Kurs fizjoterapii dziecięcej to obowiązkowy element na drodze każdego fizjoterapeuty, który chciałby pracować z najmłodszymi pacjentami. Podczas studiowania odbywają się wykłady z pediatrii, jak również mają miejsce praktyki w tym temacie, jednak nie jest to na tyle bogata wiedza, aby absolwent fizjoterapii był w stanie samodzielnie pracować z dziećmi. Dodatkowe kursy efektywnie poszerzają jego warsztat i umiejętności.
Kurs fizjoterapii dziecięcej – jaki wybrać?
Istnieje wiele różnych kursów fizjoterapii dziecięcej. Należy dobierać je indywidualnie do własnych preferencji. Niektórzy wolą pracować z dziećmi neurologicznymi, inni lepiej czują się w wadach postawy, jeszcze inni chcą pracować z zaburzeniami rozwoju noworodków i niemowląt. Najlepiej skupić się na jednym obszarze, a w miarę zdobywania doświadczenia poszerzać wiedzę i umiejętności o kolejne szkolenia. Do najczęściej wybieranych i mających największe znaczenie w pracy z młodymi pacjentami kursów zaliczane są następujące:
- PNF w pediatrii – aby móc do niego przystąpić nierzadko firmy szkoleniowe zastrzegają sobie, aby mieć ukończony kurs PNF podstawowy. Dzięki temu prowadzący nie tracą czasu na wyjaśnianie specyfiki i podstawowych chwytów PNF, lecz od razu przystępują do realizacji programu zajęć. Posiadając to szkolenie, można diagnozować i planować terapię dzieci i młodzieży m.in. z: mózgowym porażeniem dziecięcym, przepukliną oponowo-rdzeniową, chorobami nerwowo-mięśniowymi, wadami postawy czy uszkodzeniem rdzenia kręgowego;
- metoda Vojty – podstawą tej metody jest kinezjologia rozwojowa, która pozwala odróżnić zachowania prawidłowe od zaburzonych wzorców ruchu. Działania polegają na wyzwalaniu u dziecka reakcji mięśniowych nazwanych kompleksami odruchowej lokomocji;
- NDT Bobath – kurs podstawowy obejmuje 360 godzin rozłożonych na dwa 4-tygodniowe spotkania. Jest to kurs wymagający, polecany doświadczonym fizjoterapeutom dziecięcym. Wymagane jest bowiem ukończenie jednorocznego stażu pracy z dziećmi z uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego;
- trójwymiarowa manualna terapia stóp na podstawach neurofizjologicznych według Barbary Zukunft-Huber – wszystkie stosowane w niej pozycje i ćwiczenia mają swoje uzasadnienie i odzwierciedlenie w prawidłowym rozwoju ruchowym. Terapia ta stanowi podstawę do wczesnego diagnozowania i leczenia nieprawidłowego ustawienia stóp. Co istotne, w szkoleniu tym (jak i w codziennej praktyce fizjoterapeutycznej) wady stóp nie są traktowane wyłącznie jako problem lokalny, ale rozpatrywane są w odniesieniu do całościowego rozwoju dziecka.
Powyższe kursy fizjoterapii dziecięcej są podstawą dla każdego fizjoterapeuty. Warto dążyć do ich odbycia, ponieważ obfitują w wartościową wiedzę i nowy wachlarz umiejętności, które można wykorzystywać w praktyce. Fizjoterapeuta może rozważyć również szkolenia uzupełniające pracę z dziećmi.
Dodatkowe kursy fizjoterapii dziecięcej
Do grona dodatkowych kursów fizjoterapii dziecięcej można zaliczyć następujące:
- Zoga Movement Terapia Niemowląt;
- kompleksowy model postępowania fizjoterapeutycznego z pacjentem pediatrycznym;
- terapia ręki u dzieci z problemami neurologicznymi;
- integracja sensoryczna;
- kinesiotaping w pediatrii;
- diagnostyka metodą Prechtla;
- skolioza okiem osteopaty;
- rozluźnianie mięśniowo-powięziowe w pediatrii.
I wiele, wiele innych. Jako że kursy to w Polsce wciąż spory wydatek, należy rozważnie dobierać szkolenia. Najlepiej wybierać te, które rzeczywiście zostaną wykorzystane w praktyce tuż po ich zakończeniu. Jedynie powtarzanie nauczonych się umiejętności sprawi, że utrwalą się one i będą bardzo dobrą bazą wyjściową do pracy z pacjentem.
Kurs fizjoterapii dziecięcej – czy warto?
Kursy fizjoterapii dziecięcej to najlepsza inwestycja każdego fizjoterapeuty pediatrycznego. Sprawiają one, że specjalista może zdobywać coraz większe doświadczenie. Dzięki temu po pewnym czasie staje się dobrym fizjoterapeutą w swojej dziedzinie. Odzwierciedla się to w ilości pacjentów i uzyskiwanych efektach terapeutycznych, a także na zarobkach. Zdecydowanie przyjemniej pracuje się z pacjentami, u których rzeczywiście widać rezultaty, ponieważ terapia została dobrana i wykonana rozważnie.
Bibliografia
- Regulamin uczestnictwa w kursie NDT-Bobath dla dzieci, Reha+.
- Zeman K., Kuliński W., Fizjoterapia w pediatrii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.