Szukaj
Szukaj

Mięsień obły mniejszy

Spis treści

Kolagen naturalny do picia

Kolagen naturalny do picia

Mięsień obły mniejszy (łac. musculus teres minor) jest małym i walcowatym mięśniem biegnącym wzdłuż dolnego brzegu mięśnia podgrzebieniowego. Niekiedy może się z nim nawet zrastać. Wraz z trzema innymi mięśniami (mięśniem podłopatkowym, mięśniem nadgrzebieniowym, mięśniem podgrzebieniowym) wchodzi w skład stożka rotatorów (pierścienia rotatorów).

Mięsień obły mniejszy (łac. musculus teres minor)

Mięsień obły mniejszy – topografia

Z tyłu mięsień obły mniejszy przykryty jest skórą i mięśniem naramiennym. Do przodu krzyżuje się on z częścią początkową głowy długiej mięśnia trójgłowego ramienia.

Brzeg górny mięśnia biegnie wzdłuż mięśnia podgrzebieniowego, z którym jest niejednokrotnie zrośnięty. Z kolei brzeg dolny graniczy z początku z mięśniem obłym większym, dalej natomiast w kierunku bocznym oddziela go od tego ostatniego trójkątna szczelina podstawą skierowana do kości ramiennej.

Mięśnia obłego mniejszego może całkowicie brakować lub też zachować się mogą tylko jego łącznotkankowe pozostałości. Często łączy się on z mięśniem podgrzebieniowym.

Mięsień obły mniejszy – przyczepy

Mięsień obły mniejszy rozpoczyna się na powierzchni grzbietowej brzegu bocznego łopatki i sięga aż do jej szyjki, a także na powięzi podgrzebieniowej i przeważnie na przegrodzie włóknistej, która oddziela go od mięśnia podgrzebieniowego oraz mięśnia obłego większego.

Włókna biegną skośnie ku górze oraz do boku. Kończą się zaś silnym ścięgnem na dolnej powierzchni guzka większego kości ramiennej, jak również na torebce stawowej.

W skrócie można opisać przyczepy mięśnia obłego mniejszego następująco:

Sklep Spirulina
Sklep Spirulina

Unaczynienie mięśnia obłego mniejszego

Unaczynienie mięśnia pochodzi od tętnicy okalającej łopatkę.

Unerwienie

Unerwienie mięsień obły mniejszy zawdzięcza nerwowi pachowemu (C5-C6), który należy do splotu ramiennego.

Mięsień obły mniejszy – funkcje

Mięsień obły mniejszy obraca kość ramienną na zewnątrz oraz napina torebkę stawową. Uważa się również, że delikatnie wspomaga przywodzenie ramienia, a także tyłozgięcie.

Mięsień obły mniejszy – ćwiczenia

Uszkodzenia stożka rotatorów należą do częstych urazów, nie tylko w sporcie, ale również w życiu codziennym. Z tego względu warto zadbać o odpowiednią sprawność mięśni wchodzących w skład tej struktury (w tym mięśnia obłego mniejszego). Zmniejszy to ryzyko kontuzji.

Celem wzmocnienia mięśnia obłego mniejszego (i pozostałych mięśni ze stożka rotatorów) zaleca się wykonywanie rotacji ramienia do zewnątrz przy użyciu taśmy rehabilitacyjnej lub hantli. Rotację można wykonywać w leżeniu bokiem.

W prawidłowym funkcjonowaniu mięśni stożka rotatorów szczególne znaczenia ma łopatka. Wykonując wszelkie ćwiczenia należy zadbać o jej odpowiednią stabilizację.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Bochenek A., Reicher M., Anatomia człowieka, Tom I, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
  2. Sokołowska-Pituchowa J., Anatomia człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006.

Zapisz się do newslettera!

Szukaj
Kategorie wpisów
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Bezpłatne konsultacje
Kubek dla Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Popularne w zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *