Reklama

Jak poprawić dynamikę?

Spis treści

Coraz więcej osób zastanawia się, jak poprawić dynamikę własnego ciała. Dzięki niej nie tylko jesteśmy ogólnie sprawniejsi, ale i czujemy się lepiej. Takie treningi powinny jednak być wykonywane poprawnie technicznie oraz z zachowaniem wszelkich zasad metodycznych. Jeśli nie są wykonywane w sposób odpowiedni, uznawane są za kontuzjogenne.

Jak poprawić dynamikę?

Czym jest dynamika?

Na początku warto wiedzieć, czym w ogóle jest dynamika ciała. Otóż jest to zdolność mięśni i całego organizmu do szybszego, sprawniejszego i efektywniejszego wykonywania wszystkich ruchów. W efekcie ciało staje się bardziej gibkie i zwinne, a nasza reakcja szybsza. Dynamika jest bardzo ważna zarówno w czynnościach dnia codziennego, jak i wielu sportach. Treningi poprawiające dynamikę są stałym elementem tygodnia sportowców następujących dziedzin takich jak m.in.:

  • koszykówka;
  • siatkówka;
  • piłka ręczna.

Osiągi tych sportowców są wówczas znacznie lepsze.

Jak poprawić dynamikę?

Dynamikę można poprawić poprzez regularne wykonywanie odpowiednio dobranych ćwiczeń. Takie treningi mogą stanowić podstawową aktywność fizyczną danej osoby lub jedynie uzupełnienie innego sportu. Mimo tego, wykonywać powinien je każdy – bez względu na to, czy dodatkowo trenuje jeszcze coś innego i jaka dokładnie jest to aktywność. Dynamika w życiu codziennym wpływa bowiem pozytywnie na ogólne zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka.

Zadbaj o rozgrzewkę

Zawsze przed ćwiczeniami dynamicznymi należy wykonać 10 minut rozgrzewki obejmującej całe ciało. Zmniejszy ona ryzyko ewentualnych kontuzji oraz sprawi, że tkanki będą lepiej odbierać bodźce pochodzące z ćwiczeń. Organizm musi być gotowy na intensywny wysiłek, który go czeka. Choć trening dynamiki nie jest długi, to jednak bardzo wymagający.

Dobierz odpowiednie ćwiczenia

Najbardziej podstawowymi ćwiczeniami dynamiki są podskoki. W tym celu należy przygotować sobie podwyższenie, które jest stabilne i nie spowoduje przewrócenia się. Można zastosować tradycyjne stepy lub niskie skrzynie. Ćwiczenie polega na szybkim wskakiwaniu na podwyższenie i zeskakiwaniu z niego przy zachowaniu prawidłowej sylwetki i zwracaniu uwagi na ułożenie stawów kolanowych.

Dynamikę można poprawić na wiele sposobów. Ważne są ćwiczenia z akcesoriami takimi jak m.in.:

  • piłki lekarskie;
  • inne piłki;
  • gumy treningowe;
  • kettlebell.

Warto również wykonywać wszelkie skręty tułowia, dynamiczne zmiany kierunku ruchu czy czynności koordynacyjne. Aby poprawić dynamikę należy wykonywać ćwiczenia wielostawowe z zachowaniem szybkiego tempa i właściwej techniki.

Udaj się do trenera

Jak poprawić dynamikę szybko, skutecznie i bezpiecznie? Najlepiej udać się do doświadczonego trenera personalnego lub fizjoterapeuty prowadzącego treningi funkcjonalne. Dzięki temu otrzymujemy gwarancję, że wszelkie błędy treningowe będą szybko wyłapywane i korygowane, przez co cały trening odbędzie się w sposób bezpieczny. Efekty również będą lepsze, niż w przypadku samodzielnego wykonywania ćwiczeń dynamicznych bez wcześniejszego doświadczenia w sporcie. Zaleca się przynajmniej kilka treningów pod okiem specjalisty, aby później móc już samodzielnie dobierać sobie aktywność.

Pozostałe rady

Aby skutecznie poprawić swoją dynamikę należy stosować się do następujących rad:

  • lepiej wykonać mniejszą liczbę powtórzeń, ale z większą dokładnością i precyzją;
  • wykonuj 2-3 serie obwodu treningowego po 60 sekund na każde ćwiczenie, pomiędzy którymi zastosuj około 2 minut przerwy;
  • zawsze dobieraj ćwiczenia do własnych możliwości i stanu zdrowia;
  • jeśli dane ćwiczenie jest dla Ciebie jeszcze zbyt trudne, odłóż go na późniejszy termin.

Nie zapomnij, że organizm potrzebuje także czasu na odpoczynek. 1-2 treningi dynamiki w tygodniu będą wystarczające dla osoby początkującej. Warto jednak w tygodniu poświęcać się także innym aktywnościom, np. jeździe na rowerze, spacerom czy pływaniu.

Zobacz również: Trening plyometryczny.

Podsumowanie

Trening dynamiki ciała to połączenie kilku ćwiczeń, które łączą w sobie oddziaływanie na naszą szybkość, skoczność, wytrzymałość i siłę. Kształtują więc wiele cech motorycznych, które są tak ważne do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Warto kształcić swoją dynamikę na każdym etapie życia i bez względu na poziom aktywności. Taki trening można dobrać indywidualnie do własnych możliwości, wieku, ogólnego stanu zdrowia czy preferencji.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Friel J., Szybkość i siła po 50-tce, Wydawnictwo Galaktyka, Wrocław 2017.
  2. Górski J., Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2019.

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Bezpłatne konsultacje
Kubek dla Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Najpopularniejsze w zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *