Fizjoexpert Futuro

Mięsień strzałkowy krótki (łac. musculus fibularis sive peroneus brevis) należy do grupy bocznej mięśni goleni. Leży poniżej mięśnia strzałkowego długiego, lecz jest od niego znacznie krótszy i biegnie od połowy wysokości goleni do brzegu bocznego stopy.

 

Topografia

Mięsień strzałkowy krótki leży na powierzchni bocznej goleni na kości strzałkowej – częściowo powierzchownie, a częściowo przykryty mięśniem strzałkowym długim.

Do przodu graniczy z mięśniem prostownikiem długim palców i mięśniem strzałkowym trzecim, a do tyłu z mięśniem zginaczem długim palucha.

Mięsień strzałkowy krótki – budowa

pp:

mięsień strzałkowy krótki rozpoczyna się na:

  • środkowej części powierzchni bocznej strzałki;
  • przegrodach międzymięśniowych – przedniej i tylnej.

Brzusiec mięśnia sięga ku dołowi, aż do okolicy kostki bocznej, a jego powierzchnia jest ścięgnista. Wzdłuż niej ślizga się ścięgno mięśnia strzałkowego długiego. Następnie kieruje się do przodu, na stronę boczną kości piętowej i biegnie nad jej bloczkiem strzałkowym.

pk:

Sklep Spirulina

przyczep końcowy mięśnia znajduje się na guzowatości V kości śródstopia. Mięsień wysyła przeważnie również delikatne ścięgno do palca V.

Czynność mięśnia

Mięsień ten działa podobnie jak mięsień strzałkowy długi, lecz słabiej. Zgina stopę w kierunku podeszwowym, nawraca ją i odwodzi.

Oba mięśnie strzałkowe wraz z mięśniem strzałkowym trzecim są mięśniami płaskostopia, ponieważ w działaniu na staw skokowy dolny powodują nawracanie i odwodzenie stopy. Ustawiają więc stopę w takim położeniu, w jakim kość skokowa mogłaby się obsunąć z kości piętowej.

Zobacz również: Płaskostopie – przyczyny i ćwiczenia.

Unaczynienie

Unaczynienie mięśnia strzałkowego krótkiego pochodzi od tętnicy strzałkowej i tętnicy piszczelowej przedniej.

Unerwienie

Z kolei mięsień unerwia nerw strzałkowy powierzchowny.

Ćwiczenia

Ze względu na to, że mięsień strzałkowy krótki między innymi odpowiada za zgięcie podeszwowe stopy, można go wzmacniać poprzez unoszenie ciała na palcach stóp. W tym celu należy wspiąć się na palce w pozycji stojącej, utrzymać się 3-5 sekund oraz wrócić do pozycji wyjściowej. Na początek zaleca się 2-3 serie po 10 powtórzeń.

Rozciąganie mięśnia można wykonywać w siadzie płaskim, próbując dotknąć dłońmi palców stóp. Należy przy tym zwrócić uwagę, aby nogi nie zginały się w stawach kolanowych.

Bibliografia

  1. Bochenek A., Reicher M., Anatomia człowieka, Tom I, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004.
  2. Ignasiak Z., Anatomia układu ruchu, Wydawnictwo Urban & Partner, Wrocław 2013.
Polecane produkty:
Rehabilitacja Wrocław