Szukaj
Szukaj

Odruch STOS

Spis treści

Kolagen naturalny do picia

Kolagen naturalny do picia

Odruch STOS (Symetryczny Toniczny Odruch Szyjny) należy do odruchów prymitywnych występujących u dzieci. Odruchy prymitywne rozwijają się już w okresie płodowym, a ich celem jest umożliwienie utrzymania funkcji życiowych bezpośrednio po urodzeniu oraz zapewnienie dalszego prawidłowego rozwoju. Wszystkie odruchy prymitywne powinny w pewnym momencie życia dziecka wygasnąć.

 

Odruch STOS – na czym polega?

STOS pojawia się około 4. miesiąca życia (choć u niektórych dzieci widać go nawet niedługo po urodzeniu) i powinien zintegrować się między 6. a 12. miesiącem życia. Najintensywniej zaobserwujemy go w okolicach 6.-8. miesiąca. Odruch ten jest prosty w wywołaniu i obserwacji. Podczas zginania głowy wyzwala się zgięcie kończyn górnych z równoczesnym wyprostem kończyn dolnych. Z kolei wyprost głowy daje zupełnie odwrotną reakcję napięciową – wyprost kończyn górnych oraz zgięcie kończyn dolnych.

Odruch można w prosty sposób wywołać samodzielnie w domu. Wystarczy zgiąć lub odchylić główkę dziecka utrzymując jej pozycję przez około 30 sekund. Nie należy zbyt często forsować dziecka wywoływaniem odruchów prymitywnych.

Zobacz również: Odruch Moro.

Jaki jest cel odruchu STOS?

Każdy odruch prymitywny ma swój cel i pełni pewną funkcję w rozwoju dziecka. W przypadku STOS miejsce ma przygotowywanie dziecka do raczkowania, czyli przejścia z pozycji leżącej do pozycji czworaczej, ponieważ umożliwia osiowe ustawienie okolicy potylicznej i krzyżowej względem siebie. Dzieje się tak, ponieważ ułatwia dziecku pokonanie siły grawitacji i przezwyciężenie skutków odruchu TOB. Dodatkowo wspomaga proces przestawiania się oczu na widzenie obuoczne. Mimo iż odruch ten trwa bardzo krótko, jest ważnym etapem rozwoju dziecka.

Patronite
Patronite

Zobacz również: Odruch ATOS.

Przetrwały odruch STOS

Jeśli odruch STOS nie ulegnie integracji w odpowiednim czasie, wpływa negatywnie na dalszy rozwój dziecka. Zauważa się między innymi:

  • trudności w nauce szkolnej;
  • słabe napięcie mięśniowe, widoczne zwłaszcza w niedbałej pozycji siedzącej;
  • problemy z koordynacją ręka-oko;
  • niepoprawne przyjmowanie postawy stojącej;
  • upośledzenie akomodacji oka – dziecko ma trudności z przenoszeniem wzroku z przedmiotów zlokalizowanych blisko na te umiejscowione dalej;
  • utrudnione wodzenie wzrokiem w pionie.

Przetrwały odruch STOS świadczy o niepoprawnym funkcjonowaniu ośrodkowego układu nerwowego. Takie dziecko będzie miało trudności w nauce, choćby ze względu na trudności z przenoszeniem wzroku z zeszytu na tablicę. W miarę upływu czasu rozwijać się będą również wady postawy, a ciało dziecka przyjmie niezdarną pozę.

Leczeniem przetrwałych odruchów prymitywnych zajmuje się fizjoterapeuta dziecięcy. Za najskuteczniejszą metodę rehabilitacji uznaje się integrację sensoryczną, która opiera się na celowej organizacji zmysłów. Zgodnie z definicją, daje możliwość rejestrowania informacji ze świata zewnętrznego przez narządy zmysłów, ich przetwarzanie w ośrodkowym układzie nerwowym oraz wykorzystanie do celowego działania. U dzieci w starszym wieku leczenie fizjoterapeutyczne powinno być wzbogacone leczeniem logopedycznym, aby ułatwić przystosowanie się do warunków szkolnych.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Madejewska M., Choińska A., Gieysztor E., Trafalska A., Ocena neuromotoryczna dzieci w wieku 4-7 lat z powiatu kamiennogórskiego na podstawie testów Sally Goddart, Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne, 3/2016.
  2. Gieysztor E., Sadowska L., Choińska A., Stopień integracji odruchów prymitywnych jako narzędzie diagnostyczne do oceny dojrzałości neurologicznej zdrowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne, 26/2017.
Sklep Spirulina
Sklep Spirulina

Zapisz się do newslettera!

Szukaj
Kategorie wpisów
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Bezpłatne konsultacje
Kubek dla Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Popularne w zdrowie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *