Trening funkcjonalny

Spis treści

Trening funkcjonalny uznaje się jako rodzaj treningu wielostawowego, wielopłaszczyznowego i bogatego proprioceptywnie, ponieważ wykorzystuje czucie głębokie. Zgodnie z definicją to zbiór powszechnych i użytecznych ćwiczeń mających na celu ułatwienie funkcjonowania w przestrzeni danej jednostce, uwolnienie jej od potencjalnych lub istniejących dolegliwości bólowych oraz urazów spowodowanych niewłaściwą postawą ciała lub niewłaściwym wykonywaniem czynności motorycznych dnia codziennego.

Trening funkcjonalny

Trening funkcjonalny – charakterystyka

Obecnie trening funkcjonalny jest nowoczesną metodą treningową, która polega na poprawie parametrów cech motorycznych – siła, szybkość, wytrzymałość, koordynacja. Ćwiczenia bazują na ruchach złożonych.

Zobacz również: Kształtowanie cech motorycznych.

Celem jest rozwój równowagi, stabilnej pozycji i siły generowanej z dolnych części ciała lub mocnego tułowia. Cechą charakterystyczną treningu funkcjonalnego jest kontrola posturalna, ponieważ określa ona ułożenie ciała w przestrzeni, zapewniające odpowiednią stabilność i orientację.

Plan treningu oraz jego progresja zależą od stanu wyjściowego, jaki należy ocenić odpowiednimi narzędziami i na tej podstawie dokonać opracowania indywidualnego planu treningowego. Jednym z takich podstawowych narzędzi jest ocena FMS, która bierze pod uwagę podstawowe elementy mobilności, stabilności i siły w trakcie siedmiu fundamentalnych wzorców ruchowych.

FMS

Zestaw testów FMS obejmuje 7 fundamentalnych wzorców ruchowych:

  1. Przysiad głęboki.
  2. Przeniesienie nogi nad poprzeczką.
  3. Przysiad w wykroku.
  4. Mobilność obręczy barkowej.
  5. Aktywne uniesienie wyprostowanej nogi.
  6. Pompka w podporze.
  7. Stabilność rotacyjna.

Zasady treningu funkcjonalnego

Trening określa kilka zasad. Ważne jest:

Sklep Spirulina
Sklep Spirulina
  • wykonywanie ruchów wielostawowych odbywających się we wszystkich 3 płaszczyznach;
  • wykonywanie ruchów z udziałem pracy wielu grup mięśniowych, zintegrowanych w jedną akcję, która buduje koncentrację na praktycznej wartości ruchu, która odnosi się do codziennego życia lub aktywności sportowej;
  • w treningu funkcjonalnym obecny jest element improwizacji i nieprzewidywalności, który buduje trudność ćwiczeń;
  • trening funkcjonalny wiąże się z jednoczesnym ćwiczeniem koordynacji i równowagi budowanych w progresywny sposób;
  • budowanie intensywności ćwiczeń i ich trudności progresywnie.

Tego typu trening jest świadomie nakierowany na pracę całego ciała, połączonego w łańcuchy kinetyczne, zintegrowane akcje ruchowe, unikając przy tym ruchów izolujących pracę mięśni i stawów. W związku z tym stosuje się głównie ćwiczenia wolne, z wolnymi ciężarami, przyrządami wymagającymi stabilizacyjnej pracy mięśni.

Zobacz również: Otwarty łańcuch kinematyczny i Zamknięty łańcuch kinematyczny.

Rodzaje ćwiczeń

W koncepcji treningu funkcjonalnego bazuje się między innymi na takich wzorcach ruchowych jak:

Odpowiednio wyćwiczona centralna stabilizacja zapewnia wykonanie ruchu w kończynach dolnych i górnych bez ruchów kontrujących ze strony kręgosłupa i miednicy. W efekcie umożliwia to swobodny transfer siły od podłoża przez biodra, kręgosłup i łopatki bez straty energii.

Podsumowanie

Trening funkcjonalny staje się coraz popularniejszy, ponieważ obejmuje swym zasięgiem zarówno pracę nad cechami motorycznymi (siłą, szybkością, wytrzymałością), jak również zakresami ruchów i odpowiednim poziomem gibkości, stabilizacji oraz czucia balansu mięśniowego.

Dzięki temu znajduje wiele zastosowań i nadaje się dla każdego. Tego typu trening mogą rozpocząć nawet osoby nie mające wcześniej dużego kontaktu ze światem sportu. Wówczas wystarczy zmniejszyć obciążenie, liczbę powtórzeń czy ilość serii.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Santana J., Trening funkcjonalny, Wydawnictwo DB Publishing, 2017.
  2. Skura J., Trening funkcjonalny – przewodnik, Akademia Mistrzostwa Sportowego we Wrocławiu, 2015.

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Bezpłatne konsultacje
Kubek dla Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Aktualności

Najpopularniejsze w zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Jedna odpowiedź

  1. Trening funkcjonalny staje się coraz bardziej popularny i dobrze! Lepsze to niż statyczne ćwiczenia na siłowni

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *