Fizjoexpert Futuro

W dzisiejszych czasach konsekwencje pracy siedzącej przekładają się na prawie wszystkie sfery życia codziennego. Coraz częściej zauważa się rezygnację z aktywności fizycznych w pozostałej części dnia na rzecz oglądania telewizji czy leżenia.

Konsekwencje pracy siedzącej

Konsekwencje pracy siedzącej

Wykonywanie pracy wymagającej długotrwałego siedzenia w jednej pozycji wpływa niekorzystnie na stan zdrowia pracownika. Taki sam efekt wywołuje mało aktywny, siedzący tryb życia w domu. Zauważa się pogorszenie stanu zdrowia wśród coraz młodych osób, ponieważ po zajęciach szkolnych młodzi często wybierają odpoczynek bierny, zamiast czynnych aktywności.

Bóle kręgosłupa

Głównym problemem osób siedzących podczas wykonywania pracy są dolegliwości bólowe pleców oraz schorzenia kręgosłupa. Krążki międzykręgowe wraz z wiekiem stają się coraz bardziej podatne na uszkodzenia wywołane działającymi na nie siłami. Z jednej strony wpływa na to zwiększająca się masa ciała, z drugiej z kolei zmniejszona wytrzymałość mechaniczna krążków i upośledzona zdolność do ich regeneracji.

Po zaniku mechanizmów aktywnego transportu substratów i metabolitów, jedynym sposobem ich wymiany w żywych komórkach krążków są fizyczne procesy dyfuzji i osmozy. Przebiegają one intensywniej, jeśli tkanki krążków poddawane są naprzemiennie działaniu sił ściskających oraz rozciągających, zorientowanych wzdłuż osi podłużnej kręgosłupa. Siły takie w największym natężeniu występują podczas chodzenia i biegania, natomiast w czasie przyjmowania pozycji siedzącej praktycznie całkowicie zanikają.

Niedożywione krążki, ustawione dodatkowo ciągle w jednej pozycji (zwykle lekko pochylonej do przodu) są przyczyną bólu karku, górnej części grzbietu lub odcinka lędźwiowo-krzyżowego kręgosłupa. Po pewnym czasie mogą pojawiać się zwyrodnienia stawów kręgosłupa, rwa kulszowa lub dyskopatia.

Nadwaga i jej skutki

Konieczność siedzenia podczas wykonywania pracy nierzadko wiąże się również z niezdrową dietą czy brakiem aktywności fizycznej po pracy. Na dłuższą metę nadwaga może powodować cukrzycę, podwyższenie cholesterolu, a nawet miażdżycę.

Konferencje Bioptron

Dodatkowo jednym z pierwszych objawów siedzącego trybu życia jest zwiększenie ciśnienia tętniczego krwi. W przyszłości może ono skutkować chorobami układu krążenia, między innymi chorobą wieńcową.

Pozostałe

  • problemy trawienne – długotrwałe siedzenie może uciskać jelita, co w efekcie przekłada się na problemy z wypróżnianiem i zaparcia. Przykrą dolegliwością z tym związaną są niekiedy hemoroidy. Dodatkowo ucisk jelit może powodować ich ból, wzdęcia oraz problemy z trawieniem pokarmu;
  • wady postawy – osoby siedzące często przyjmują nieprawidłową pozycję, tj. pochylają się do przodu i zaokrąglają plecy, czego efektem może być wada postawy o nazwie plecy okrągłe. Dochodzi do przykurczu mięśni piersiowych, z kolei rozciągnięte są mięśnie grzbietu;
  • problemy z oddychaniem – długotrwałe przyjmowanie nieskorygowanej pozycji siedzącej może powodować wspomniane wyżej przykurcze mięśni klatki piersiowej. Co się z tym wiąże – zmniejsza się pojemność oddechowa płuc i pogarsza wydolność organizmu;
  • migrena i bóle głowy – co jest spowodowane między innymi spowolnieniem krążenia i długotrwałym przebywaniem w zamkniętym pomieszczeniu.

Jak walczyć ze skutkami pracy siedzącej?

Siedząca praca wcale nie musi odbijać się negatywnie za zdrowiu. Decydując się na pracę biurową należy zadbać o:

  • codzienną dawkę aktywności fizycznej;
  • zbilansowaną dietę;
  • badania kontrolne (głównie dotyczące poziomu cholesterolu i glukozy).

Podstawą profilaktyki wielu schorzeń jest zdrowa dieta. Osoby długotrwale siedzące powinny ograniczyć spożycie soli, alkoholu, tłuszczów zwierzęcych czy napojów gazowanych. Dzienna podaż kalorii nie powinna również przekraczać zapotrzebowania, które łatwo można wyliczyć korzystając ze specjalnych kalkulatorów czy wzorów. Ważne jest także dostarczenie do organizmu odpowiedniej ilości wody.

Zobacz również: Objawy niedoboru wody w organizmie.

Aktywność fizyczną można wprowadzać w różnych porach dnia. Może to być korzystanie ze schodów zamiast z windy, przybycie do miejsca pracy na nogach lub rowerem zamiast samochodem lub aktywne hobby po pracy (rower, jogging, siłownia, basen). Dodatkowo warto w pracy co godzinę wstać i wykonać kilka prostych ćwiczeń, aby rozruszać stawy i poprawić krążenie krwi.

Przyjemnym rozwiązaniem jest również korzystanie z serii masaży. Odniosą one jeszcze większe korzyści, gdy zostaną połączone z aktywnością fizyczną.

Zobacz również: Masaż klasyczny kręgosłupa – wskazania i przeciwwskazania.

Bibliografia:

  1. Kuliński M., Praca wykonywana w pozycji siedzącej, Politechnika Wrocławska.
Polecane produkty:
Rehabilitacja Wrocław