Kolano biegacza (zespół pasma biodrowo-piszczelowego)

///Kolano biegacza (zespół pasma biodrowo-piszczelowego)
Fotodepilacja Wrocław

Kolano biegacza to powszechna nazwa kontuzji wynikającej z zespołu pasma biodrowo-piszczelowego (ang. ITBS – Illio Tibial Band Syndrome). Często pod terminem “kolano biegacza” włączone są inne patologie stawu kolanowego, jak chondromalacja rzepki czy konflikt rzepkowo-udowy. Szczególnie narażeni na tą kontuzję są biegacze długodystansowi i inni sportowcy podejmujący długotrwały wysiłek kończyn dolnych.

Kolano biegacza ITBS

Kolano biegacza – objawy

Dolegliwości bólowe występują w przednio-bocznej okolicy stawu kolanowego. Ból może pojawiać się dopiero po pewnym czasie biegu i nie ustaje, gdy wysiłek jest kontynuowany. Ból występuje przy napięciu mięśnia pośladkowego wielkiego, np. podczas wchodzenia po schodach lub wstawaniu z pozycji siedzącej.

Kolano biegacza (zespół pasma biodrowo-piszczelowego) – diagnostyka

Test Obera;
– Test Renne;
– Test Noble’a.

Kolano biegacza – przyczyny

Pasmo biodrowo-piszczelowe to sztywna taśma kolagenowa, przebiegająca od grzebienia biodrowego do kości piszczelowej. Na kości biodrowej jest ono zrośnięte ze ścięgnem mięśnia naprężacza powięzi szerokiej oraz pośladkowego wielkiego jako przyczep. Gdy mięsień pośladkowy średni nie radzi sobie ze stabilizacją miednicy, dochodzi do większej aktywności mięśnia pośladkowego wielkiego oraz naprężacza powięzi szerokiej, co powoduje wzrost napięcia pasma biodrowo-piszczelowego. Napięte pasmo dociska leżącą pod nim unerwioną tkankę łączną do nadkłykcia bocznego kości piszczelowej powodując ból i stan zapalny.

Kolana szpotawe oraz pronacyjne ustawienie stopy (płaskostopie) zwiększają ryzyko wystąpienia tej kontuzji.

Kolano biegacza – leczenie

W pierwszej kolejności należy postępować według reguły R.I.C.E. – z ang.:

Rest – odpoczynek;
Ice – lód, schładzanie;
Compression – ucisk w przypadku opuchlizny (niezbyt mocny, bandaż elastyczny lub opaska uciskowa);
Elevation – uniesienie kontuzjowanej kończyny z podporem (w przypadku opuchlizny).

Szczególnie ważne jest czasowe zaniechanie treningów lub ograniczenie ich do dystansu, który nie powoduje dolegliwości. Pomocne mogą być żele lub maści o działaniu chłodzącym, przeciwzapalnym i przeciwbólowym.

Kolano biegacza – rehabilitacja

Postępowanie fizjoterapeutyczne powinno być ukierunkowane na rozluźnienie pasma biodrowo-piszczelowego oraz wzmocnienie mięśnia pośladkowego średniego.

Zmniejszenie napięcia pasma biodrowo-piszczelowego:

– rozluźnianie mięśnia naprężacza powęzi szerokiej (masaż poprzeczny, techniki mięśniowo-powięziowe);
– rozluźnianie mięśnia pośladkowego wielkiego;
– relaksacja poizometryczna naprężacza powięzi szerokiej;
– masaż głęboki pasma biodrowo-piszczelowego.
– autoterapia: ćwiczenia rozciągające.

Wzmacnianie mięśnia pośladkowego średniego:

– odwodzenie uda przy zgiętym stawie kolanowym, również z oporem;
– ćwiczenia z taśmą gumową;
– trening mięśnia na siłowni.

Polecane produkty:

Rehabilitacja Wrocław

1 komenarz

  1. Kapil 6 listopada 2015 w 12:46 - Odpowiedz

    Ja za to spotkałem się z koncepcją, że w każdym z nas jest dr jekyll i mr hyde. Za każdym razem kiedy dr jekyll mówi nam, co na dłuższą metę będzie dla nas najlepsze wyznacza cele, mr hyde sabotuje je negując ich sens (po co mam biegać? po co zaczynać biegać, skoro wytrzymam max. 5 minut? I tak nie wytrwam, więc po co zaczynać? Ludzie będą się krzywo na mnie patrzeć. Chcesz być spostrzegany jako dziwak? Nie mam dzisiaj ochoty.).Mr hyde jest częścią nas, więc zna każdą naszą słabość, każdy lęk i działa na poziomie podświadomości. Będzie używał tej wiedzy do osłabienia naszych postanowień. Mr hyde nie chce, abyśmy byli zdyscyplinowani.Kluczem jest tu poznanie samego siebie i NIE traktowanie mr hyde’a jako wroga, lecz jako część siebie, która pragnie zabawy i poszukuje natychmiastowej przyjemności. Znając swoje słabości i lęki będziemy wiedzieli jakich narzędzi użyje mr hyde i po prostu nauczymy się z nim żyć, a nawet posługiwać się nim.Tak posługiwać.Mr hyde jest bardzo kreatywny w wymyślaniu miliona wymówek, więc czemu nie wykorzystać tej kreatywności do wniesienia zabawy w codzienne rutynowe czynności? Zamiast marnować energię na de facto walkę z samym sobą przy zmuszaniu się do działania, możemy przekierować ją na inne pole, gdzie będzie służyć tylko i wyłącznie dla naszego dobra.Obecność mr hyde’a wymaga rozmowy z samym sobą kiedy już znamy własne słabości i wiemy co nam zarzuci, musimy umieć mu odpowiedzieć. Odpowiedź powinna być w czasie teraźniejszym, specyficzna i nie zawierać słów: nie (nie odkładam rzeczy na później :)) , powinienem (powinienem to zrobić)Trik polega na powtarzaniu owych odpowiedzi za każdym razem, kiedy hyde się odezwie. Albo i częściej. Muszą stać się automatyzmem.Główną zaletą podziału na dr Jekylla i mr hyde?a i traktowaniu ich jako części swojej osobowości jest właśnie uniknięcie wewnętrznych konfliktów poprzez zamienienie myśli na poziomie podświadomości :)Musimy cały czas słuchać własnych myśli wymaga to dużo samoświadomości, ale efekty są tego warte. Każdy sposób jest dobry o ile działa :)

Zostaw komentarz

Zadaj pytanie

Pytania do specjalisty on-line. Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukałeś, a sprawa jest dla Ciebie ważna – zadaj pytanie poprzez poniższy formularz. Nasi specjaliści z pewnością udzielą wyczerpujących odpowiedzi. Twoje pytanie i odpowiedź zostanie opublikowana w naszym serwisie, aby inni użytkownicy mogli się z nią zapoznać. Zapraszamy do kontaktu!