Jak nawodnić organizm?

Spis treści

W dzisiejszych czasach ludzie zapominają o tym, jak ważna dla zdrowia i dobrego samopoczucia jest woda. Warto wiedzieć więc, jak nawodnić organizm, aby skutecznie wspierać wszystkie parametry fizjologiczne i dobrze się czuć. Przyjmuje się, że statystyczna osoba dorosła powinna pić przynajmniej 1,5 l czystej wody dziennie, przy czym ilość ta wzrasta np. u osób uprawiających sport czy gorączkujących.

Jak nawodnić organizm?

Dlaczego woda jest tak ważna dla zdrowia?

Organizm człowieka składa się w około 75% z wody. Nie ma tkanek, które nie posiadałyby w swoim składzie choćby niewielkiej ilości wody. Tak więc buduje ona komórki, tkankę mięśniową, kości, nerwy, narządy wewnętrzne, skórę i jej przydatki, a nawet zęby. Wprawdzie woda nie jest składnikiem odżywczym, jednak bez niej życie nie byłoby możliwe. Człowiek pozbawiony jedzenia może przeżyć kilka tygodni, zaś przy braku wody czas przeżycia wynosi zaledwie kilka dni. Do głównych funkcji wody w organizmie człowieka można więc zaliczyć m.in.:

  • budowanie wszystkich struktur organizmu;
  • utrzymywanie homeostazy, czyli równowagi wewnętrznej;
  • transport substancji odżywczych;
  • usuwanie toksyn i zbędnych produktów przemiany materii;
  • udział w termoregulacji, stabilizowanie temperatury ciała;
  • ochronę narządów wewnętrznych.

Wszystkie te funkcje można opisywać dodatkowo. Np. woda odpowiada za prawidłowe widzenie, ponieważ buduje gałkę oczną oraz zapewnia młody wygląd skóry, gdyż odpowiada za jej nawilżenie.

Jak nawodnić organizm?

Pada więc pytanie, jak nawodnić organizm? Odpowiedź jest bardzo prosta i logiczna, najlepszym sposobem na skuteczne nawodnienie organizmu jest odpowiednia podaż wody. Współcześnie bardzo często sięgamy po słodzone napoje, soku, kawę, herbatę czy alkohol, unikamy jednak picia czystej wody mineralnej, co jest dużym błędem. Każdego dnia powinniśmy pić przynajmniej 1,5 l wody, przy czym objętość wypijanych płynów należy zwiększyć:

  • u sportowców, osób regularnie aktywnych fizycznie;
  • przy biegunce, wymiotach;
  • przy chorobach przebiegających z gorączką i nadmierną potliwością ciała;
  • u osób nadmiernie pocących się;
  • latem, gdy temperatura otoczenia jest bardzo wysoka, a powietrze wilgotne;
  • przy przyjmowaniu leków działających moczopędnie.

Zalecana objętość wypijanych płynów zależy również od płci. Przyjmuje się, że mężczyźni powinni przyjmować około 1l płynów więcej, niż kobiety. Poza odpowiednim piciem wody warto wyróżnić inne sposoby jak nawodnić organizm.

Sklep Spirulina
Sklep Spirulina

Spożycie warzyw i owoców

Jeśli nie mamy ochoty lub z różnych względów nie jesteśmy w stanie wypijać odpowiedniej ilości wody, jej braki warto uzupełnić sięgając po świeże warzywa i owoce. Dużo wody zawierają m.in.: arbuzy, melony, jabłka, gruszki, nektarynki, ogórki, pomidory. Spożycie warzyw i owoców uzupełni nie tylko niedobory wody, ale również składników mineralnych i witamin. Alternatywą dla nich są domowe soki i smoothies.

Zupy na obiad

Posiłki w formie płynnej również zaspokoją pewną część zapotrzebowania na wodę i cenne składniki odżywcze. Dodatkowo są lekkostrawne, dzięki czemu wpłyną pozytywnie na samopoczucie, procesy trawienia i tym samym naszą sylwetkę. Zupy zalicza się do dań smacznych, zdrowych, sycących i jednocześnie prostych w przygotowaniu.

Napoje izotoniczne

Kolejnym rozwiązaniem jest sięganie po napoje izotoniczne, które uzupełnią niedobory wody i minerałów. Przeciętna, umiarkowanie aktywna osoba nie potrzebuje częstego picia takich napojów, są one polecane przede wszystkim sportowcom i osobom regularnie ćwiczącym, które wydalają wraz z potem sporą ilość składników mineralnych.

Unikanie napojów odwadniających

Nie tylko picie wody jest ważne, ale i unikanie napojów, które zmniejszają zawartość wody w organizmie. Są to m.in. kawa, herbata i alkohol. Oczywiście filiżanka kawy czy herbaty nie wpłynie negatywnie na zdrowie – wręcz przeciwnie. Niesłodzone napoje tego typu mogą wręcz poprawić stan zdrowia, jeśli są dobrej jakości. Jednak częste picie kawy i herbaty wypłukuje magnez z organizmu, odwadnia go i może doprowadzić do przewlekłych bólów głowy.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Karowicz-Bilińska K., Woda i jej znaczenie dla organizmu kobiety, Ginekologia Polska, 82/2011.
  2. Łukasik I., Poszerzanie świadomości dotyczącej znaczenia wody dla zdrowia człowieka. Wyzwania pedagogiki zdrowia, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 3/2019.
  3. Łubkowska B., Rola wody w życiu człowieka i środowisku, Żywienie a Środowisko, Gdańsk 2016.

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Bezpłatne konsultacje
Kubek dla Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Aktualności

Najpopularniejsze w zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *