RSQ Technologies

Ból ścięgna Achillesa dotyczyć może zapalenia tkanek miękkich otaczających mięśnie i kości. Ścięgno Achillesa to elastyczne pasmo tkanki włóknistej, które łączy mięsień z kością. Praca ścięgna polega na pociąganiu mięśnia, który ma za zadanie podnieść kość w celu wywołania określonego ruchu. Gdy ten sam ruch powtarzany jest często, może dojść do nadmiernego naciągnięcia i napięcia ścięgna. Z wiekiem, częściej może dochodzić do pojawiania się bólu w jego okolicy, ponieważ staje się słabszy i mniej elastyczny, przez co bardziej podatny na uszkodzenia.

Zobacz również: uszkodzenie ścięgna Achillesa

Ból ścięgna Achillesa - leczenie naturalnymi sposobami

Leczenie naturalnymi sposobami

W przypadku dolegliwości bólowych w okolicy ścięgna Achillesa często wystarczą domowe sposoby (leczenie zachowawcze), aby się go pozbyć. Należy przy tym wiedzieć, że jeśli ścięgno to uległo uszkodzeniu – naderwaniu czy przerwaniu – u osób młodych i aktywnych najlepszą metodą jest rekonstrukcja tej struktury. Wówczas leczenie zachowawcze stosuje się u pacjentów starszych i mało aktywnych ruchowo.

Niżej przedstawiono metody leczenia naturalnymi sposobami bólu ścięgna Achillesa.

Odpoczynek

Gdy dojdzie do nagłego uszkodzenia i bólu ścięgna Achillesa, należy od razu przerwać aktywność i przyłożyć lód, aby nie doszło do rozwinięcia się obrzęku. Lód jest skuteczny gdy użyjemy go od razu po pojawieniu się urazu. Przez około 15 – 20 minut, co 4-6 godzin, od 3 do 5 dni należy przykładać w okolicy ścięgna Achillesa lód owinięty w cienką tkaninę lub specjalnie przystosowane okłady.

W przypadku pojawienia się objawów uszkodzenia lub gdy zostanie to zdiagnozowane, ważne jest, aby odciążyć ścięgno Achillesa i unikać dużej aktywności, w tym również chodzenia przez długi czas.

Zobacz również: metoda RICE

Rozciąganie

Można także delikatnie rozciągnąć ścięgno Achillesa chwytając za piętę, w celu przyspieszenia odzyskania sprawności. Ważne jest, aby nie rozciągać zbyt mocno i agresywnie (szczególnie w początkowej fazie), ponieważ może to, w niektórych przypadkach, mieć odwrotny skutek niż zamierzony. Jeżeli, podczas rozciągania pojawi się ostry ból, należy poczekać aż ustąpi i spróbować ponownie. Rozciąganie ścięgna Achillesa powinno wykonywać się bardzo delikatnie i stopniowo, kilkakrotnie po około 10 – 30 sekund. Czynność powtarza się kilka razy dziennie. Mimo że na początku rozciąganie może powodować dyskomfort, to ból ścięgna Achillesa stopniowo będzie ustępował i dochodzić będzie do jego zmniejszenia.

Sklep Spirulina

Poniżej przedstawiamy jak mogą wyglądać ćwiczenia i rozciąganie ścięgna Achillesa. Wykonuj je regularnie, gdyż mocne mięśnie łydek i rozciągnięte ścięgna są bardziej odporne na przeciążenia i zmniejszają ryzyko wystąpienia kontuzji. Ćwiczenia te można wykonywać praktycznie wszędzie, na podłodze, schodach czy krześle.

  • Będąc w pozycji siedzącej (siad płaski), owiń elastyczną taśmę pod stopą (bliżej palców), aby móc dawkować opór. Następnie, poprzez pociąganie taśmy staraj się “oddalać” piętę, a palce stopy “zbliżać” do siebie rozciągając ścięgno Achillesa. Wykonaj to ćwiczenie 10-15 razy, po 3 serie. Powtórz 2-3 razy w ciągu dnia. Bądź ostrożny i rób to powoli. Jeżeli zauważysz, że ból zwiększa swoją intensywność przerwij i udaj się do lekarza lub fizjoterapeuty;
  • Stań na krawędzi schodów przednią częścią stopy. Unieś piętę (stając na palcach), a następnie powoli opuszczaj ją do najniższego możliwego punktu. Powtórz to ćwiczenie kilka razy dziennie w serii od 5 do 15 razy;
  • Usiądź na brzegu krzesła ze stopami płasko przylegającymi do podłogi. Następnie unieś palce ku górze, jednocześnie trzymając pięty na podłodze. Przytrzymaj prze około 30 sekund i powróć do pozycji wyjściowej. Powtórz to ćwiczenie 2-3 razy na każdą kończynę. Spowoduje ono, że poczujesz jak rozciągają się mięśnie łydki i ścięgno.

Zobacz również: protokół Alfredsona

Fizjoterapia

Wykwalifikowany fizjoterapeuta może pomóc w zmniejszeniu bólu. Pokaże on również jak powinna wyglądać prawidłowa postawa ciała, która ma bardzo duży w pływ na siły działające na ścięgno Achillesa. Dodatkowo przedstawi techniki jak w odpowiedni sposób wykonywać ćwiczenia ukierunkowane na mięśnie podudzia, bez nadmiernego obciążania ścięgna, oraz jak zapobiegać powstawaniu kontuzji w przyszłości.

Dla osób, które są po operacji ścięgna Achillesa fizjoterapia jest jednym z najważniejszych elementów, ponieważ pozwala na szybszy powrót do pełnej sprawności. Zapobiega również tworzeniu się zrostów kolagenowych, mogących ograniczać ruchomość lub innych komplikacji podczas procesu gojenia się.

Zobacz również: rehabilitacja po zerwaniu ścięgna Achillesa

Terapia tkanek miękkich

Terapie tkanek miękkich mogą również być bardzo pomocne w leczeniu przyczyn oraz gdy pojawia się ból ścięgna Achillesa, a także osłabienie mięśni, osłabienie struktur tkankowych lub stan zapalny. Warto jest więc odwiedzić wykwalifikowanego terapeutę manualnego, zajmującego się jedną z poniżej przedstawionych technik, aby wyeliminować bóle mięśniowe i stawowe oraz wyleczyć się z urazów:

  • technika aktywnego rozluźniania (ang. Active Release Technique);
  • suche igłowanie (ang. Dry Needling);
  • terapia neurokinetyczna (ang. Neurokinetic Therapy).

Zobacz również: masaż tkanek głębokich, masaż ścięgna Achillesa i łydki

Dieta bogata w kolagen, kwasy Omega 3 i substancje przeciwzapalne

Kolagen jest najliczniej występującym naturalnym białkiem w całym organizmie. Nadaje tkance łącznej trwałość i wytrzymałość. Spożywanie większej ilości kolagenu w diecie pomaga naprawić uszkodzoną tkankę łączną, amortyzuje przestrzenie między kośćmi i stawami, zmniejszając tym samym tarcie i nacisk. Spożywanie kolagenu z naturalnych źródeł może przyczynić się również do wzrostu tkanki łącznej (ścięgna i stawy), na którą działają duże siły i która z wiekiem staje się mniej elastyczna.

Bibliografia

  1. Wiecheć M., Książek-Czekaj A., Fizjoterapia w przypadku uszkodzenia ścięgna piętowego, czyli ścięgna Achillesa, Praktyczna Fizjoterapia & Rehabilitacja, 11/2014.
  2. Strojek K., Piekorz Z., Kaźmierczak U., (i inni), Etiologia i patomechanizm uszkodzenia ścięgna Achillesa, Journal of Education, Health and Sport, 6/2016.
Polecane produkty:

Aktualizacja:

Rehabilitacja Wrocław