Fizjoexpert Futuro

Mięsień płaszczkowaty (łac. musculus soleus) należy do warstwy powierzchownej grupy tylnej mięśni goleni. Jest szeroki i gruby, przykrywa go mięsień brzuchaty łydki. Ponadto swoim kształtem przypomina rybę płaszczkę, stąd właśnie pochodzi jego nazwa.

 

Topografia

Powierzchnia tylna mięśnia płaszczkowatego pokryta jest mięśniem brzuchatym łydki – tylko boczne brzegi wystają spod niego. Powierzchnia przednia przykrywa warstwę głęboką mięśni zginaczy, nerw piszczelowy, a także tętnicę piszczelową tylną i strzałkową wraz z towarzyszącymi im żyłami. Natomiast ku górze graniczy z mięśniem podkolanowym.

Łuk ścięgnisty obejmuje powrózek naczyniowo-nerwowy, który pod łukiem z dołu podkolanowego przechodzi na goleń.

Mięsień płaszczkowaty – budowa

pp:

Rozpoczyna się on na:

Sklep Spirulina
  • tylnej powierzchni głowy kości strzałkowej;
  • górnej czwartej części powierzchni tylnej kości strzałkowej;
  • łuku ścięgnistym (biegnącym skośnie ku dołowi i przyśrodkowo oraz rozpiętym między kością piszczelową i kością strzałkową);
  • kresie mięśnia płaszczkowatego kości piszczelowej;
  • powierzchni tylnej kości piszczelowej.

Brzusiec tego mięśnia schodzi nisko ku dołowi, przechodząc w ścięgno piętowe dopiero kilka centymetrów powyżej kości piętowej. Dalej, na tylnej stronie brzuśca znajduje się powierzchowna blaszka ścięgnista, która ku dołowi zwęża się i grubieje. Także ona przechodzi w ścięgno piętowe. Dodatkowo, to na niej ślizga się mięsień brzuchaty łydki.

Pozostałe informacje

Mięsień płaszczkowaty może wcale nie występować. Można także niekiedy zauważyć jego liczne deformacje, czyli:

  • jego część piszczelowa może być zredukowana do małego pasma;
  • włókna mięśniowe mogą zstępować bardzo nisko, sięgając nawet do kości piętowej;
  • mogą wystąpić dodatkowe pasma mięśniowe (bardzo rzadko);
  • może występować podwójnie.

Unaczynienie

Mięsień płaszczkowaty zawdzięcza unaczynienie tętnicy piszczelowej tylnej oraz tętnicy strzałkowej.

Unerwienie

Unerwienie mięśnia pochodzi od gałązek nerwu piszczelowego.

Ćwiczenia

Trening mięśni płaszczkowatych jest bardzo łatwy i nie wymaga użycia dodatkowych sprzętów. W efekcie, wzmacnianie może opierać się na wszelkich ćwiczeniach ze wspięciem na palce (z obciążeniem lub bez). Osoby mające problem z utrzymaniem pionowej postawy ciała lub z równowagą mogą wykonywać wspięcia na palce siedząc na krześle.

Z kolei przykładowym ćwiczeniem rozciągającym jest skłon do przodu przy wyprostowanych kończynach dolnych w stawach kolanowych. Innym przykładem ćwiczenia rozciągającego dla osób mających trudność ze staniem może być siad płaski i skłon do nóg przy wyprostowanych kolanach.

Bibliografia

  1. Bochenek A., Reicher M., Anatomia człowieka, Tom I, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004.
  2. Ignasiak Z., Anatomia układu ruchu, Wydawnictwo Urban & Partner, Wrocław 2013.
Polecane produkty:
Rehabilitacja Wrocław