Medfile

Aerobik to forma zajęć obejmująca wykonywanie ćwiczeń przy muzyce. Opisując innymi słowami, aerobik jest systemem ćwiczeń aerobowych przy dźwiękach zwykle rytmicznej muzyki. Zajęcia powstały w Stanach Zjednoczonych, a nazwa pochodzi od greckiego słowa “aeri” co oznacza powietrze, tlen.

Aerobik

Charakterystyka

Celem aerobiku jest przede wszystkim pobudzenie układu oddechowego i krążenia w ten sposób, by obciążony optymalnym wysiłkiem dostarczał i pochłaniał maksymalną ilość tlenu. Jest zdrową formą aktywności między innymi dlatego, że maksymalny wysiłek może być szkodliwy dla organizmu, z kolei zbyt małe obciążenie nie ma wpływu na wzrost wydolności. Aerobik znajduje się pośrodku. Można go modyfikować w ten sposób, aby był dostosowany do osób ćwiczących intensywnością oraz rodzajem.

Aerobik pobudza organizm do pracy tlenowej, czyli takiej, którą można wykonywać przez dłuższy czas bez szybko narastających objawów zmęczenia. To rodzaj przemian energetycznych o charakterze ciągłym i wytrzymałościowym opartych na dostawie do mięśni wykonujących wysiłek. Angażuje wszystkie grupy mięśniowe.

Współcześnie jest to jedna z najczęściej wykorzystywanych form zajęć grupowych na wszystkich siłowniach mająca na celu zrzucenie zbędnych kilogramów oraz wysmuklenie sylwetki.

Zobacz również: 10 rzeczy, które musisz przestać robić żeby schudnąć.

Z biegiem lat system treningowy modyfikowano, aż wyróżniono 3 poziomy ze względu na intensywność zajęć:

Sklep Spirulina
  1. High Impact – przeznaczony dla osób o dużej sprawności fizycznej, ponieważ ćwiczenia są intensywne i prowadzone przy bardzo szybkiej muzyce. Częstotliwość skurczów serca oscyluje na granicy 160 uderzeń na minutę. Na treningu dominują podskoki i wypady wykonywane w biegu.
  2. Low Impact – mniej intensywny rodzaj, jednak bardziej sprzyjający odchudzaniu. Tutaj również obecne są wszelkie podskoki, jednak wkomponowane w choreograficzny układ taneczny. Częstotliwość skurczów serca oscyluje na bezpiecznej granicy 140 uderzeń na minutę.
  3. High-Low Impact – jest połączeniem obu powyższych form. Zdecydowanie przeważa układ choreograficzny, jednak ćwiczenia mogą mieć różny charakter. O doborze muzyki oraz rodzaju ćwiczeń decyduje instruktor prowadzący zajęcia

Modyfikacje

Wraz z rozwojem wiedzy i branży sportowej powstało wiele modyfikacji tradycyjnego aerobiku. Zajęcia z przewagą ćwiczeń wzmacniających dolne partie ciała noszą nazwę ABT (abdominal buttocks thihgs), natomiast zajęcia mieszane, wykorzystujące zarówno element aerobiku jak i treningu siłowego nazywa się TBC (total body condition). Wyróżnia się również aerobik w wodzie (aqua aerobic), na rowerkach stacjonarnych, z elementami jogi czy pilatesu.

Ważne, aby kroki, tempo i rodzaj ćwiczeń był ściśle związany z wybraną muzyką.

Zalety aerobiku

Do głównych zalet regularnego uczęszczania na aerobik zalicza się między innymi:

  • zwiększanie akceptacji siebie;
  • stopniowe zmniejszanie strachu przed wystąpieniami publicznymi;
  • nauka umiejętności treningu w grupie;
  • wzmacnianie układu krążenia oraz układu odpornościowego;
  • ogólna poprawa samopoczucia poprzez zwiększenie produkcji endorfin;
  • wszelkie korzyści płynące z uprawiania sportu, np. poprawa kondycji stawów, więzadeł i mięśni, dotlenienie organizmu, zwiększenie wydolności, poprawa sylwetki, zmniejszenie cellulitu czy poprawa ruchomości stawów;
  • zwiększenie wytrzymałości poprzez wykorzystanie systemu ćwiczeń tlenowych;
  • pobudzenie organizmu i dostarczenie dawki energii.

Systematyczne uprawianie aerobiku powoduje regulację przemiany materii, a w efekcie spalenie nagromadzonych zapasów tłuszczu z różnych części ciała.

Podsumowanie

Aerobik podnosi na wyższy poziom wydolność aerobową organizmu. Oznacza to, że poprawia on zdolność układu oddechowego do przyswajania tlenu, a także zdolność układu krążenia do wykorzystania tlenu podczas pracy. Wpływa to bezpośrednio na zwiększenie wydolności organizmu.

Szereg korzyści, bardzo przyjemna forma zajęć przy muzyce oraz kontakt z ludźmi sprawiają, że na aerobik uczęszcza bardzo dużo osób dbających o zdrowie i wygląd.

Bibliografia

  1. Michalska A., Aerobik – popularna forma zajęć przy muzyce.
  2. Żychowska M., Żmigrodzki M., Żak M., Majchrzak A., Sprawność fizyczna i motywacja kobiet wybierających aerobik jako formę rekreacji ruchowej, Zeszyty naukowe małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 3/2009.
Polecane produkty:
Rehabilitacja Wrocław