Fizjoexpert Futuro

Kąpiele powietrzne zalicza się do łagodniejszych form hartowania organizmu niż zabiegi z zakresu wodolecznictwa. Dodatkowo można je wykonywać o każdej porze roku i nie wymagają żadnych urządzeń.

Kąpiele powietrzne

Kąpiele powietrzne – charakterystyka

Podczas kąpieli powietrznych na organizm człowieka działają różne czynniki, w tym:

  • temperatura;
  • wilgotność;
  • ruch powietrza;
  • promieniowanie słoneczne.

Właśnie dlatego mówi się o sile bodźcowego wpływu i działania hartującego, która zależy od pory roku i dnia czy czynników pogodowych. Ważne jest również, czy kąpiel powietrzna zażywana jest w spoczynku czy w ruchu, np. podczas spaceru, biegania, jazdy na rowerze.

Działanie zimnego powietrza na organizm jest identyczne z działaniem zimnej wody, jednak znacznie łagodniejsze. Stopniowanie siły bodźców termicznych, których nośnikiem jest powietrze, usprawnia procesy regulacji temperatury ciała oraz uodparnia organizm na zimno. Ochładzające działanie powietrza zwiększa wiatr i znaczna wilgotność powietrza.

Metodyka

W chłodnych porach roku należy hartować się w odzieży nie krępującej ruchów i nie hamującej dostępu powietrza do ciała. Warto jednocześnie wykonywać ćwiczenia fizyczne oraz uprawiać sport. Zgodnie z zasadą, im osoba jest młodsza lub temperatura powietrza niższa, tym ćwiczenia powinny być bardziej energiczne i szybkie.

Nie wolno dopuścić do nadmiernego oziębienia organizmu i wystąpienia dreszczy. Jeśli już się pojawią, konieczne jest szybkie ogrzanie ciała poprzez wykonanie ćwiczeń fizycznych, założenie ciepłej odzieży lub wypicie gorącego napoju (niealkoholowego).

Przedłużanie kąpieli powietrznej może być szkodliwe.

Sklep Spirulina

Podstawowe zasady metodyczne hartowania kąpielami powietrznymi:

  • czynność należy wykonywać powoli, rozpoczynając od stopniowego obnażania ciała w pomieszczeniu zamkniętym przy otwartym oknie. Następnie można ją powtórzyć na świeżym powietrzu w cieniu, jednak w miejscu osłoniętym od wiatru;
  • czas trwania pierwszej kąpieli nie powinien przekraczać 10 minut i być krótszy od 5 minut. Czas trwania stopniowo się wydłuża do 2 godzin i więcej;
  • korzystne jest zakończenie czynności letnią kąpielą wodną lub letnim natryskiem;
  • rano po wstaniu z łóżka warto zdjąć piżamę i przez chwilę krążyć po pokoju aż do momentu pojawienia się uczucia zimna;
  • podczas kąpieli powietrznej ciało powinno być ciepłe, a skóra sucha;
  • zabiegi należy wykonywać codziennie (dotyczy to zarówno osób zdrowych jak i chorych).

Wskazania

Kąpiele powietrzne są wskazane przede wszystkim osobom nerwowym, ponieważ powodują widoczne rozluźnienie psychiczne oraz osobom cierpiącym na schorzenia układu sercowo-naczyniowego, gdyż wzmacniają siłę skurczów serca i przyczyniają się do prawidłowego rozdziału krwi w układzie krążenia.

Wśród wskazań znajduje się także niedokrwistość.

Zabieg można stosować celem pobudzenia przemiany materii i zahartowania organizmu, bowiem zwiększa odporność organizmu i hartuje go. Niektóre badania wskazują, że może przyczyniać się do zmniejszania dolegliwości związanych z chorobami reumatycznymi. Kąpiele powietrzne są idealnym sposobem zapobiegania chorobom cywilizacyjnym, głównie układu oddechowego o charakterze przewlekłym.

Zmiany w organizmie człowieka

Kąpiel powietrzna usprawnia funkcjonowanie naczyń krwionośnych skóry, działa więc również korzystnie na pracę serca. Ciśnienie krwi zmienia się jedynie nieznacznie. Na początku wzrasta o kilka mmHg, zwłaszcza przy bardzo zimnych kąpielach powietrznych. Ostatecznie jednak wysokie ciśnienie tętnicze krwi zmniejsza się, a niskie rośnie. Można zatem mówić o tonizującym działaniu kąpieli powietrznych.

Zimne kąpiele powietrzne zwiększają przemianę materii, zwłaszcza jeśli w ich trakcie wykonuje się ćwiczenia fizyczne. U osób szczupłych następuje wówczas korzystne zjawisko nasilenia procesów asymilacji, z kolei u osób otyłych zauważa się nasilenie procesów dysymilacji. Wpływa to na zmniejszenie masy ciała.

Na końcu warto wspomnieć, że zabieg pobudza czynności wydzielnicze skóry.

Bibliografia

  1. Straburzyńska-Lupa A., Straburzyński G., Fizjoterapia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007.
Polecane produkty:
Rehabilitacja Wrocław