Reklama

Metoda Wima Hofa

Spis treści

Metoda Wima Hofa to połączenie kilku składowych, które wykorzystuje się celem ogólnej poprawy zdrowia poprzez uzyskiwanie konkretnych reakcji organizmu. W efekcie osoba regularnie korzystająca z tej metody czuje się lepiej we własnym ciele i otaczającym ją środowisku.

Metoda Wima Hofa

Na czym polega metoda Wima Hofa?

Na metodę Wima Hofa składają się 3 czynniki:

  • właściwy oddech;
  • ekspozycja na niską temperaturę;
  • medytacja.

Twórca metody podkreśla, że praktykowanie jej można rozpocząć jedynie od jednej, wybranej składowej. Jednak aby poczuć płynące z niej korzyści, niezbędna jest obecność wszystkich trzech składowych. Naukę metody Wima Hofa można rozpocząć samodzielnie – dostępne są różne poradniki, a sam twórca metody również opublikował książkę dokładnie wyjaśniającą jej zagadnienia. Można jednak zdecydować się również na warsztaty grupowe, które prowadzi doświadczony instruktor.

Właściwy oddech

Dlaczego prawidłowy sposób oddychania jest podstawą omawianej metody? Otóż podczas świadomego, właściwego kierowania oddechu wszystkie tkanki, narządy i komórki organizmu stają się lepiej ukrwione i dotlenione. Otrzymują niezbędne do funkcjonowania składniki odżywcze. We krwi spada poziom dwutlenku węgla, zaś wzrasta poziom tlenu. W efekcie oddychanie metodą Wima Hofa okresowo zmienia pH krwi, w rezultacie czego zmniejsza się odczucie bólu i strachu.

Ekspozycja na niską temperaturę

Przebywanie w niskich temperaturach – jako druga składowa metody – wpływa na organizm hartująco, przyspiesza metabolizm, poprawia sen i ogólne samopoczucie oraz likwiduje stany zapalne toczące się w organizmie. Miejsce ma aktywacja układu współczulnego, a więc i synteza wielu ważnych hormonów. Zgodnie z założeniami metody ekspozycja na niską temperaturę może obejmować morsowanie (kąpiel w lodowatej wodzie), spacery w lodowatej wodzie lub zimny prysznic.

Medytacja

Odnosząc się do medytacji mamy na myśli skupienie się na własnym wnętrzu i na sobie samym w danej chwili. Naukę medytacji warto rozpocząć wcześniej, przed ekspozycją na niskie temperatury, które dla początkujących osób mogą być bardzo rozpraszające. Zdolność skupienia się na własnym wnętrzu wcale nie jest prosta, szczególnie dla osób nerwowych i energicznych.

Korzyści z metody Wima Hofa

Z całą pewnością połączenie ekspozycji na niskie temperatury w towarzystwie oddychania i medytacji wpływa korzystnie na zdrowie. Przeprowadzono liczne badania, które jasno wykazały zalety takiej czynności – o ile nie istnieją żadne przeciwwskazania do jej wykonywania. Największymi korzyściami płynącymi z metody Wima Hofa są:

  • wzmocnienie odporności;
  • wzrost energii życiowej;
  • redukcja stresu, powrót równowagi wewnętrznej;
  • przeciwdziałanie bezsenności i poprawa komfortu snu;
  • zmniejszanie intensywności objawów depresji;
  • poprawa czynności ośrodkowego układu nerwowego, a więc i wzrost koncentracji oraz pamięci;
  • stymulacja układu endokrynnego.

Po sesji metodą Wima Hofa stajemy się bardziej energiczni, ale jednocześnie rozluźnieni, zrelaksowani i odstresowani. Uważa się, że metoda skutecznie uczy radzić sobie ze stresem oraz poprawia samopoczucie. Może być składową leczenia wielu schorzeń.

Metoda Wima Hofa – przeciwwskazania

Metoda Wima Hofa, choć wiąże się z licznymi korzyściami zdrowotnymi, nie jest zalecana dla wszystkich. Przeciwwskazaniami są między innymi:

Zimne kąpiele najlepiej wykonywać w towarzystwie drugiej osoby, ponieważ sporadycznie tak nagły spadek temperatur może doprowadzić do omdlenia i innych dolegliwości.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Hof W., Jong K., Droga Icemana, Wydawnictwo Galaktyka, Łódź 2020.
  2. Cichoń D., Demczyszak I., Spyrka J., Wybrane zagadnienia z termoterapii, Jelenia Góra 2010.

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Bezpłatne konsultacje
Kubek dla Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Najpopularniejsze w zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *