli czujesz pulsowanie lub zbyt mocno napięty bandaż, usuń go i ponownie zawiń trochę luźniej.

Elevation – elewacja, uniesienie w górę – uniesienie uszkodzonego obszaru może pomóc kontrolować obrzęk. Najbardziej skuteczne jest wtedy, gdy podniesiony zostanie powyżej poziomu serca. Na przykład, jeżeli obrażenia dotyczą kostki, należy położyć się z nogą wspartą na jednej lub dwóch poduszkach.

Czas w jakim zobaczymy efekty po wykonaniu leczenia według powyższego schematu w przypadku wielu skręceń, naderwań, naciągnięć i innych uszkodzeń ciała to jeden lub dwa dni. Jeżeli jednak ból lub obrzęk nie zmniejszają się po upływie 48 godzin, należy wybrać się do lekarza pierwszego kontaktu lub na pogotowie w zależności od nasilenia objawów.

Po rozpoczęciu się gojenia warto zastosować delikatny masaż, który nie tylko przyśpieszy leczenie, ale również zmniejszy blizny.

Można też zastosować lekkie rozciąganie jednak tylko wtedy gdy ustąpi obrzęk. Staraj się wykonywać pełny zakres ruchu zajętego stawu i mięśnia. Musisz być przy tym bardzo ostrożny, aby nie doprowadzić do ponownego uszkodzenia tego obszaru. Pamiętaj, że rozciąganie nigdy nie powinno sprawiać bólu.

Ciepło należy zastosować jedynie po “wyjściu” z fazy ostrej, gdy obrzęk ulegnie znacznemu zmniejszeniu oraz gdy ustąpi krwawienie. Ciepło zwiększa dopływ krwi do uszkodzonego obszaru i przyśpiesza gojenie poprzez rozszerzenie naczyń krwionośnych, doprowadzenie niezbędnych substancji w celu odżywienia, a także szybszy odpływ zbędnych produktów przemiany materii.

Należy również pamiętać, że po zakończonym leczeniu trzeba rozpocząć ćwiczenia wzmacniające, aby zminimalizować ponowne wystąpienie podobnego urazu. Warto zwrócić się wtedy do fizjoterapeuty w celu otrzymania instrukcji wykonywania ćwiczeń i które będą najlepsze po danym urazie. Proste wskazówki przekazane przez specjalistę mogą bardzo pomóc w szybkim powrocie do formy bez niebezpieczeństw związanych z przeciążeniami lub nieprawidłowym wykonywaniem ruchów podczas ćwiczeń. Fizjoterapeuta posiada doświadczenie w pracy z ludźmi po kontuzjach w tym także ze sportowcami.

Metoda RICE – przeciwwskazania

– nadwrażliwość na zimno;
– nietolerancja zimna;
– zmniejszony przepływ krwi;
– cukrzyca;
– choroba Raynauda;
– zaburzenia czucia;
– zatory tętnic obwodowych.

Polecane produkty:

  Rehabilitacja kadry olimpijskiej
Autor: | 2015-10-06T13:30:21+00:00 08 Styczeń, 2015|Kategorie: Fizjoterapia, Urazy|Tagi: , , |0 komentarzy

Zostaw komentarz