Aktywność fizyczna w ciąży

//Aktywność fizyczna w ciąży
Kwas hialuronowy

Ciąża nie musi oznaczać dziewięciu miesięcy przerwy od wszelkich ćwiczeń i dbania o sprawność fizyczną. W tym okresie wydolność organizmu kobiety nie zmniejsza się, a nawet wzrasta pomiędzy 25. a 32. tygodniem ciąży. Jeśli tylko lekarz prowadzący wykluczy przeciwwskazania, aktywność fizyczna w ciąży przyniesie wiele korzyści, które wpłyną na poprawę jakości życia.

Aktywność fizyczna w ciąży

Dlaczego warto ćwiczyć w ciąży?

Aktywność fizyczna w ciąży powoduje, że zwiększeniu ulega sprawność fizyczna, a także psychiczna w związku z poprawą samopoczucia i świadomości własnego ciała. Regularne ćwiczenia fizyczne zwiększają tolerancję na wysiłek nie tylko w czasie ciąży, ale i podczas porodu. U kobiet podejmujących aktywność fizyczną rzadziej występują stany patologiczne, takie jak przedwczesny poród, przenoszona ciąża, nieprawidłowe ułożenie płodu oraz rozstępy skórne czy otyłość. Poród jest krótszy i mniej bolesny, a noworodki kobiet ćwiczących rodzą się zdrowsze. Dużo łatwiej jest też wrócić kobietom do pełnej sprawności po porodzie.

Jak i kiedy ćwiczyć?

Odpowiednio dobrane ćwiczenia nie są zagrożeniem dla prawidłowo przebiegającej ciąży, należy jednak uzyskać zgodę lekarza prowadzącego.
W pierwszym trymestrze trzeba zachować szczególną ostrożność i unikać ćwiczeń intensywnych, a także mocno obciążających. Wskazane są ćwiczenia oddechowe i korygujące postawę ciała.
W drugim trymestrze warto zadbać o prawidłową ruchomość we wszystkich stawach, wzmocnienie całego ciała, a szczególnie o wsparcie kręgosłupa. Istotną rolę w tym okresie odgrywają ćwiczenia mięśni dna miednicy.
W trzecim trymestrze, oprócz kontynuacji poprzednich ćwiczeń, zaleca się ćwiczenia przygotowujące do porodu. Właściwą pozycją wyjściową będzie w tym okresie klęk podparty, co spowoduje odciążenie kręgosłupa. Nie zaleca się natomiast leżenia płasko na plecach ze względu na ucisk na kręgosłup i naczynia krwionośne. Ważnym elementem są ćwiczenia oddechowe oraz przeciwzakrzepowe.

Przyszła mama powinna mieć na uwadze, że aktywność fizyczna w ciąży ma służyć utrzymaniu dobrej sprawności fizycznej, a nie osiągnięciu najwyższej formy. Należy unikać ćwiczeń, z którymi wiąże się ryzyko urazu. Z ogólnodostępnych, zorganizowanych form aktywności można wziąć po uwagę np. nordic walking, pilates, jogę, aquafitness.

Autor: fizjoterapeuta Jonasz Ryl

  Rehabilitacja kadry olimpijskiej
Autor: | 2017-05-24T13:25:03+00:00 06 Grudzień, 2016|Kategorie: Zdrowie|Tagi: , |0 komentarzy

Zostaw komentarz