RSQ Technologies

Shin splints to dolegliwość spotykana zwłaszcza u sportowców. Określa ból w przedniej części goleni poniżej kolana lecz powyżej kostki. Innymi słowy odnosi się do bólu piszczeli.

Shin splints

Przyczyny

Do rozwoju shin splints dochodzi najczęściej w wyniku intensywnego uprawiania aktywności fizycznej, która powoduje:

Na wystąpienie dolegliwości narażone są zwłaszcza osoby biegające sprintem, skaczące przez przeszkody, uprawiające gimnastykę oraz trenujące hokej, taniec czy koszykówkę.

Do czynników ryzyka zalicza się natomiast:

Przebyte w przeszłości kontuzje w obrębie kończyn dolnych zwiększają również ryzyko rozwoju shin splints.

Objawy

Dolegliwości bólowe zwykle pojawiają się w trakcie wykonywania aktywności fizycznej, przy czym mogą być odczuwane zarówno podczas jej wykonywania, jak i w spoczynku. Ból lokalizuje się na przedniej, niekiedy przednio-przyśrodkowej powierzchni goleni, tuż nad kością piszczelową. Będzie się nasilał podczas palpacji zajętego obszaru. Ból może przyjąć różną formę, od tępego i rozlanego, aż po ostry i punktowy. W niektórych przypadkach może wystąpić obrzęk nad miejscem bólu.

Profilaktyka

Shin splints należy do schorzeń, którym w dużej mierze można zapobiegać. W związku z tym należy przede wszystkim przestrzegać zasad prawidłowego uprawiania sportu, czyli po treningu dać organizmowi czas na wypoczynek oraz pamiętać o rozgrzewce czy stretchingu. Dolegliwość często rozwija się po nagłym zwiększeniu obciążenia i intensywności, dlatego warto wszelkie zmiany w treningu wprowadzać stopniowo. Ponadto zauważono, że skuteczne jest noszenie wkładek amortyzujących oraz butów stabilizujących piętę. Uznaje się, że buty należy wymieniać co 400-800 km, ponieważ tracą swoje wartości amortyzujące i ochronne.

Leczenie

Pierwszym krokiem w przypadku rozpoznania shin splints jest zastosowanie lodu. Najlepiej przykładać go na około 20 minut co 4 godziny przez najbliższe 2-3 dni. Wymagane jest przy tym zaniechanie aktywności sportowej.

Zobacz również: Metoda RICE.

Następnie sięga się po środki farmakologiczne, a dokładniej po leki przeciwhistaminowe. Zazwyczaj leki przeciwbólowe nie są konieczne, ponieważ lód skutecznie minimalizuje wszelkie dolegliwości bólowe.

Po kilku dniach odpoczynku i stosowania lodu należy rozpocząć rehabilitację. Zwykle obejmuje ona ćwiczenia rozciągające, a następnie ćwiczenia izometryczne wzmacniające podudzie. Ćwiczenia dobierane są ściśle pod aktywność pacjenta i dokładną lokalizację schorzenia. Całość można wspomóc aplikacją kinesiotapingu, która jest dodatkiem do całościowej terapii i ma za zadanie utrzymać jej efekty poprzez ustabilizowanie i odciążenie tkankek.

W przypadku gdy shin splints pojawia się jako następstwo uprawiania sportu przez osoby z wadą postawy należy ukierunkować terapię na korekcję tej wady. Przykładowo, w przypadku płaskostopia skuteczne może okazać się stosowanie ortez czy specjalnego obuwia z wkładką ortopedyczną.

Do aktywności sportowej można powrócić dopiero wówczas, gdy zajęta kończyna dolna przestanie sprawiać ból i będzie wykazywać pełen zakres ruchomości we wszystkich stawach. Podczas badania siły mięśniowej w skali Lovetta musi wyjść maksymalny wynik przy braku objawów chorobowych. Dodatkowo podczas sprintu dystans powinien być pokonany bez utykania czy kuśtykania i w pełni bezbólowo. Zwykle do ćwiczeń wraca się około 2 tygodnie po ustąpieniu objawów. To optymalny czas na regenerację tkanek.

Zobacz również: Shin splints – ból piszczeli.

Bibliografia

  1. Rouzier P., The Sports Medicine – patient advisor, Third Edition, SportsMed Press, Inc., September 8, 2017.
  2. Czerniak P., Shin splints – niespecyficzny ból piszczeli związany z aktywnością ruchową, Praktyczna Fizjoterapia, 100/2018.
Polecane produkty:
Rehabilitacja Wrocław