Szukaj
Szukaj

Odwodniony krążek międzykręgowy

Spis treści

Pytanie


Dzień dobry,
proszę mi powiedzieć, odwodniony krążek międzykręgowy, od czego to się może dziać? Zanim dostanę się do specjalisty nad tym popracować, co mogłabym w międzyczasie z tym zrobić? Dodam, że pracuję w biurze, praca siedzącą zatem, także zapewne to nie pomaga.

Pozdrawiam serdecznie
Anna

 

Odpowiedź


Pani Anno,
odwodniony krążek międzykręgowy może mieć różne przyczyny. Często jednak właśnie nieprawidłowe nawyki powtarzane każdego dnia m.in. nieprawidłowe ustawienie odcinka szyjnego poprzez patrzenie w monitor czy telefon, powoduje obciążanie danego poziomu (w Pani przypadku C5 – C6 odcinka szyjnego kręgosłupa). Krążek międzykręgowy jest nadmiernie kompresowany przez kręgi, przesuwa się środek ciężkości itp.

Nie znając dokładnie Pani stanu klinicznego i możliwości fizycznych nie mogę zalecić ogólnych ćwiczeń, czyli takich jak często pokazują w social mediach. Oczywiście mogą one pomóc, ale również, co bardzo ważne, mogą też bardziej zaszkodzić. Stąd tak ważna jest wizyta u fizjoterapeuty, najlepiej takiego, który specjalizuje się w terapii manualnej (pomoże ona stworzyć odpowiednie warunki m.in. do regeneracji krążków międzykręgowych co pozwoli na ich lepsze odżywienie i nawodnienie) oraz terapeutycznym treningu medycznym, który z kolei pozwoli pod okiem specjalisty dobrać odpowiednie do Pani stanu ćwiczenia, które będą pomagać, a nie pogłębiać problem.

Z mojej strony zalecam wykonywać proste ćwiczenia typu krążenia ramion w każdym kierunku, częste wyprosty odcinka szyjnego, szczególnie po zbyt długim siedzeniu przed komputerem czy nachylając się nad telefonem – czyli ze szczególnym uwzględnieniem ruchów przeciwnych do wymuszających nieprawidłową postawę ciała. Może Pani też wykonywać ćwiczenia mięśni pleców, aby je wzmocnić, ponieważ obecnie przed komputerem pogłębia Pani zamkniętą postawę z protrakcją barków (wysunięcie ich do przodu). Warto również skupić się na rozciąganiu mięśni piersiowych czy mięśni szyi. Nie należy również zapominać o wzmacnianiu mięśni.

Ćwiczenia mają za zadanie zmniejszyć napięcie mięśni (w Pani przypadku) w odcinku szyjnym i zwiększyć stabilizację, co przełoży się na mniejszą kompresję krążków międzykręgowych. Proszę również nie zapominać o innych partiach ciała np. brzuch (można ćwiczyć wykonując deskę tzw. plank. Nie zalecam zwykłych brzuszków na własną rękę, ponieważ wykonując je nieprawidłowo, można pogorszyć stan odcinka lędźwiowego kręgosłupa). Proszę również pracując przy komputerze często wstawać (kilka razy w ciągu godziny) lub zmieniać pozycje. Ogólnie mówiąc, zalecam jak najwięcej ruchu, ponieważ wtedy odżywiane są tkanki i dochodzi do szybszej regeneracji.

Mam nadzieję, że poprzez te kilka sugestii pomogłem. Jeżeli jednak ma Pani jakiekolwiek wątpliwości co do rozpoczęcia ćwiczeń, jak już wcześniej wspomniałem, zalecam wizytę u fizjoterapeuty, który na żywo pokaże i dobierze indywidualnie ćwiczenia.

Pomogłem? Będzie mi bardzo miło, jeśli odwdzięczysz się kawą za konsultację: buycoffee.to/fizjoterapeuty. Dziękuję 🙂

Pozdrawiam i życzę miłego dnia
Kamil Radlak
Centrum Fizjoterapeuty
centrum.fizjoterapeuty.pl
Tel. 513 776 935

Fizjoterapia Wrocław



Polecane produkty:

Zapisz się do newslettera!

Szukaj
Kategorie wpisów
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Bezpłatne konsultacje
Kubek dla Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Popularne w zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *