Migrena – czyli jak sobie radzić z napadowym bólem głowy

//Migrena – czyli jak sobie radzić z napadowym bólem głowy

Co to jest migrena ?

Migrena – inaczej nazywana napadowym bólem głowy – to przewlekła choroba, charakteryzująca się silnym bólem Migrenagłowy, któremu często towarzyszą nudności, wymioty, biegunka, zaburzenia widzenia, światłowstręt czy osłabienie. Ból może trwać od kilku godzin do nawet kilku dni i zazwyczaj ciężko jest sobie z nim poradzić. Przy migrenach zazwyczaj nie wystarczają środki przeciwbólowe czy zimne okłady, czasem napad bólu kończy się nawet wizytą w szpitalu.

Skąd się bierze ten przeraźliwy ból głowy?

Nie ma jednoznacznie przyjętej przyczyny migreny. Badania potwierdzają rolę czynników genetycznych wywołujących zaburzenia neurologiczne. Istnieje teoria powstawania bólu migrenowego, która mówi o zakłóceniach między naczyniami krwionośnymi a systemem nerwowym. Bezpośrednią przyczyną napadu migrenowego jest wydzielanie nadmiernej ilości serotoniny (związku znajdującego się w mózgu i odpowiadającego za utrzymanie prawidłowego napięcia naczyń). Jeśli serotoniny jest za dużo dochodzi do patologicznego skurczu naczyń krwionośnych mózgu, po czym naczynia rozkurczają się, co przez okołonaczyniowe zakończenia nerwowe odczytywane jest jako bodziec bólowy. Nerwy zaczynają być wyczulone i silniej reagują na normalne bodźce, stąd też pojawiają się dodatkowe objawy migreny takie, jak np. światłowstręt czy nudności spowodowane pobudzeniem struktur przylegających.
Na migrenę wpływ ma również gospodarka hormonalna i związane z nią wahania poziomu hormonów płciowych w trakcie cyklu menstruacyjnego, dlatego migreny miewają częściej kobiety niż mężczyźni.

Przyczyny migreny:

Nie ma jednoznacznych przyczyn pojawiania się migreny, jednak można wyróżnić czynniki i bodźce przyczyniające się do jej występowania:

1. Problemy zdrowotne tak jak: niedokrwistość, wysokie ciśnienie krwi, bóle kręgosłupa, zapalenie zatok, bóle zębów, zmiany hormonalne, ciąża, przemęczenie i osłabienie.

2. Emocje – szczególnie te negatywne takie jak: smutek, depresja, napięcia, stres, obciążenia psychiczne. Migrenowy ból głowy pojawia się też przy odprężeniu po sytuacji stresowej.

3. Czynniki zewnętrzne – zmiana otoczenia, podróże, intensywne zapachy, dym tytoniowy, hałas, jaskrawe światło, długotrwała praca przed komputerem, itp.

4. Leki i niewłaściwa dieta – doustna antykoncepcja, leki obniżające ciśnienie, przyjmowanie dużych dawek leków. Również dieta ma ogromny wpływ na bóle migrenowe, które mogą nasilać się z powodu niewłaściwej lub rygorystycznej diety. Napady migrenowe u niektórych pojawiają się po spożywaniu określonych składników odżywczych. Działa to również w drugą stronę – wyeliminowanie z jadłospisu (np. przy diecie) niektórych składników czy używek również może działać, jako bodziec nasilający dolegliwości bólowe.

5. Zaburzenia snu – szczególnie nieodpowiednia jego dawka, co skutkuje przewlekłym zmęczeniem, a w konsekwencji nasileniem złego samopoczucia. Ze snem nie wolno też przesadzać. Powszechne jest zjawisko weekendowej migreny, często spowodowanej zbyt dużą ilością snu w stosunku do pozostałych dni tygodnia. Ważne jest zachowanie stałego rytmu snu i odpowiednia jego higiena, wtedy ryzyko pojawiania się bólu głowy jest zdecydowanie mniejsze.

6. Pogoda – spora część osób cierpiących na migreny wiąże tę przypadłość z warunkami meteorologicznymi. Nagłe zmiany pogody to zazwyczaj skoki ciśnienia, które wpływają na ogólne samopoczucie i mogą przyczyniać się do występowania migreny.

Jak sobie poradzić z migreną?

Migrena to przypadłość, z którą niełatwo sobie poradzić. Nie znaczy to jednak, że trzeba co jakiś czas wyłączać się z życia i przeczekiwać w zaciemnionym pomieszczeniu, aż ból minie. Stosowanie silnych leków przeciwbólowych jest rozwiązaniem często mało skutecznym, a w dodatku niszczącym żołądek i uzależniającym. Istnieją skuteczne i rekomendowane przez wyleczonych pacjentów sposoby na pozbycie się migreny. Jednym z takowych jest terapia CranioSacralna Upledgera opierająca się na poprawie bądź przywróceniu prawidłowego przepływu płynów w organizmie, a tym samym poprawę ogólnego samopoczucia i eliminację licznych dolegliwości. Terapia działa również na ośrodkowy układ nerwowy i struktury z nim sprzężone, co pomaga eliminować migrenowe bóle głowy. Metoda jest nieinwazyjna i rekomendowana przez Światową Organizację Zdrowia (WHO), a coraz więcej pacjentów decyduje się na wizyty w gabinetach fizjoterapii.

Autor: Marcin Pochojka

Polecane produkty:

3 komentarze

  1. Ula 21 lipca 2017 w 09:46- Odpowiedz

    Mi na bóle głowy bardzo pomaga aromaterapia. Mój ulubione olejek z miety pieprzowej wcieram sobie w skronie i działa na mnie bardzo kojąco. Polecam wypróbować. Czasem lepsze takie naturalne sposoby niż faszerowanie się lekami.

  2. Samarka 22 stycznia 2016 w 01:13- Odpowiedz

    Aby poznać czynniki indukujące napad migreny warto prowadzić dzienniczek migrenowy, w którym będziemy notować godzinę rozpoczęcia, siłę i czas trwania ataku oraz czynniki, które mogły go potencjalnie wywołać. Dodatkowo regularne kontrole u neurologa i leczenie. Sama jestem obecnie na Sumamigrenie i muszę przyznać, że bardzo dobrze się u mnie sprawdza. Jednak muszę pamiętać, by zażyć go na samym początku ataku.

  3. KlaraTuTU 22 września 2015 w 23:56- Odpowiedz

    Migrena towarzyszy mi już od dziesięciu lat. Ataki są bardzo częste, ale wreszcie zebrałam się i odwiedziłam neurologa, który zlecił badania, przeprowadził dokładny wywiad lekarski i przepisał tryptany. Dodatkowo korzystam z rad ze stronki abcmigrena.pl i powoli daję sobie radę z chorobą.

Zostaw komentarz