Reklama

Na który składnik odżywczy sportowcy powinni zwrócić szczególną uwagę?

Spis treści

Koenzym Q10 promocja

Zbilansowana dieta oraz regularna aktywność fizyczna to filary zdrowia, o których powinniśmy pamiętać każdego dnia. Intensywny i częsty wysiłek fizyczny może wiązać się jednak ze zwiększonym zapotrzebowaniem na niektóre składniki odżywcze, w tym mikroelementy. Jednym z nich jest magnez. Dlaczego sportowcy powinni na niego zwrócić szczególną uwagę i jaki magnez dla sportowców będzie najlepszym rozwiązaniem? Na te pytania odpowiadamy w naszym artykule.

Na który składnik odżywczy sportowcy powinni zwrócić szczególną uwagę?

Nieprzyjemne objawy niedoborów

Magnez nazywany bywa często pierwiastkiem życia. Wynika to z jego niezwykle istotnej roli dla funkcjonowania organizmu ludzkiego. Ten mikroelement odpowiada za wiele procesów biochemicznych, a jego niedobory mogą manifestować się na wiele różnych sposobów i dotyczyć każdego. Jeśli dokucza Ci drażliwość, nerwowość czy wahania nastroju, cierpisz na zaburzenia snu o niewielkim nasileniu, skurcze przewodu pokarmowego, drgania powiek lub kołatania serca (bez zaburzeń serca) – objawy te mogą być związane z niewystarczająca ilością magnezu. Deficyt magnezu może pojawić się zarówno u osób młodych, jak i starszych, niezależnie od ogólnej kondycji organizmu. Istnieją jednak pewne grupy osób, które są szczególnie narażone na niedobory magnezu. Zalicza się do nich m.in. pacjentów z zaburzeniami wchłaniania żołądkowo-jelitowego, osoby borykające się z wrodzonymi zaburzeniami metabolicznymi czy też odżywiane pozajelitowo.

Uwielbiasz sport? Nie zapomnij o magnezie

Inną grupą osób, która powinna szczególnie zadbać o poziom magnezu w organizmie są sportowcy. Bez względu na to, czy trenujesz zawodowo czy też regularnie uprawiasz sport jako amator, zdecydowanie warto zadbać o prawidłowy poziom tego pierwiastka we krwi. Jak już wspomniano, magnez bierze udział w wielu procesach organicznych, które są też niezwykle istotne z punktu widzenia każdej regularnie trenującej osoby. Magnez uczestniczy m.in. w syntezie i rozpadzie związków wysokoenergetycznych (np. kwasu ATP), a także w przemianach węglowodanów
i tłuszczów. Pierwiastek ten wpływa ponadto na przewodnictwo mięśniowo-nerwowe, co ma bezpośrednie przełożenie na zachowanie prawidłowej kurczliwości mięśni. Magnez przyczynia się także do regeneracji włókien mięśniowych. Duże ilości magnezu znajdziemy m.in. w produktach pełnoziarnistych, w warzywach strączkowych, zielonych warzywach liściastych czy też w pestkach dyni.

Gdzie kupić dobry magnez?

Prawidłowa dieta w niektórych przypadkach może okazać się niewystarczająca. Na rynku znajdziemy wiele preparatów magnezowych, zarówno w postaci leków, jak i suplementów diety. Wybierając magnez przeznaczony dla osób o zwiększonym zapotrzebowaniu na ten pierwiastek warto zwrócić uwagę na zawartość dodatkowych składników, które przyczyniają się do polepszenia wchłaniania tego mikroelementu. Jednym z takich składników jest witamina B₆, która ułatwia wchłanianie magnezu przez komórki. Zdecydowanie warto postawić na magnez w postaci leku (np. dostępny bez recepty Magnefar B6 Forte firmy Biofarm).

Artykuł sponsorowany

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Bezpłatne konsultacje
Kubek dla Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Najpopularniejsze w zdrowie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.