Reklama

Jaki kolagen wybrać na stawy?

Spis treści

Koenzym Q10 promocja

Jaki kolagen wybrać na stawy, aby kompleksowo wesprzeć ich kondycję i zapewnić jak najdłuższą sprawność? Niezaprzeczalnym faktem jest, że suplementacja kolagenem powinna zostać rozpoczęta już w okolicach 25.-30. roku życia, ponieważ w 25. roku życia jego naturalna synteza zaczyna spadać, przybierając gwałtowniejsze tempo w okolicach 30. roku życia. Wybór odpowiedniego rodzaju kolagenu może znacznie obniżyć ryzyko kontuzji stawowych, choroby zwyrodnieniowej stawów czy zachować wytrzymałość i ruchomość stawów do późnego wieku.

Jaki kolagen wybrać na stawy?

Kolagen w organizmie człowieka

Kolagen to białko strukturalne stanowiące aż 30% wszystkich białek ustroju. Odpowiada przede wszystkim za utrzymanie wysokiej kondycji skóry (jędrność, elastyczność, odpowiednie nawilżenie), naczyń krwionośnych oraz stawów, znajduje się jednak w niemal każdej tkance, np. gałkach ocznych, małżowinach usznych, narządach wewnętrznych czy tkance łącznej. Zaburzenia w jego metabolizmie objawiają się dysfunkcjami w obrębie aparatu ruchu – miejsce ma sztywność i ból stawów, ograniczona ruchomość, trzeszczenie i przeskakiwanie. Poziom kolagenu zaczyna spadać w okolicach 25. roku życia, do czego dodatkowo przyczyniają się następujące czynniki:

  • wyczynowe uprawianie sportów, ekstremalna aktywność fizyczna;
  • choroby z autoagresji;
  • brak aktywności fizycznej;
  • nieodpowiednia dieta, uboga w witaminy, kolagen i minerały;
  • nadmierny stres w życiu;
  • przyjmowanie niektórych leków.

Dlatego tak ważne jest, aby suplementować kolagen. Jest on całkowicie bezpieczny dla organizmu, ponieważ stanowi naturalne białko. W docelowej grupie konsumentów znajdują się przede wszystkim osoby starsze, z chorobami kostno-stawowymi, po urazach i kontuzjach, po operacjach, kobiety w ciąży oraz wszyscy, którzy chcą zadbać między innymi o swoje stawy.

Jaki kolagen wybrać na stawy?

Istnieje wiele rodzajów kolagenu – kolagen w tabletkach, kolagen w kapsułkach, kolagen w proszku, o różnych smakach i kolorach. Producenci dążą do zaspokojenia oczekiwań klientów, chcąc zapewnić szeroki wybór tego typu suplementów diety. Dlatego szczególnie ważne jest, aby wiedzieć, na co zwracać uwagę podczas zakupów.

Uważa się, że najlepiej wchłania się kolagen do picia. Posiada on już rozdrobnioną, wysoko biodostępną formę i nie wymaga wstępnego trawienia jak ma to miejsce w przypadku kapsułek. Naturalny kolagen do picia nie obciąża układu pokarmowego i bardzo szybko trafia w docelowe miejsce, pełniąc swoją funkcję. Warto zaznaczyć, że suplementacja kolagenem wpływa pozytywnie nie tylko na stawy, ponieważ żaden suplement nie dociera wyłącznie w jedno miejsce organizmu. Z pewnością zauważymy także poprawę kondycji i elastyczności skóry.

Skład kolagenu

Wiele firm reklamuje się tym, że w ofercie posiada czysty kolagen bez żadnych dodatków, uważając to za największą zaletę produktu. Nic bardziej mylnego. Czysty kolagen nie wchłonie się tak dobrze, jak kolagen z naturalnymi dodatkami, takimi jak witamina C, witamina E, witaminy z grupy B, cynk czy witamina A. Związki te mają za zadanie dodatkowo zwiększać biodostępność produktu. Poza tym one również są konieczne, aby jak najdłużej zachować zdrowie stawów, skóry i całego organizmu.

Zawartość kolagenu

Mimo składników dodatkowych kolagen powinien oferować wysoki poziom związku właściwego. Niska zawartość kolagenu w 10 g sprawi, że suplementacja, nawet długotrwała, nie będzie tak efektywna, ponieważ organizm ma znacznie wyższe zapotrzebowanie. Uważa się, że optymalną i bezpieczną dawką, która przyniesie oczekiwane efekty, jest powyżej 8500 mg w 10 g produktu.

Pochodzenie kolagenu

Kolejną kwestią jest pochodzenie kolagenu, jako że może być on pozyskiwany syntetycznie, z ryb, z chrząstek zwierząt czy z aminokwasów (kolagen wegański). Przeprowadzono badania, które wykazały, że organizm najlepiej przyswaja i wykorzystuje kolagen wołowy, a następnie kolagen rybi. Kolagen powinien mieć postać hydrolizowaną.

Cena kolagenu

Wybierając kolagen do picia warto zwracać uwagę na cenę. Sam proces pozyskiwania kolagenu i produkcji suplementu diety jest czasochłonny i wymagający. Konieczne są więc nakłady finansowe i duże zaangażowanie, dzięki czemu klient otrzymuje jednocześnie gwarancję bezpieczeństwa i skuteczności produktu. Tanie suplementy diety powinny wzbudzić wątpliwości. Prawdopodobnie w trakcie ich produkcji nie użyto składników wysokiej jakości bądź nie przeprowadzono wszystkich niezbędnych badań. W innym razie produkcja nie byłaby opłacalna. Dobrej jakości kolagenu do picia należy szukać w cenie od 100 zł w górę. To inwestycja we własne zdrowie, która z pewnością przyniesie długofalowe korzyści.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Gauza M., Kubisz L., Przybylski J., Właściwości preparatów kolagenowych ze skór ryb pozyskiwanych metodą kwaśnej hydratacji, Nowiny Lekarskie, 3/2010.
  2. Shanahan C., DNA żywienia, Wydawnictwo Galaktyka, Łódź 2019.
  3. Romanowski W., Zdanowska A., Romanowski M., Choroba zwyrodnieniowa stawów – aktualne standardy leczenia, Forum Reumatologiczne, 2/2016.

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Bezpłatne konsultacje
Kubek dla Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Najpopularniejsze w zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.