Kolagen suplementacja

Spis treści

Koenzym Q10 promocja

Ważnym i najbardziej rozpowszechnionym białkiem w ludzkim organizmie jest kolagen. Suplementacja tego związku pozwala między innymi na zachowanie zdrowia stawów i wysokiej kondycji skóry. Budują go aminokwasy lizyna, glicyna, prolina oraz hydroksyprolina. Znajdziemy go w kościach, mięśniach, skórze i ścięgnach. Jest głównym składnikiem tkanki łącznej.

Kolagen suplementacja

Niedobór kolagenu w organizmie

Do niedoboru kolagenu dochodzi przede wszystkim wraz z wiekiem. Najintensywniejsza naturalna produkcja ma miejsce u dzieci, to właśnie dlatego posiadają one gładką, jędrną i pełną blasku skórę, a także nie zmagają się z bólem stawów. Pierwsze niewielkie spadki naturalnej produkcji następują w wieku 25 lat, zaś silniejszy spadek obserwujemy w okolicach 30. roku życia. 25-30 lat to etap w życiu, kiedy większość osób doświadcza pierwszych bólów stawów (najczęściej bóle kręgosłupa) i sztywności stawów oraz zauważa pierwsze zmarszczki. Na poziom kolagenu mamy jednak większy wpływ niż wydaje się większości osobom. Wszystko przez styl życia, jaki prowadzimy.

Czynniki znacznie obniżające poziom naturalnego kolagenu w organizmie i hamujące jego fizjologiczną syntezę:

  • częsta ekspozycja na promieniowanie UV, np. praca fizyczna na dużym słońcu, opalanie się (także w solarium), wychodzenie na słońce bez zastosowania kremu z filtrem UV;
  • dym tytoniowy – palenie czynne, ale i bierne;
  • znacznego stopnia zanieczyszczenie powietrza, mieszkanie na co dzień w dużych miastach i tym samym narażanie skóry na smog i spaliny samochodowe;
  • niedobór białka w diecie, ogólne niedobory żywnościowe – aminokwas lizyna jest kluczowa do naturalnej produkcji kolagenu w ustroju;
  • nadmierny stres w życiu codziennym;
  • nadmierne spożycie węglowodanów prostych (np. słodyczy) – przyłączenie cukrów do kolagenu prowadzi do powstania AGE, cząsteczek zaangażowanych w procesy starzenia się skóry;
  • zaburzenia hormonalne, w tym spadek ilości estrogenów, np. w przebiegu menopauzy u kobiet.

Zobacz również: Czy kolagen wchłania się przez skórę?

Jak widać, za pomocą zdrowej diety, unikania stresu, właściwej pielęgnacji skóry i regularnych badań kontrolnych możemy w dużym stopniu wpływać na poziom kolagenu w organizmie. Przede wszystkim jednak należy zadbać o jego uzupełnianie, czego nie zagwarantuje żadna inna metoda poza suplementacją.

Sklep Spirulina
Sklep Spirulina

Kolagen – suplementacja

Suplementacja kolagenu polega na jego regularnym, codziennym przyjmowaniu. Nie ma ram czasowych wyznaczonych na długość tej czynności. Rekomenduje się rozpoczęcie suplementacji w wieku 25-30 lat, przy czym powinna ona być długotrwała. Nawet wieloletnie przyjmowanie kolagenu nie spowoduje skutków ubocznych, jako że jest to naturalne białko występujące w ludzkim ustroju, a my jedynie je uzupełniamy.

Jaki kolagen wybrać?

Najlepiej sprawdzi się naturalny kolagen do picia. Wystarczy bardzo dokładnie i energicznie rozmieszać go z wodą, a następnie wypić. Spotkać możemy różne wersje smakowe, dzięki czemu przygotowany napój jest nie tylko zdrowy, ale i smaczny. Można zakupić kolagen wołowy bądź rybi (rybi posiada mocniejszy smak, często uznawany za nieprzyjemny, ale wykazuje się równie dobrą biodostępnością w układzie pokarmowym co kolagen wołowy). Zalecana ilość to przynajmniej 8000 mg w 100 g proszku, natomiast w składzie powinny znajdować się też inne związki, które wpływają na zwiększenie wchłaniania kolagenu. Najcenniejszym jest witamina C. Można oczywiście suplementować kolagen wspólnie z acerolą (najbogatsze znane źródło witaminy C).

Kolagen do picia – dla kogo?

Kolagen do picia sprawdzi się w przypadku wszystkich osób po 25. roku życia. Szczególnie jednak polecany jest osobom:

  • pragnącym zachować zdrowy wygląd skóry, jej jędrność i wytrzymałość;
  • chcącym wspomóc naturalną produkcję kolagenu i tym samym spowolnić procesy starzenia się całego organizmu;
  • aktywnym fizycznie, sportowcom narażonym na kontuzje narządu ruchu;
  • po urazach narządu ruchu (złamania kości, skręcenia stawu, zwichnięcia) celem lepszego gojenia się tkanek i szybszego powrotu do pełnej sprawności;
  • po operacjach i zabiegach celem lepszego gojenia się tkanek i wspierania tworzenia pełnowartościowych blizn;
  • z chorobami stawów, np. chorobą zwyrodnieniową stawów, reumatoidalnym zapaleniem stawów i innymi;
  • ze zmarszczkami, żyjącym w stresie, stosującym mało urozmaiconą dietę, pracującym na słońcu.

Zobacz również: Jaki kolagen wybrać na stawy.

Kolagen do picia skutecznie uzupełni ewentualne niedobory, o ile suplement diety będzie mieć wysoką jakość. Za to odpowiada natomiast producent i jego renoma. Należy zwrócić uwagę, aby był godny polecenia oraz aby szczególnie kontrolował produkcję kolagenu. Najlepiej kupować kolagen do picia na stronach bezpośrednio u producentów suplementów diety.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Nowicka-Zuchowska A., Zuchowski A., Kolagen – rola w organizmie i skutki niedoboru, Lek w Polsce, 11/2019.
  2. Żelaszczyk D., Waszkielewicz A., Marona H., Kolagen – struktura oraz zastosowanie w kosmetologii i medycynie estetycznej, Estetologia i Medycyna Kosmetologiczna, 2/2012.
  3. Morąg M., Burza A., Budowa, właściwości i funkcje kolagenu oraz elastyny w skórze, Journal of Health Study and Medicine, 2/2017.

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Bezpłatne konsultacje
Kubek dla Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Najpopularniejsze w zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *