Sklep Spirulina

Pompa mięśniowa jest pojęciem powszechnie znanym wśród osób trenujących siłowo, jednak zjawisko to może zachodzić u każdego człowieka. Określa napływ krwi do mięśni podczas treningu (głównie siłowego). Należy przy tym wiedzieć, że pompa mięśniowa nie działa podczas wysiłków statycznych.

Pompa mięśniowa

Jak powstaje pompa mięśniowa?

Trening powoduje szereg zmian w organizmie człowieka. Jedną z nich jest napływ krwi do tkanek, w tym do mięśni. W efekcie dochodzi do znacznego zwiększenia ukrwienia tkanki mięśniowej podczas podwyższonego poziomu tlenku azotu.

Tlenek azotu z kolei wpływa na rozluźnienie śródbłonka naczyniowego, co w konsekwencji prowadzi do poszerzenia się przekroju poprzecznego wszystkich naczyń krwionośnych (głównie jednak tętnic). Poszerzona tętnica ma większą zdolność transportu krwi i substancji odżywczych do pracujących mięśni.

Aby skutecznie wydłużyć pompę mięśniową lub przyczynić się do jej wystąpienia warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach, takich jak:

  • wprowadzenie do diety produktów bogatych w azot;
  • redukcja przerw między poszczególnymi seriami;
  • odpowiednie nawodnienie organizmu;
  • spożywanie odpowiedniej ilości węglowodanów, nawet tuż przed treningiem (np. w formie płynnej).

Zobacz również: Wpływ aktywności fizycznej na organizm człowieka.

Cel zjawiska

Głównym celem pompy mięśniowej jest podaż do mięśni odpowiedniej ilości krwi wraz z cennymi składnikami odżywczymi (między innymi aminokwasy czy glukoza). Dodatkowo przyspiesza to usuwanie z tych tkanek toksyn i substancji niekorzystnych. Pompa mięśniowa ułatwia powrót żylny.

Objawy

W efekcie napływu krwi to mięśni, komórki tej tkanki zwiększają swoją objętość. Właśnie to zjawisko nazywane jest pompą mięśniową. Uwidacznia się ono jako zwiększenie twardości i objętości mięśni, a także uwypuklenie naczyń krwionośnych. Całość można zauważyć gołym okiem i często zjawisko to jest podziwiane, a nawet pożądane wśród osób trenujących.

Pompa mięśniowa widoczna jest do godziny po zakończeniu treningu. Jednak cały efekt lekkiego powiększenia mięśni widać nawet kilka godzin po ćwiczeniach. Jeśli pompa mięśniowa zanika tuż po zakończeniu ćwiczeń warto zastanowić się nad zmianą diety bądź planu treningowego. Możliwe, że zawodnik spożywa zbyt małą ilość węglowodanów lub ćwiczy zbyt intensywnie/bez odpowiednio długich przerw umożliwiających regenerację.

Suplementacja

Na rynku można otrzymać wiele produktów przedtreningowych czy suplementów i odżywek wpływających na zwiększenie lub stymulację pompy mięśniowej. Jednym z popularnych produktów jest kreatyna, która zwiększa komórki mięśniowe poprzez napełnienie mięśni wodą i krwią.

Innymi substancjami obecnymi w przedtreningówkach i wpływających pośrednio na omawiane zjawisko są:

  • beta-alanina;
  • arginina;
  • cytrulina.

Pompa mięśniowa w kinezyterapii

Zjawisko pompy mięśniowej znane jest także pacjentom, fizjoterapeutom, lekarzom oraz innym pracownikom służb medycznych. Ćwiczenia (kinezyterapia) prowadzone na oddziałach oraz wśród pacjentów powodują aktywację układu mięśniowo-szkieletowego. W efekcie dochodzi do napływu krwi do mięśni i innych tkanek, co z kolei wpływa na ich odżywienie oraz ukrwienia.

Aktywna pompa mięśniowa zwiększa zatem krążenie krwi, limfy i innych płynów. Przyczynia się tym samym między innymi do zmniejszenia ryzyka zaników mięśniowych, likwidacji obrzęków i zastojów limfatycznych, a także utrzymania pacjenta w stanie funkcjonalnym.

Zobacz również: Kompleksowa terapia obrzęków.

Bibliografia

  1. Rippetoe M., Zacznij od siły, Wydawnictwo Galaktyka, 2018.
  2. Jurgen G., Trening siłowy, Wydawnictwo RM, Warszawa 2016.
Polecane produkty:
Rehabilitacja Wrocław