Szukaj
Szukaj

Wady postawy kręgosłupa

Spis treści

Pytanie


Witam,
mam 20 lat. Mam wady postawy kręgosłupa takie jak kifoza plecy okrągłe. Chciałabym to zmienić, dlatego że każdy z rodziny powtarza mi, że się garbie. Sama też zauważyłam po zdjęciach, że bardzo to widać. Zastanawia mnie też więc czy ogólnie mój wzrost może być w takim przypadku wyższy niż zazwyczaj jest? Czy dzięki ćwiczeniom można faktycznie urosnąć około 1-2 centymetry dzięki poprawie postawy ciała?

Pozdrawiam serdecznie
Zosia

 

Odpowiedź


Pani Zosiu,
kifoza w odcinku piersiowym to fizjologiczna krzywizna kręgosłupa. Jeżeli jednak przekracza ona fizjologię to mówimy wtedy o hiperkifozie piersiowej. Zalicza się ją do wad postawy, która polega m.in. na nadmiernym uwypukleniu się fizjologicznej krzywizny piersiowej kręgosłupa. W konsekwencji takiego ustawienia, dochodzi do zwiększenia przodopochylenia miednicy.

Występuje jeszcze pojęcie hiperkifozy totalnej, którą określa się właśnie jako plecy okrągłe. Obejmuje ona nie tylko odcinek piersiowy (jak wyżej), ale również odcinek lędźwiowy kręgosłupa, czemu dodatkowo towarzyszy zmniejszone przodopochylenie miednicy. W konsekwencji tej wady dochodzi do przykurczu mięśni pośladkowych wielkich, mięśni półścięgnistych, mięśni półbłoniastych, mięśni dwugłowych uda oraz mięśni brzucha (głównie jest to mięsień prosty brzucha). Dlatego tak ważne jest zróżnicowanie obu tych wad postawy (hiperkifoza od pleców okrągłych), ponieważ dobór odpowiedniej fizjoterapii wraz z ćwiczeniami będzie różne. Pozwoli to uniknąć dobrania błędnych ćwiczeń, które będą pomagać w powrocie do fizjologicznego ustawienia kręgosłupa, a nie pogłębiać problem.

Odpowiadając na pytanie, może Pani wpłynąć na postawę ciała poprzez odpowiednio dobrane ćwiczenia. To przełoży się na wygląd i będzie Pani wyższa niż przy nadmiernie pogłębionych krzywiznach kręgosłupa. Należy jednak w pierwszej kolejności dokładnie Panią zbadać przeprowadzając m.in. odpowiednie testy funkcjonalne i ustalić, które mięśnie są przykurczone, a które osłabione. Dzięki temu będzie można dobrać takie ćwiczenia, które rozciągną te przykurczone, a wzmocnią osłabione. Regularnie wykonywanie ćwiczeń pozwoli na powrót do prawidłowej postawy ciała, jednak będzie to wymagało również odpowiedniego czasu. Warto też pamiętać, że efekty poprawy mogą się różnić w zależności od indywidualnych warunków i stopnia zaawansowania nadmiernych krzywizn kręgosłupa.

Dodatkowo, bardzo ważne będzie dbać o swoją postawę ciała podczas czynności dnia codziennego, m.in. siedząc czy chodząc. Należy wtedy również unikać długotrwałego siedzenia w nieprawidłowej pozycji, robić regularne przerwy od długotrwałego przebywania przy biurku i utrzymać aktywny tryb życia. Zalecam więc wizytę u fizjoterapeuty, który specjalizuje się w ortopedii, terapii manualnej i terapeutycznym treningu medycznym, aby po przebadaniu mógł dobrać indywidualne ćwiczenia. Powinien on pokazać jak w prawidłowy sposób je wykonywać, aby osiągnąć jak najlepsze efekty oraz jakie czynności praktykować codziennie, aby jeszcze bardziej wspomagać powrót do prawidłowej postawy ciała i ją utrzymanie.

Pomogłem? Będzie mi bardzo miło, jeśli odwdzięczysz się kawą za konsultację: buycoffee.to/fizjoterapeuty. Dziękuję 🙂

Pozdrawiam i życzę miłego dnia
Kamil Radlak
Centrum Fizjoterapeuty
centrum.fizjoterapeuty.pl
Tel. 513 776 935

Fizjoterapia Wrocław



Polecane produkty:

Zapisz się do newslettera!

Szukaj
Kategorie wpisów
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Bezpłatne konsultacje
Kubek dla Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Popularne w zdrowie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *