RSQ Technologies

Mięśnie dna miednicy stanowią niezwykle ważną grupę mięśniową, jednak często pomijaną podczas wykonywania ćwiczeń. Niesłusznie, ponieważ to dzięki nim między innymi funkcjonuje układ moczowy i płciowy. Potocznie mięśnie te zwane są mięśniami Kegla.

 

Mięśnie dna miednicy

Mięśnie dna miednicy to kilka różnych mięśni stanowiących podporę dla narządów wewnętrznych. Wśród nich znajdują się:

  • mięsień dźwigacz odbytu;
  • mięsień guziczny;
  • mięsień kulszowo-jamisty;
  • mięsień zwieracz zewnętrzny odbytu;
  • mięsień zwieracz cewki moczowej;
  • mięsień poprzeczny głęboki oraz mięsień poprzeczny powierzchowny krocza;
  • mięsień opuszkowo-gąbczasty.

Wszystkie mięśnie dna miednicy zbudowane są z 2 typów włókien:

  • oksydacyjnych, których celem jest utrzymywanie napięcia przez długi czas i które pełnią funkcję podporową;
  • glikolitycznych, odpowiadających za szybkie i silne skurcze. Przykładem szybkich i silnych skurczów może być chęć zatrzymania moczu podczas mikcji czy nagłego parcia.

Mięśnie te przyczepiają się do kości miednicy. Układają się warstwowo, przy czym włókna tych mięśni kierują się w różne strony.

Funkcje

Mięśnie dna miednicy pełnią ważne funkcje. U młodych kobiet ich osłabienie może zmniejszać satysfakcję ze stosunku seksualnego obojga partnerów. Z kolei dobrze wyćwiczone i wzmocnione mogą wspomóc poród siłami natury. Staje się on łatwiejszy dla kobiety.

U kobiet w starszym wieku lub po licznych porodach ich osłabienie powoduje nietrzymanie moczu i kału. Ponadto może dojść do najgorszej dolegliwości jaką jest obniżanie się i wypadanie narządów rodnych. Podsumowując, powodują zaburzenia statyki narządów rodnych. Jak zatem widać, silne mięśnie dna miednicy są niezwykle ważne na każdym etapie życia.

Zobacz również: Usprawnianie po porodzie fizjologicznym.

Mięśnie dna miednicy występują również u mężczyzn. U płci męskiej ich wzmacnianie może zmniejszyć problemy związane z zaburzeniami erekcji.

Ćwiczenia mięśni dna miednicy

Ćwiczenia mięśni dna miednicy można wykonywać profilaktycznie, aby nie dopuścić do wystąpienia wysiłkowego nietrzymania moczu czy innych schorzeń układu płciowego. Ponadto kobiety wykonują je, aby poprawić jakość życia seksualnego. Ważne jest, aby wszystkie ćwiczenia wykonywać prawidłowo, z odpowiednią siłą i częstotliwością. Ponadto ważna jest regularność. Zaleca się wykonywać je 2 razy dziennie, po około 10 powtórzeń.

Czynność polega na wykonywaniu skurczu mięśni dna miednicy, a następnie wytrzymaniu jak najdłuższego czasu w tym napięciu. Ważne, aby podczas wykonywania ćwiczeń nie włączać mięśni tłoczni brzusznej. Aby prawidłowo zidentyfikować mięśnie dna miednicy zaleca się zacisnąć cewkę moczową i pochwę (u kobiet), a następnie postarać się tak je napiąć, aby przypominało to wciąganie ich do środka. Niektórzy dla ułatwienia porównują pochwę do windy, która po zaciśnięciu kieruje się na wyższe piętra. Napięcie powinno trwać około 10-15 sekund. U mężczyzn wyjaśnienie lokalizacji tych mięśni jest trudniejsze. Zaleca się dokładny opis, najlepiej stojąc przed lustrem. Po wykonaniu kilku powtórzeń tego ćwiczenia, na koniec wykonuje się kilka szybkich lecz silnych skurczów.

Ćwiczenia można również przeprowadzać za pomocą specjalnych urządzeń i aparatur, np. stożków dopochwowych czy maszyny z biofeedbackiem. Wspomagać można się również elektrostymulacją. Niektóre osoby wzmacniają mięśnie dna miednicy podczas oddawania moczu, co jest błędem. Czynność ta może powodować częstomocz, zaleganie moczu w pęcherzu moczowym czy dolegliwości bólowe podczas mikcji.

Zobacz również: Ćwiczenia mięśni Kegla.

Bibliografia

  1. Opara J., Socha T., Poświata A., Ćwiczenia mięśni dna miednicy najlepszym sposobem prewencji w wysiłkowym nietrzymaniu moczu u kobiet uprawiających wyczynowo sport, Fizjoterapia, 2/2013.
  2. Kocur D., Wiedza kobiet na temat mięśni dna miednicy, Seksuologia Polska, 1/2016.
  3. Pasek J., Baszak-Radomańska E., Nowosad M., Błaziak L., Sieroń A., Wulwodynia jako zespół bólowy spowodowany dysfunkcją mięśni dna miednicy, Annales Academiae Medicae Silesiensis, 69/2015.
Polecane produkty:
Rehabilitacja Wrocław