RSQ Technologies

Ashwagandha (Witania ospała, łac. Withania somnifera) jest leczniczą rośliną, która zyskuje coraz większą popularność w Polsce. Zwana również indyjskim żeń-szeniem lub wiśnią zimową zalicza się do najbardziej cenionych roślin medycyny ajuwerdyjskiej.

Ashwagandha

Ashwagandha – podstawowe informacje

Roślina ma postać niewielkiego krzewu, którego pomarańczowo-czerwone kwiaty przekształcają się w okrągłe owoce. Rośnie w suchych rejonach klimatu tropikalnego i subtropikalnego, gdzie od wieków dołącza się ją do wszelkich mieszanek ziołowych.

Głównym surowcem zielarskim wykorzystywanym w suplementach diety jest sproszkowany korzeń witanii. Jednak medycyna naturalna korzysta z wszystkich jej części – liści, kwiatów, ziaren czy owoców. W aptekach można otrzymać także ekstrakt z różnych części rośliny.

Skład

Wśród najbardziej cenionych składników odżywczych rośliny znajdują się:

  • alkaloidy – około 12 rodzajów;
  • flawonoidy;
  • sitoinozydy – obecne głównie w korzeniu, wykazują działanie antyoksydacyjne i antystresowe;
  • witanolidy – ponad 40 rodzajów, mają zdolność modulowania stanów zapalnych;
  • aminokwasy;
  • żelazo.

Działanie lecznicze

Regularne stosowanie ashwagandhy wpływa korzystnie zarówno na zdrowie fizyczne, jak i psychiczne. Roślina wykazuje działanie uspokajające, przeciwlękowe i antystresowe, ponieważ obniża poziom kortyzolu w osoczu krwi (znanego jako hormon stresu).

Ma także właściwości chroniące komórki układu nerwowego przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi (toksyny) oraz wewnętrznymi (wolne rodniki). Ekstrakt z liści chroni neurony i komórki glejowe przed negatywnymi zmianami. Ostatnie badania wykazały, że roślina może mieć wpływ na naprawę uszkodzeń obserwowanych w chorobach mózgu (np. Alzheimer), co stawia ją w kolejce do badań zarówno jako środek przeciwko tym chorobom, jak również demencji starczej.

Sklep Spirulina

Ponadto ashwagandga:

  • obniża poziom cukru we krwi;
  • normalizuje poziom glukozy w moczu i tkankowego glikogenu;
  • wspomaga sprawność seksualną mężczyzn, ponieważ wykazuje działanie energetyzujące;
  • wykazuje działanie antynowotworowe;
  • poprawia odporność organizmu;
  • wpływa na lipolizę przyczyniając się tym samym do redukcji tkanki tłuszczowej;
  • w postaci wyciągu wspomaga leczenie czyraków, wrzodów czy gruźlicy węzłów chłonnych.

Zastosowanie w sporcie

Ashwagandha staje się coraz popularniejsza także wśród sportowców, głównie uprawiających sporty siłowe. Dzieje się tak, ponieważ roślina wpływa na zwiększenie tolerancji organizmu na wysiłek fizyczny oraz wytrzymałości na zmęczenie.

Jedno z badań wykazało, że regularne jej stosowanie spowodowało wśród badanych delikatny przyrost masy mięśniowej, wzrost siły mięśni oraz wzrost poziomu testosteronu we krwi. Z kolei zmniejszenie stężenia kinazy kreatynowej w osoczu wpływa na szybszą regenerację tkanki mięśniowej po wysiłku.

Suplementacja ashwagandgy

W przypadku chorowania na jakąkolwiek chorobę spożywanie ashwagandhy należy skonsultować z lekarzem. Bez względu na fakt, że zaliczana jest do bezpiecznych suplementów, należy zachować ostrożność. Dobierając dawkę należy zastosować się do wskazówek zawartych na opakowaniu, jednakże zwykle typowa porcja ekstraktu z korzenia wynosi około 300 mg dziennie.

Najwyższej jakości suplementy umieszczone są w butelkach z ciemnego szkła i nie posiadają substancji smakowych, barwiących czy konserwujących. Suplementy na bazie ashwagandhy są standaryzowane, hipoalergiczne oraz nie zawierają sztucznych dodatków. Najlepiej, aby na opakowaniu widniała informacja z zawartością składników aktywnych. W czasie suplementacji nie należy spożywać alkoholu. Współcześnie produkt można otrzymać w większości aptek, sklepach z suplementami diety oraz sklepach zielarniach.

Przeciwwskazania

Ze stosowania ashwagandhy powinny zrezygnować kobiety w ciąży oraz osoby zażywające leki nasenne, uspokajające i przeciwpadaczkowe. Stosowanie rośliny może mieć skutki uboczne, choć występują one rzadko. W niektórych przypadkach stwierdzono pieczenie, swędzenie i przebarwienia skóry, a także wystąpienie nadczynności tarczycy.

Bibliografia

  1. Gupta G., Rana A., Przegląd roślin: withania somnifera (Ashwagandha), Recenzje farmakognozji, 1/2007.
  2. Matczak M., Rosińska K., Michel P., Withania somnifera (ashwagandha, indyjski żeń-szeń) – wskazania tradycyjnej ajurwendy w świetle współczesnych badań klinicznych, Farmakologia Polska, 7/2017.
  3. https://www.spirulina.pl/rosliny-swiata/witania-ospala-withania-somnifera/ashwagandha-indyjski-zen-szen-wlasciwosci-lecznicze.html
Polecane produkty:
Rehabilitacja Wrocław