Ból ścięgna Achillesa – leczenie naturalnymi sposobami

Strona główna/Urazy/Ból ścięgna Achillesa – leczenie naturalnymi sposobami
Kwas hialuronowy

Ból ścięgna Achillesa dotyczyć może zapalenia tkanek miękkich otaczających mięśnie i kości. Ścięgno Achillesa to elastyczne pasmo tkanki włóknistej, które łączy mięsień z kością. Praca ścięgna polega na pociąganiu mięśnia, który ma za zadanie podnieść kość w celu wywołania określonego ruchu. Gdy ten sam ruch powtarzany jest często, może dojść do nadmiernego naciągnięcia i napięcia ścięgna. Z wiekiem, częściej może dochodzić do pojawiania się bólu w jego okolicy, ponieważ staje się słabszy i mniej elastyczny, przez co bardziej podatny na uszkodzenia.

Ból ścięgna Achillesa - leczenie naturalnymi sposobami

Ból ścięgna Achillesa – leczenie

1. Odpoczynek

Gdy dojdzie do nagłego uszkodzenia i bólu ścięgna Achillesa, należy od razu przerwać aktywność i przyłożyć lód, aby nie doszło do rozwinięcia się obrzęku. Lód jest skuteczny gdy użyjemy go od razu po pojawieniu się urazu. Przez około 15 – 20 minut, co 4-6 godzin, od 3 do 5 dni należy przykładać w okolicy ścięgna Achillesa lód owinięty w cienką tkaninę lub specjalnie przystosowane okłady. W przypadku pojawienia się objawów uszkodzenia lub gdy zostanie to zdiagnozowane, ważne jest, aby odciążyć ścięgno Achillesa i unikać dużej aktywności, w tym również chodzenia przez długi czas.

2. Rozciąganie

Można także delikatnie rozciągnąć ścięgno Achillesa chwytając za piętę, w celu przyspieszenia odzyskania sprawności. Ważne jest, aby nie rozciągać zbyt mocno i agresywnie (szczególnie w początkowej fazie), ponieważ może to, w niektórych przypadkach, mieć odwrotny skutek niż zamierzony. Jeżeli, podczas rozciągania pojawi się ostry ból, należy poczekać aż ustąpi i spróbować ponownie. Rozciąganie ścięgna Achillesa powinno wykonywać się bardzo delikatnie i stopniowo, kilkakrotnie po około 10 – 30 sekund. Czynność powtarza się kilka razy dziennie. Mimo że na początku rozciąganie może powodować dyskomfort, to ból ścięgna Achillesa stopniowo będzie ustępował i dochodzić będzie do jego zmniejszenia.

Poniżej przedstawiamy jak mogą wyglądać ćwiczenia i rozciąganie ścięgna Achillesa. Wykonuj je regularnie, gdyż mocne mięśnie łydek i rozciągnięte ścięgna są bardziej odporne na przeciążenia i zmniejszają ryzyko wystąpienia kontuzji. Ćwiczenia te można wykonywać praktycznie wszędzie, na podłodze, schodach czy krześle.

  • Będąc w pozycji siedzącej (siad płaski), owiń elastyczną taśmę pod stopą (bliżej palców), aby móc dawkować opór. Następnie, poprzez pociąganie taśmy staraj się “oddalać” piętę, a palce stopy “zbliżać” do siebie rozciągając ścięgno Achillesa. Wykonaj to ćwiczenie 10-15 razy, po 3 serie. Powtórz 2-3 razy w ciągu dnia. Bądź ostrożny i rób to powoli. Jeżeli zauważysz, że ból zwiększa swoją intensywność przerwij i udaj się do lekarza lub fizjoterapeuty.
  • Stań na krawędzi schodów przednią częścią stopy. Unieś piętę (stając na palcach), a następnie powoli opuszczaj ją do najniższego możliwego punktu. Powtórz to ćwiczenie kilka razy dziennie w serii od 5 do 15 razy.
  • Usiądź na brzegu krzesła ze stopami płasko przylegającymi do podłogi. Następnie unieś palce ku górze, jednocześnie trzymając pięty na podłodze. Przytrzymaj prze około 30 sekund i powróć do pozycji wyjściowej. Powtórz to ćwiczenie 2-3 razy na każdą kończynę. Spowoduje ono, że poczujesz jak rozciągają się mięśnie łydki i ścięgno.

3. Fizjoterapia

Wykwalifikowany fizjoterapeuta może pomóc w zmniejszeniu bólu. Pokaże on również jak powinna wyglądać prawidłowa postawa ciała, która ma bardzo duży w pływ na siły działające na ścięgno Achillesa. Dodatkowo przedstawi techniki jak w odpowiedni sposób wykonywać ćwiczenia ukierunkowane na mięśnie podudzia, bez nadmiernego obciążania ścięgna, oraz jak zapobiegać powstawaniu kontuzji w przyszłości.

Dla osób, które są po operacji ścięgna Achillesa fizjoterapia jest jednym z najważniejszych elementów, ponieważ pozwala na szybszy powrót do pełnej sprawności. Zapobiega również tworzeniu się zrostów kolagenowych, mogących ograniczać ruchomość lub innych komplikacji podczas procesu gojenia się.

4. Terapia tkanek miękkich

Terapie tkanek miękkich mogą również być bardzo pomocne w leczeniu przyczyn oraz gdy pojawia się ból ścięgna Achillesa, a także osłabienie mięśni, osłabienie struktur tkankowych lub stan zapalny. Warto jest więc odwiedzić wykwalifikowanego terapeutę manualnego, zajmującego się jedną z poniżej przedstawionych technik, aby wyeliminować bóle mięśniowe i stawowe oraz wyleczyć się z urazów:

  • technika aktywnego rozluźniania (ang. Active Release Technique)
  • suche igłowanie (ang. Dry Needling)
  • terapia neurokinetyczna (ang. Neurokinetic Therapy)

5. Dieta bogata w kolagen, kwasy Omega 3 i substancje przeciwzapalne

Kolagen jest najliczniej występującym naturalnym białkiem w całym organizmie. Nadaje tkance łącznej trwałość i wytrzymałość. Spożywanie większej ilości kolagenu w diecie pomaga naprawić uszkodzoną tkankę łączną, amortyzuje przestrzenie między kośćmi i stawami, zmniejszając tym samym tarcie i nacisk. Spożywanie kolagenu z naturalnych źródeł może przyczynić się również do wzrostu tkanki łącznej (ścięgna i stawy), na którą działają duże siły i która z wiekiem staje się mniej elastyczna.

Polecane produkty:

  Ból pleców leczenie

Zostaw komentarz