Reklama

Alanina

Spis treści

Koenzym Q10 promocja

Alanina to związek chemiczny będący aminokwasem endogennym. Oznacza to, że jego produkcja może nastąpić w organizmie każdego człowieka przy obecności koniecznych do tego substratów. Alaninę zalicza się do tzw. aminokwasów proteinowych, stanowiących podstawę do produkcji cząsteczek białkowych. Są szczególnie cenione przez sportowców i osoby aktywne fizycznie.

Alanina

Alanina – charakterystyka

Pod względem budowy aminokwas ten jest związkiem niepolarnym alifatycznym oraz optycznie czynnym. W białkach spotkać można go pod postacią izomeru L, gdzie stanowi niecałe 8% wszystkich białkowych reszt aminokwasowych. Alanina może powstać w organizmie człowieka na 3 różne sposoby:

  • aminotransferaza walina:pirogronian przekształca na nią pirogronian oraz walinę;
  • aminotransferaza glutaminian:pirogronian przekształca na nią z glutaminian i pirogronian;
  • desulfuraza cysteinowa przekształca na nią cysteinę.

Miejscem jej syntezy jest wątroba. Fizjologicznie występuje ona głównie w osoczu krwi oraz w wydzielinie gruczołu krokowego w przypadku mężczyzn.

Alanina – źródła

Choć alanina może być syntezowana w organizmie, nie zawsze ilość ta zaspokaja aktualne zapotrzebowania organizmu. Wówczas warto uzupełnić jej braki źródłami zewnętrznymi. Największe ilości alaniny znajdziemy w takich produktach jak:

Powyższe produkty powinny znajdować się w diecie każdej osoby zdrowo odżywiającej się. Suplementacja Spiruliny i Chlorelli uzupełni dodatkowo pozostałe niedobory pokarmowe oraz oczyści organizm z toksyn, co jest niezwykle ważne dla prawidłowej pracy wątroby, a więc i naturalnej syntezy alaniny.

Za co odpowiada alanina?

Alanina wykazuje zdolność do buforowania mięśni, co oznacza, że znacznie później odczuwają one zmęczenie podczas pracy czy aktywności fizycznej. Następuje wzrost zawartości karnozyny w mięśniach, czyli związku o silnych właściwościach przeciwutleniających i przeciwstarzeniowych. Karnozyna zmniejsza gromadzenie się kwasu mlekowego w mięśniach podczas wykonywania ćwiczeń. Udowodniono, że regularna suplementacja tego aminokwasu już po miesiącu widocznie poprawia wydolność wysiłkową oraz wytrzymałościową, bez zmian w stężeniu mleczanu. Jako suplement diety można spotkać beta-alaninę. Najczęściej przyjmuje się ją przed treningiem, raz dziennie, w ilości 2-4 g. Są to ilości uznawane za optymalne i bezpieczne dla zdrowia.

Alanina ma jednak duże znaczenie dla ogólnego zdrowia, a nie tylko wydolności fizycznej. Wykazano, że posiada właściwości antyoksydacyjne i przeciwstarzeniowe. Może przy tym skutecznie poprawiać odporność, głównie poprzez neutralizację wolnych rodników i zmniejszanie stresu oksydacyjnego.

Nadmiar alaniny

Przedawkowanie suplementów diety zawierających alaninę może skutkować wystąpieniem objawów takich jak:

  • parestezje;
  • świąd skóry na całym ciele;
  • zaczerwienienie skóry;
  • przyspieszone bicie serca (tachykardia).

W skrajnych przypadkach obserwuje się hipotonię i niewydolność oddechową.

Niedobór alaniny

Niedobór alaniny jest rzadko obserwowany, ponieważ związek ten jest produkowany w organizmie człowieka. Może jednak wystąpić przy wyjątkowo ubogiej i restrykcyjnej diecie. Wówczas typowymi objawami są:

  • przewlekłe zmęczenie;
  • ospałość;
  • wzmożona męczliwość mięśni, nawet podczas mało wymagających aktywności.


Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Kendziorek M., Zagdańska B., Aminotransferaza alaninowa w roślinach wyższych, Postępy Biologii Komórki, 3/2011.
  2. Ferrier D., Biochemia, Wydawnictwo Urban & Partner, Wrocław 2018.
  3. Szymańska J., Badanie biotransformacji L-alaniny i jej pochodnych metodami izotopowymi, Warszawa 2014.

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Bezpłatne konsultacje
Kubek dla Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Najpopularniejsze w zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.