Reklama

Afirmacje

Spis treści

Koenzym Q10 promocja

Afirmacje to pojęcie często wykorzystywane w psychologii, ale także na co dzień. Posługujemy się afirmacjami zwykle nawet o tym nie wiedząc, mają one jednak głębokie i rozbudowane znaczenie. Termin afirmacje odnosi się do zdań wpływających na przekonanie siebie samego o wartości swojej osoby, życia lub celów. To autosugestia wykorzystywana również podczas medytacji.

Afirmacje

Afirmacje – co to?

Afirmacja wykorzystuje mechanizm autosugestii celem wzmacniania poczucia akceptacji u osoby ją stosującej. Z afirmacji mogą korzystać wszyscy, jednak w szczególności polecane są osobom z niską samooceną lub brakiem pewności siebie. To krótkie i nieskomplikowane zdania lub deklaracje wyrażające postawę lub przekonanie na temat siebie czy swojego życia. Są podstawą codziennego myślenia, od którego warto zacząć cały dzień. Sposób, w jaki człowiek o sobie myśli, wpływa na postrzeganie świata zewnętrznego, pewność siebie, samoocenę, optymizm, motywację oraz poglądy na aktualne wydarzenia.

W praktyce afirmacje mogą być nawet częścią wewnętrznego dialogu, prowadzonego ze sobą samym. Ich celem jest przełamywanie ograniczeń i inspirowanie. Co ciekawe, mogą być zarówno negatywne, jak i pozytywne, jednak zazwyczaj dążymy do stosowania wyłącznie afirmacji pozytywnych.

Przykłady afirmacji

Poniżej przedstawione są popularne przykłady afirmacji, które można stosować na co dzień:

  • otaczają mnie przyjaźni i zaufani ludzie;
  • jestem w związku z człowiekiem, którego kocham i który mnie szanuje;
  • jestem zdrowym człowiekiem i każdego dnia budzę się w pełni sił;
  • wyglądam dobrze i nie mam nadmiernych kilogramów;
  • doceniam wszystko co pozytywne wokół mnie;
  • odpowiadam za dzisiejsze samopoczucie, wybieram szczęście;
  • ta sytuacja jest tylko tymczasowa, najlepsze jeszcze przede mną;
  • wykazuję się kreatywnością i siłą, przetrwam ten trudny czas;
  • nie waham się prosić o pomoc, mam wokół siebie bliskich.

Ciekawym pomysłem jest zapisanie 30 ulubionych afirmacji na osobnych karteczkach i losowanie jednej z nich każdego ranka tuż po przebudzeniu się, przez najbliższy miesiąc. Dzięki temu już na początek dnia zyskujemy dobre słowo i pozytywną myśl. Z afirmacji można korzystać jak wszystko jest w porządku, ale przede wszystkim wtedy, gdy potrzebujemy dodatkowego wsparcia w życiu. To świetna metoda uzupełniająca terapie psychologiczne.

Jak tworzyć afirmacje?

Przede wszystkim należy układać je w czasie teraźniejszym, a nie w przyszłym czy w trybie przypuszczającym. Lepiej użyć słowa „zdobywam” niż „zdobędę”. Jeśli posiadamy kompleksy warto umieścić je w afirmacji, aby tym samym dążyć do pozbycia się ich. Przykładowo, kobieta z kompleksem małego biustu może powtarzać sobie zdanie „mam piękny biust, z nim żyje mi się wygodnie”. Można jednak tworzyć afirmacje uniwersalne, pasujące do każdego, np. „jestem człowiekiem zdrowym, mam gdzie mieszkać, mam pracę i rodzinę, nie mogę narzekać”.

Wszystko zależy od naszych własnych preferencji. Układanie afirmacji nie jest czynnością uniwersalną, ponieważ każdy człowiek inaczej odbiera sens różnych zdań. Należy znaleźć takie, które będą przemawiać do danej osoby i wzbudzać pozytywne emocje.

Afirmacje w psychologii i psychiatrii

Na wizycie u psychoterapeuty, psychologa lub psychiatry z dużym prawdopodobieństwem spotkamy się z afirmacjami. Są one wykorzystywane jako metoda pomocnicza w leczeniu między innymi depresji, niskiej samooceny, stanów lękowych, zachowań autodestrukcyjnych, myśli samobójczych czy zaburzeń odżywiania. Stosuje się je we wszystkich problemach przebiegających z obniżeniem samooceny lub poczuciem niskiej wartości. Dzięki afirmacjom pacjent może pracować nad sobą w trakcie dni, w których nie ma wizyty u specjalisty, a potrzebuje dodatkowego wsparcia.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Murphy J., Sztuka afirmacji. Uwolniona potęga podświadomości, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2018.
  2. Hay L., Pokochaj swoje życie. Nauka skutecznych afirmacji, Wydawnictwo Studio Astropsychologii, Białystok 2011.
  3. Naar-King S., Safren S., Dialog motywujący i terapia poznawczo-behawioralna, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2020.

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Bezpłatne konsultacje
Kubek dla Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Najpopularniejsze w zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.