Reklama

Kokontrakcja

Spis treści

Koenzym Q10 promocja

Kokontrakcja to inaczej współskurcz, czyli zjawisko obejmujące pracę mięśni po obydwu stronach stawu. Kurczą się one w tym samym momencie, zapewniając dzięki temu odpowiednie warunki do poruszania się. Współskurcz jest niezbędny między innymi w zapewnianiu stabilizacji stawom oraz zachowywaniu równowagi i koordynacji.

Kokontrakcja

 

Kokontrakcja – co to jest i na czym polega?

Kokontrakcja stanowi zdolność świadomego, zależnego od woli napięcia mięśni antagonistycznych, a więc np. mięśni prostowników i mięśni zginaczy bądź mięśni przywodzicieli i mięśni odwodzicieli. Jest bardzo ważnym elementem fizjoterapii (zwłaszcza przed planowanymi operacjami narządu ruchu bądź po kontuzjach celem powrotu do pełnej sprawności). Bazuje na skurczach izometrycznych i to właśnie od nich należy rozpocząć ćwiczenia. Umiejętność wykonywania świadomych napięć izometrycznych jest bazą dla kokontrakcji.

Kokontrakcja – ćwiczenia

Przykładem będzie ruch w stawie kolanowym. Siedząc na krześle zginamy kolano do około 70-80 stopni (stopa znajduje się nad podłożem). Następnie kładziemy dłoń na przedniej powierzchni uda (tutaj znajduje się mięsień czworogłowy uda odpowiadający za wyprost w kolanie) i napinamy mięśnie pod ręką, wyobrażając sobie prostowanie nogi w stawie kolanowym. Pełny ruch jednak się nie odbywa. Pod ręką powinniśmy wyczuć napięcie mięśnie.

Sklep Spirulina
Sklep Spirulina

Drugim etapem jest powtórzenie napięcia, jednak trzymając dłoń na tylnej stronie uda, tam gdzie znajdują się mięśnie kulszowo-goleniowe odpowiedzialne za zginanie kończyny dolnej w stawie kolanowym. Przednia strona uda nie powinna się napiąć. Aby wykonać skurcz izometryczny wyobrażamy sobie, że przyciągamy piętę w stronę krzesła. Pod ręką powinniśmy wyczuć napięcie mięśnia. Aby nauka w obu przypadkach była łatwiejsza można poprosić kogoś o ustabilizowanie stopy.

Posiadając umiejętność świadomego napinania przedniej i tylnej części uda możemy przejść do praktykowania właściwej kokontrakcji. Wystarczy, że wywołamy skurcz mięśni kulszowo-goleniowych w momencie wykonywania wyprostu stawu kolanowego (gdy fizjologicznie pracuje mięsień czworogłowy uda). Powyższe ćwiczenia można wykonywać w odniesieniu do każdego stawu w ciele człowieka.

Kokonktrakcja – funkcje

Głównym celem kokontrakcji jest:

  • stabilizowanie stawów;
  • umożliwianie wykonywania ruchów;
  • wspieranie postawy ciała zarówno w pozycjach statycznych (siedzenie, kucanie), jak i dynamicznych (chodzenie, bieganie, aktywności fizyczne).

Kokontrakcja jest wskaźnikiem pracy układu przedsionkowo-proprioceptywnego, jak również wskaźnikiem mechanizmów posturalnych. Wpływa na rozwój percepcji wzrokowej, a więc na umiejętność zachowania równowagi i koordynację. Należy pamiętać, że współskurcze są czynnością świadomą, a więc możemy dowolnie na nie wpływać. To od nas zależy, czy w danym momencie chcemy napiąć mięśnie i np. wstać z krzesła.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Gribble P., Mullin L., Mattar A., Role of cocontraction in arm movement accuracy, Journal od Neurophysiology, 5/2003.
  2. Candotti C., Loss J., Bagatini D., Soares D., Rocha E., Oliveira A., Guimaraes A., Cocontraction and economy of triathletes and cyclists at different cadences during cycling motion, Journal of Electromyography and kinesiology, 19/2009.

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Bezpłatne konsultacje
Kubek dla Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Najpopularniejsze w zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *