Ból kręgosłupa lędźwiowego – zapobieganie

//Ból kręgosłupa lędźwiowego – zapobieganie

Ból kręgosłupa lędźwiowego może wystąpić, mimo że dolny odcinek pleców jest silny i bardzo elastyczny. Został zaprojektowany, aby wytrzymywać duże obciążenia. Jest jednak również podatny na rozwój wielu dolegliwości. Wszystko ze względu na to, że przebiega tam wiele nerwów, których zakończenia znajdują się nawet w stopach. To z kolei może przekładać się na problemy nie tylko w dolnej części pleców, ale również w kończynach dolnych.

Ból kręgosłupa lędźwiowego - zapobieganie

 

Dlaczego odcinek lędźwiowy jest tak podatny na uszkodzenia?

Ból kręgosłupa lędźwiowego może wystąpić gdy dolna część pleców ulegnie kontuzji podczas podnoszenia ciężkich przedmiotów, skręcania oraz nagłych ruchów. Te z kolei mogą spowodować naciągnięcie więzadła lub doprowadzić do powstania mikrouszkodzeń w danej strukturze. Wszechobecny w dzisiejszych czasach stres lub utrzymywanie w dłuższej perspektywie czasu złej postawy ciała może powodować powstawanie nadmiernie napiętych mięśni, a także inne problemy tkanek miękkich.

Kręgosłup lędźwiowy posiada 5 segmentów ruchu. Ruchy wykonywane w tym odcinku, takie jak skręcanie i zginanie, podzielone są między tymi segmentami. Jednak większość ruchów odbywa się w najniższych dwóch segmentach, czyli L4-L5 i L5-S1. Struktury tych dwóch najniższych segmentów są najbardziej narażone na przeciążenia, zużywają się z biegiem czasu i mogą zostać uszkodzone.

Ból kręgosłupa lędźwiowego – zapobieganie

Mówi się “lepiej zapobiegać niż leczyć” – nie bez powodu. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które pomogą zapobiegać bólom. Wpłynie to nie tylko na poprawę zdrowia fizycznego, ale również psychicznego, ponieważ zminimalizujemy ryzyko wystąpienia urazu.

1. Wzmacniaj tułów.

Silne mięśnie tułowia zapewniają wsparcie dla dolnej części pleców i minimalizują wystąpienie urazu. Już niewielka ilość ćwiczeń zwiększa przepływ krwi do kręgosłupa, dzięki czemu dostarczane są składniki odżywcze do struktur w dolnej części pleców.

Jeśli ćwiczenie są ciężkie do wykonywania, zacznij od łatwych i z czasem postaraj się zwiększać ich intensywność oraz trudność. Możesz zacząć od wchodzenia i schodzenia ze schodów lub siedzenia na piłce.

2. Utrzymuj prawidłową postawę ciała.

Nieprawidłowa postawa ciała zwiększa nacisk na plecy i może spowodować degenerację kręgów, co z kolei może skutkować tym, że pojawi się ból kręgosłupa lędźwiowego. Wspieraj naturalną krzywiznę w dolnej części kręgosłupa i dbaj o ergonomię pracy przy pomocy odpowiednio wyprofilowanego fotela. Dodatkowo ustaw alarm w telefonie, aby co kilkadziesiąt minut przypominał Tobie o sprawdzeniu postawy w ciągu dnia, a także informował, że czas poruszać się po długotrwałym siedzeniu w pracy. Wstań i pochodź co najmniej raz na godzinę, jeśli siedzą większą część dnia.

3. Podnoś ciężkie przedmioty w prawidłowy sposób.

Nawet jeżeli jesteś młody i silny, to wciąż może dojść u Ciebie do uszkodzenia w dolnej części pleców gdy nieprawidłowo podnosisz ciężkie przedmioty. Jeśli nie znasz prawidłowej techniki, zapytaj wykwalifikowanego fizjoterapeutę jak podnosić ciężkie przedmioty.

4. Bądź mądrym sportowcem.

Uprawiając sport, nieważne czy jesteś zawodowcem czy amatorem, zły ruch może zdarzyć się w każdej chwili i spowodować ból w dolnej części pleców. Nawet u najlepszych na świecie często dochodzi do kontuzji w pozornie błahych sytuacjach.  Upewnij się, że rozumiesz i jesteś świadom, w których momentach podczas treningu mogą wystąpić potencjalnych pułapki i staraj się być w tym momencie ostrożny.

5. Popraw ogólny stan zdrowia fizycznego.

Kręgosłup odzwierciedla ogólny stan zdrowia organizmu. Wszystko co zrobisz, aby poprawić ogólną sprawność fizyczną i stan zdrowia wpłynie na kręgosłup i skorzysta z tego również odcinek lędźwiowy. Pij więcej wody, aby nawodnić komórki organizmu, minimalizuj spożywanie alkoholu, nie pal papierosów oraz jedz zdrowo.

6. Rozciągaj się.

Mało znana przyczyna bólów w dolnym odcinku kręgosłupa to napięte ścięgna. Proste ćwiczenia rozciągające ścięgna mogą pomóc zmniejszyć nacisk na miednicy i przyniosą ulgę w dolnej części pleców. Nie wszystkie metody rozciągania są dobre dla wszystkich rodzajów bólów. Dlatego zawsze należy skonsultować się z fizjoterapeutą, który po przeprowadzeniu szczegółowej diagnozy zaleci najlepsze ćwiczenia dla danego przypadku.

Podsumowanie

Każdy, kto miał do czynienia z mniejszym lub większym bólem pleców czy rwą kulszową, wie jak uszkodzenie dolnej części pleców może wpływać na czynności życia codziennego. Stosowanie tych wskazówek z pewnością pomoże zapobiegać lub zminimalizować przyszłe problemy związane z bólami pleców lub rozwojem nowych problemów.

Polecane produkty:

Autor: | 2017-05-24T14:52:51+00:00 15 Listopad, 2016|Kategorie: Zdrowie|Tagi: , , |0 komentarzy

Zostaw komentarz