RSQ Technologies

Ból pleców dotyczy współcześnie zdecydowanej większości Polaków, w związku z czym warto wiedzieć co jest jego przyczyną i jak sobie z nim radzić. Człowiek, z powodu sił jakie działają podczas przyciągania ziemskiego musi ciągle kontrolować pionową postawę ciała. Z tego też względu powstają różnego rodzaju napięcia, co w dłuższym czasie może spowodować ból pleców. Można je leczyć poprzez wzmacnianie mięśni kręgosłupa i otaczające je tkanki, ale nie tylko.

Ból pleców - co jest przyczyną i jak sobie radzić

Skąd się bierze ból pleców?

Zazwyczaj bóle pleców nie są groźne. Najbardziej podatny na ból jest dolny odcinek pleców, ponieważ dźwiga on większość ciężaru ciała. Należy jednak wiedzieć, że bóle mogą być powodem stanu zapalnego lub uszkodzenia kości, chrząstki, mięśnia czy też nerwu wychodzącego z przestrzeni międzykręgowych w kręgosłupie.

Do najczęstszych przyczyn można zatem zaliczyć:

  • nadmierne napięcie mięśni;
  • wady postawy;
  • osłabienie struktury kości lub chrząstek;
  • ucisk na nerwy (np. spowodowany naroślami kostnymi);
  • napięcie psychiczne lub zaburzenia emocjonalne;
  • zapalenie stawów;
  • dyskopatię;
  • zaburzenie gry stawowej;
  • degenerację jądra miażdżystego;
  • osteoporozę.

Ostatnie dwie przyczyny zwiększają możliwość występowania przewlekłych bólów kręgosłupa.

Zobacz również: Anatomia kręgosłupa i ból pleców.

Objawy

Dolegliwościom bólowym często towarzyszy uczucie sztywności, a sam ból nierzadko pojawia się wzdłuż kręgosłupa w trakcie zmiany pozycji lub występuje po długim staniu czy siedzeniu. Jest on ostry i w zależności od przyczyny może dodatkowo promieniować do kończyny dolnej. Ból i osłabienie mięśni występują po wysiłku fizycznym.

Leczenie

Do lekarza należy się zgłosić, gdy ból:

  • utrudnia czynności dnia codziennego;
  • pojawia się gorączka lub też wymioty;
  • podczas niego odczuwa się dodatkowo mrowienie i drętwienie kończyn górnych oraz dolnych;
  • jest zlokalizowany w okolicach nerwu kulszowego i ma charakter rwy kulszowej (ból promieniuje do kończyny dolnej, może przebiegać aż do stopy);
  • jest spowodowany wypadkiem.

Zobacz również: Ból w plecach – leczyć samemu czy wybrać specjalistę?

W pierwszej kolejności należy udać się do fizjoterapeuty, który dokładnie zbada co jest przyczyną bólu i zastosuje odpowiednią terapię. Dzięki temu będzie on mógł podejść kompleksowo do pacjenta i wykonać niezbędne zabiegi.

Aby pozbyć się bólu można stosować naturalne preparaty, jednak przed ich przyjmowaniem należy poradzić się lekarza. Naturalne preparaty wzmacniają strukturę kości oraz mięśni, zmniejszają odczyn zapalny, a niektóre mają działanie przeciwbólowe. Czasami jednak zdarza się, że aby usunąć przyczynę bólu, potrzebny będzie zabieg chirurgiczny.

Zaleca się również korzystanie z dobrodziejstw medycyny i nie tylko, które mają na celu złagodzenie dolegliwości bólowych: masaż, akupunktura, TENS – przezskórna elektrostymulacja nerwów.
Odpowiednia będzie też w przypadku bólu pleców odpowiednio dobrana terapia manualna.

Sklep Spirulina

Warto wiedzieć, że klasyczne leki o działaniu przeciwbólowym zwalczają dolegliwości bólowe działając objawowo (w momencie bólu). Jednak podrażniają przy okazji wyściółkę przewodu pokarmowego (błonę śluzową) prowadząc nawet do poważnych dolegliwości takich jak krwawienie z żołądka czy jelit.

Suplementacja

Osoby mające problemy z kręgosłupem powinny uzupełniać niedobory witamin oraz pierwiastków, które są niezbędne do prawidłowej budowy kości i chrząstek. Są to:

Zobacz również: Niedobór witaminy D.

Dodatkowo dobrze jest przyjmować glukozaminę, ponieważ jest budulcem chrząstek, które utrzymują w prawidłowym położeniu i otaczają krążki międzykręgowe. Aby działać przeciwbólowo i przeciwzapalnie można wykorzystać wyciąg z kory wierzby białej (zmniejsza stany zapalne, które towarzyszą bólom kręgosłupa). Także oleje rybne zmniejszają stan zapalny oraz ból.

Powyższe substancje takie jak fosfor, magnez, mangan, wapń, witamina C, witamina D, glukozamina, kora wierzby białej, czy oleje w naturalny sposób ograniczają zapotrzebowanie organizmu na składniki zawarte w klasycznych lekach przeciwbólowych zwalczając ból, czy też wspomagają leczenie przeciwbólowe. Te naturalne preparaty mogą być wspólnie przyjmowane z klasycznymi lekami przeciwbólowymi. Wyjątek stanowi kora wierzby białej, której nie należy przyjmować razem z innymi lekami o właściwościach przeciwbólowych.

Dla wzmocnienia układu mięśniowego oraz dobroczynnego wpływu na układ kostno-stawowy należy stosować metioninę (w postaci S-adenozylometioniny), która jako aminokwas wchodzi w skład kolagenu (odpowiedzialnego za elastyczność skóry, białka tkanki łącznej).

Zobacz również: Kolagen na stawy.

W bólach kręgosłupa z dobrym rezultatem przeciwzapalnym można przyjmować Boswelię (indyjski lek roślinny). U chorych borykających się z zapaleniem stawów dobrym wyjściem jest stosowanie Witaminy PP (witamina z grupy B, a mianowicie witamina B3). Przy zapaleniach stawów kręgosłupa oraz przy zmianach zwyrodnieniowych polecane jest spożycie ziół, a w szczególności hakorośli rozesłanej – ma działanie przeciwzapalne. Z kolei przy rwie kulszowej pomocny i skuteczny może być wyciąg z dziurawca.

Dodatkowo należy przyjmować kwas hialuronowy i kolagen. Substancje te występują naturalnie w organizmie, jednak z wiekiem ich ilość zmniejsza się i powstają niedobory, które powinno się uzupełniać. Budują one chrząstkę stawową i inne ważne struktury w ciele człowieka.

Leczenie zachowawcze

Przy profilaktyce i leczeniu zachowawczym bólów kręgosłupa skuteczne wydaje się być noszenie odpowiednio dobranego obuwia, które musi być wygodne i z wyprofilowaną wkładką.

W momencie podnoszenia ciężkich przedmiotów z ziemi należy ugiąć nogi w kolanach (kucnąć), nie wykonywać takich czynności z nogami wyprostowanymi w stawach kolanowych, ponieważ w znaczny sposób obciąża to kręgosłup. Powinno się również przyjmować prawidłową postawę podczas siedzenia przy biurku, zwłaszcza tym długotrwałym. Plecy podczas siedzenia powinny być podparte w odcinku lędźwiowo-krzyżowym. Bardzo ważne jest, aby podczas pracy robić częste przerwy na rozruszanie zastałych mięśni i stawów, wykonując kilkuminutowe ćwiczenia rozluźniające. Korzystna jest także praca nad mięśniami brzucha (wzmacnianie, rozciąganie), co zapobiega dokuczliwym dolegliwościom bólowym ze strony kręgosłupa.

Zobacz również: Ból krzyża – 10 rzeczy, które musisz przestać robić.

Bibliografia

  1. Domżał T., Przewlekłe nieswoiste bóle krzyża – stara dolegliwość czy nowa choroba neurologiczna?, Forum Medycyny Rodzinnej, 2/2008.
  2. Kloskowska I., 8 kroków do pozbycia się  bólu pleców, Wydawnictwo Vital, Białystok 2014.
Polecane produkty:
Rehabilitacja Wrocław