Reklama

Metoda BeBo

Spis treści

Metoda BeBo to specyficzna koncepcja treningu dna miednicy, opierająca się na sekwencji bezpiecznych i skutecznych ćwiczeń dla kobiet i mężczyzn w każdym wieku. Swój początek metoda BeBo miała w 1996 roku w Szwajcarii, współcześnie jest już znana w wielu krajach na całym świecie, również w Polsce.

Metoda BeBo

Na czym polega metoda BeBo?

Metoda BeBo zawiera wiele składowych. Przede wszystkim uczy pacjentki prawidłowego zachowania w toalecie i ergonomii wykonywania czynności dnia codziennego w taki sposób, aby jednocześnie chronić dno miednicy. Na zajęciach można się dowiedzieć między innymi jak prawidłowo kaszleć, jak wchodzić po schodach, a nawet jak siedzieć, aby nie obciążać ważnych mięśni. Pacjentki dowiadują się gdzie leżą mięśnie dna miednicy, jak wyglądają, jak je rozpoznać i zaktywować.

Zobacz również: Prawidłowe nawyki w toalecie.

Ćwiczenia wg metody BeBo opierają się na treningu 3 warstw mięśni dna miednicy – zewnętrznej, środkowej i wewnętrznej, przy czym można ćwiczyć je odrębnie lub razem. Ćwiczenia można również podzielić na część przednią (dotyczącą cewki moczowej), część środkową (dotyczącą pochwy) i część tylną (dotyczącą odbytu). Dzięki temu ćwiczenia można dobierać zgodnie z problemami danej osoby.

Wbrew pozorom, ćwiczenia mięśni dna miednicy to nie tylko zaciskanie ich i rozluźnianie. Można wręcz powiedzieć, że jest to błędny, często powielany sposób. Jeszcze gorsze jest powstrzymywanie strumienia moczu podczas mikcji, co gwarantuje zaleganie moczu w przyszłości, infekcje oraz poważne problemy z mikcją. Ćwiczenia wg metody BeBo opierają się na wizualizacji i wykorzystaniu różnych akcesoriów (dyski sensoryczne, piłeczki, duże piłki, szarfy). Zawsze dobierane są do aktualnych możliwości i potrzeb osoby ćwiczącej.

Czy każda kobieta potrzebuje treningu dna miednicy?

Znaczna większość kobiet ma osłabione mięśnie dna miednicy, choć spora część nie zdaje sobie z tego sprawy. Objawy pojawiają się dopiero z czasem, gdy organizm się starzeje lub jest obciążany czynnikami zewnętrznymi. Na osłabienie mięśni dna miednicy w przypadku kobiet wpływ mają przede wszystkim:

  • regularne treningi siłowe i skocznościowe;
  • przebyte ciąże i porody;
  • operacje ginekologiczne;
  • siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej;
  • nieprawidłowa postawa ciała;
  • choroby przewlekłe;
  • zaparcia.

Osłabienie tych mięśni spowoduje z czasem stopniowe obniżanie się narządów rodnych. W skrajnych przypadkach macica może wysunąć się ze światła pochwy. Typowymi objawami wskazującymi na słabe mięśnie dna miednicy są:

  • nietrzymanie moczu, częstomocz, konieczność wstawania do toalety w nocy;
  • uczucie zalegania moczu;
  • nietrzymanie gazów i stolca;
  • hemoroidy;
  • uczucie ciała obcego w pochwie;
  • bolesne miesiączki;
  • niekomfortowe współżycia.

Wszystkie te objawy potrafią w dużym stopniu utrudnić życie kobiety. Aby dowiedzieć się, czy potrzebne są indywidualne treningi dna miednicy, najlepiej udać się do fizjoterapeuty uroginekologicznego. Specjalista wykona szereg badań (za pozwoleniem również per vaginam) i zbierze szczegółowy wywiad. Na tej podstawie stwierdzi, czy treningi są konieczne. Bardzo często okazuje się, że tak.

Czy każdy mężczyzna potrzebuje treningu dna miednicy?

Nie tylko kobiety mogą ćwiczyć swoje mięśnie dna miednicy, choć to one znacznie częściej decydują się na ten krok. Treningi polecane są również mężczyznom z następującymi problemami:

  • zaburzenia erekcji, niemożność utrzymania erekcji lub jej zapoczątkowania;
  • problemy związane z prostatą, przebyta prostatektomia;
  • nietrzymanie moczu.

Również płeć męska może szukać wsparcia u specjalistów pracujących m.in. zgodnie z koncepcją BeBo.

mgr Barbara Miś

Podsumowanie

Wyżej przybliżyliśmy tematykę treningu dna miednicy metodą BeBo. Jednak najlepszym rozwiązaniem jest zdobycie wiedzy bezpośrednio u specjalistów, w rozszerzonym zakresie, na certyfikowanych szkoleniach, gdzie uzyskuje się szczegółowe informacje o technikach i ich wykorzystaniu u pacjentów.

Kod rabatowy na kurs Trening dna miednicy BeBo

Z tego względu, specjalnie dla naszych czytelników Portalu Fizjoterapeuty wynegocjowaliśmy 10% zniżki na kursy i szkolenia prowadzone przez certyfikowanych instruktorów BeBo Polska. W celu uzyskania zniżki podczas zapisów wystarczy podać kod: FIZJOTERAPEUTY



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Keller Y., Krucker J., Seleger M., W drodze do istoty kobiecości, Trening dna miednicy, BeBo, Kraków 2019.
  2. Hrycyna M., Strupińska-Thor E., Ćwiczenia wzmacniające mięśnie dna miednicy mniejszej u kobiet z wysiłkowym nietrzymaniem moczu, Zeszyty Naukowe WSKFiT, 11/2016.
  3. Opara J., Socha T., Poświata A., Ćwiczenia mięśni dna miednicy najlepszym sposobem prewencji w wysiłkowym nietrzymaniu moczu u kobiet uprawiających wyczynowo sport, Fizjoterapia, 2/2013.

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Bezpłatne konsultacje
Kubek dla Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Najpopularniejsze w zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *