Reklama

Alanina

Spis treści

Koenzym Q10 promocja

Alanina to związek chemiczny będący aminokwasem endogennym. Oznacza to, że jego produkcja może nastąpić w organizmie każdego człowieka przy obecności koniecznych do tego substratów. Alaninę zalicza się do tzw. aminokwasów proteinowych, stanowiących podstawę do produkcji cząsteczek białkowych. Są szczególnie cenione przez sportowców i osoby aktywne fizycznie.

Alanina

Alanina – charakterystyka

Pod względem budowy aminokwas ten jest związkiem niepolarnym alifatycznym oraz optycznie czynnym. W białkach spotkać można go pod postacią izomeru L, gdzie stanowi niecałe 8% wszystkich białkowych reszt aminokwasowych. Alanina może powstać w organizmie człowieka na 3 różne sposoby:

  • aminotransferaza walina:pirogronian przekształca na nią pirogronian oraz walinę;
  • aminotransferaza glutaminian:pirogronian przekształca na nią z glutaminian i pirogronian;
  • desulfuraza cysteinowa przekształca na nią cysteinę.

Miejscem jej syntezy jest wątroba. Fizjologicznie występuje ona głównie w osoczu krwi oraz w wydzielinie gruczołu krokowego w przypadku mężczyzn.

Alanina – źródła

Choć alanina może być syntezowana w organizmie, nie zawsze ilość ta zaspokaja aktualne zapotrzebowania organizmu. Wówczas warto uzupełnić jej braki źródłami zewnętrznymi. Największe ilości alaniny znajdziemy w takich produktach jak:

Powyższe produkty powinny znajdować się w diecie każdej osoby zdrowo odżywiającej się. Suplementacja Spiruliny i Chlorelli uzupełni dodatkowo pozostałe niedobory pokarmowe oraz oczyści organizm z toksyn, co jest niezwykle ważne dla prawidłowej pracy wątroby, a więc i naturalnej syntezy alaniny.

Sklep Spirulina
Sklep Spirulina

Za co odpowiada alanina?

Alanina wykazuje zdolność do buforowania mięśni, co oznacza, że znacznie później odczuwają one zmęczenie podczas pracy czy aktywności fizycznej. Następuje wzrost zawartości karnozyny w mięśniach, czyli związku o silnych właściwościach przeciwutleniających i przeciwstarzeniowych. Karnozyna zmniejsza gromadzenie się kwasu mlekowego w mięśniach podczas wykonywania ćwiczeń. Udowodniono, że regularna suplementacja tego aminokwasu już po miesiącu widocznie poprawia wydolność wysiłkową oraz wytrzymałościową, bez zmian w stężeniu mleczanu. Jako suplement diety można spotkać beta-alaninę. Najczęściej przyjmuje się ją przed treningiem, raz dziennie, w ilości 2-4 g. Są to ilości uznawane za optymalne i bezpieczne dla zdrowia.

Alanina ma jednak duże znaczenie dla ogólnego zdrowia, a nie tylko wydolności fizycznej. Wykazano, że posiada właściwości antyoksydacyjne i przeciwstarzeniowe. Może przy tym skutecznie poprawiać odporność, głównie poprzez neutralizację wolnych rodników i zmniejszanie stresu oksydacyjnego.

Nadmiar alaniny

Przedawkowanie suplementów diety zawierających alaninę może skutkować wystąpieniem objawów takich jak:

  • parestezje;
  • świąd skóry na całym ciele;
  • zaczerwienienie skóry;
  • przyspieszone bicie serca (tachykardia).

W skrajnych przypadkach obserwuje się hipotonię i niewydolność oddechową.

Niedobór alaniny

Niedobór alaniny jest rzadko obserwowany, ponieważ związek ten jest produkowany w organizmie człowieka. Może jednak wystąpić przy wyjątkowo ubogiej i restrykcyjnej diecie. Wówczas typowymi objawami są:

  • przewlekłe zmęczenie;
  • ospałość;
  • wzmożona męczliwość mięśni, nawet podczas mało wymagających aktywności.


Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Kendziorek M., Zagdańska B., Aminotransferaza alaninowa w roślinach wyższych, Postępy Biologii Komórki, 3/2011.
  2. Ferrier D., Biochemia, Wydawnictwo Urban & Partner, Wrocław 2018.
  3. Szymańska J., Badanie biotransformacji L-alaniny i jej pochodnych metodami izotopowymi, Warszawa 2014.

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Bezpłatne konsultacje
Kubek dla Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Najpopularniejsze w zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *