Fizjoexpert Futuro

Mięsień skośny zewnętrzny brzucha (łac. musculus obliquus externus abdominis) jest płaski, czworokątny i szeroki, z przodu znacznie dłuższy niż z tyłu. Leży w przedniej i bocznej części brzucha pełniąc bardzo ważne funkcje.

Mięśnie brzucha

Topografia

Mięsień ten zlokalizowany jest między V żebrem, a kością miedniczną. Sięga przy tym od mięśnia najszerszego grzbietu, aż do linii pośrodkowej przedniej. Mięsień skośny zewnętrzny brzucha jest najbardziej powierzchownym mięśniem brzucha, gdyż jego powierzchnia zewnętrzna przykryta jest bezpośrednio skórą, tkanką podskórną i powięzią powierzchowną.

Jego powierzchnia wewnętrzna pokrywa mięsień prosty brzucha, mięsień piramidowy, mięsień skośny wewnętrzny brzucha, a także 8 dolnych żeber wraz z mięśniami międzyżebrowymi.

Mięsień skośny zewnętrzny brzucha – budowa

Mięsień rozpoczyna się najczęściej ośmioma wiązkami mięśniowymi na powierzchni zewnętrznej V-XII żebra. Ząb pierwszy jest przeważnie przykryty częścią brzuszną mięśnia piersiowego większego. Pięć górnych zębów zachodzi między wiązki mięśnia zębatego przedniego, natomiast trzy dolne między wiązki mięśnia najszerszego grzbietu.

Następnie włókna biegną skośnie do przodu i ku dołowi, tak jak włókna mięśni międzyżebrowych zewnętrznych. Największa, górna część mięśnia przechodzi przyśrodkowo w szerokie i płaskie rozcięgno. Przebiega ono do przodu od mięśnia prostego brzucha i wchodzi w skład przedniej blaszki pochewki tego mięśnia.

Sąsiednie, dolne pęczki mięśnia przechodzą w więzadło pachwinowe i przyśrodkowo zawierają otwór zwany pierścieniem pachwinowym powierzchownym. Przez pierścień ten przechodzi powrózek nasienny u mężczyzn i więzadło obłe macicy u kobiet.

Włókna mięśniowe rozpoczynające się najbardziej z tyłu przyczepiają się do wargi zewnętrznej grzebienia biodrowego.

Przyczepy można zatem opisać w skrócie:

Sklep Spirulina
  • pp: powierzchnia zewnętrzna V-XII żebra;
  • pk: grzebień biodrowy, więzadło pachwinowe, kresa biała.

Czynność mięśnia

Mięsień skośny zewnętrzny brzucha kurcząc się jednostronnie zgina kręgosłup wraz z klatką piersiową w stronę boczną i obraca tułów w stronę przeciwległą.

W ruchu obrotowym stanowi on odcinek długiej taśmy mięśniowej utworzonej przez mięśnie:

  • płatowaty (po tej samej stronie);
  • poprzeczno-kolcowe;
  • dźwigacze żeber;
  • skośny zewnętrzny brzucha (strony przeciwległej).

Skurcz obustronny zgina kręgosłup do przodu i pociąga klatkę piersiową ku dołowi. Jest zatem czynnym mięśniem wdechowym.

Zobacz również: Ćwiczenia oddechowe w rehabilitacji.

Jeśli klatka piersiowa jest ustalona, mięsień skośny zewnętrzny brzucha dźwiga miednicę.

Unaczynienie

Unaczynienie mięśnia skośnego zewnętrznego brzucha pochodzi od tętnic:

  • dolnych międzyżebrowych;
  • głębokiej okalającej biodro;
  • biodrowej zewnętrznej;
  • piersiowej bocznej (pochodzącej od tętnicy pachowej).

Unerwienie

Z kolei unerwienie mięśnia pochodzi od nerwów:

  • międzyżebrowych;
  • biodrowo-podbrzusznego;
  • biodrowo-pachwinowego.

Ćwiczenia

Mięśnie skośne zewnętrzne pełnią bardzo ważne funkcje. Poniżej przedstawiono przykładowe ćwiczenia wzmacniające i rozciągające te struktury.

  • Ćwiczenie wzmacniające – pozycja wyjściowa: leżenie tyłem z nogami lekko ugiętymi w stawach kolanowych i stawach biodrowych. Następnie należy delikatnie unieść tułów do około 45 stopni i wykonywać naprzemienne skręty tułowia. Inną opcją jest leżenie bokiem z ugiętymi biodrami i kolanami i założenie rąk za głowę, a następnie unoszenie górnej części tułowia.
  • Ćwiczenie rozciągające – pozycja wyjściowa: stanie w lekkim rozkroku, ręce na biodrach. Następnie należy wykonywać naprzemienne skłony tułowia do boku.

Bibliografia

  1. Bochenek A., Reicher M., Anatomia człowieka, Tom I, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004.
  2. Ignasiak Z., Anatomia układu ruchu, Wydawnictwo Urban & Partner, Wrocław 2013.
Polecane produkty:
Rehabilitacja Wrocław