RSQ Technologies

Cytrulina należy do aminokwasów endogennych, niebiałkowych (takich, które organizm człowieka może samodzielnie syntezować). Dzięki swoim specyficznym właściwościm znajduje zastosowanie między innymi w medycynie czy w świecie sportu.

Cytrulina

Cytrulina – podstawowe informacje

Stężenie cytruliny w osoczu jest uznanym markerem wydolności jelita cienkiego. Suplementacja cytruliną przeznaczona jest dla osób podejmujących wzmożony wysiłek fizyczny (głównie sportowców). W sporcie stosuje się ją głównie ze względu na to, że wspiera proces syntezy argininy. Oznacza to, że przyjmowanie cytruliny zwiększy ilość argininy w ustroju człowieka, co z kolei przełoży się na ilość tlenku azotu. Tlenek azotu rozszerza naczynia krwionośne i wpływa na lepsze ukrwienie między innymi pracujących mięśni.

Synteza

Cytrulina jest syntezowana w komórkach nabłonkowych jelita cienkiego (dokładniej w enterocytach). Następnie 80% powstałej cytruliny wędruje do nerek, gdzie jest ona przekształcana do argininy, która później zostaje uwolniona do krwi i dostarczana do tkanek obwodowych.

Bogatym źródłem cytruliny w pożywieniu są arbuzy. W przypadku preparatów i suplementów dostarczana jest pod postacią jabłczanu L-cytruliny.

Zobacz również: Cykl Krebsa.

Działanie cytruliny

Aminokwasy i ich pochodne (w tym właśnie cytrulina) stymulują wzrost i są podstawowym źródłem energii dla mięśni. W efekcie zwiększają ich sprawność, odpowiadają za witalność, a także sprawność intelektualną.

Substancję wykorzystuje się również w produkcji niektórych preparatów zwiększających potencję. Doustna suplementacja prowadzi bowiem do rozkurczu obwodowych naczyń krwionośnych oraz zwiększenia syntezy tlenku azotu (NO). To z kolei przekłada się na lepsze ukrwienie narządów płciowych u obydwu płci.

Sklep Spirulina

Pozostałe działanie:

  • wspomaganie wytrzymałości mięśniowej (oraz działanie antykataboliczne);
  • poprawa funkcjonowania tkanki mięśniowej podczas treningów;
  • usprawnianie transportu jonów wodorowych;
  • utrzymywanie równowagi kwasowo-zasadowej organizmu;
  • opóźnianie występowania zmęczenia;
  • wspomaganie odkwaszania organizmu (a jeśli tzw. “zakwasy” wystąpią, cechują się dużo słabszym nasileniem).

Zobacz również: Wysiłek długotrwały.

Suplementacja

Produkty zawierające cytrulinę można kupić zarówno w formie kapsułek, jak i proszku.

Dawkowanie mieści się w zakresie około 4-6 gramów na dobę. Ponadto najkorzystniejsze jest połączenie cytruliny z argininą, ponieważ takie połączenie wykazuje znacznie silniejsze działanie, szczególnie jeśli mowa o efekcie pompy mięśniowej.

Suplement najlepiej przyjąć zarówno przed jak i po treningu. Bardzo często cytrulina jest składnikiem tzw. przedtreningówek.

Cieszy się sporą popularnością, gdyż realnie zwiększa możliwości wysiłkowe trenujących osób. W rezultacie mogą oni poddawać się znacznie dłuższym i cięższym jednostkom treningowym niż dotychczas.

Podsumowanie

Cytrulina stanowi idealny dodatek do przedtreningówek, dobrze spisuje się jednak także podczas regeneracji powysiłkowej. Ze względu na swoje właściwości zalecana jest osobom pracującym regularnie nad sylwetką i muskulaturą. Ponadto docenia się jej korzystne działanie zdrowotne.

Bibliografia

  1. Osowska S., Kunecki M., Hilgier W., (i inni), Cytrulina jako parametr prognostyczny całkowitego lub częściowego odstawienia żywienia pozajelitowego u dorosłych pacjentów – obserwacyjne badanie pilotażowe, Journal of Laboratory Diagnostics, 1/2018.
  2. Sieńczewski Ł., Czy suplementy mają płeć?, Food Forum, 1/2017.
  3. Pawlik G., Przegląd i charakterystyka dostępnych w aptekach preparatów bez recepty oraz suplementów diety stosowanych w problemach z potencją, Kraków 2019.
Polecane produkty:
Rehabilitacja Wrocław